Konteksty nauczania języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B2KJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Konteksty nauczania języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 2 roku sepcjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go sopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują przedstawienie i analizę treści nauczania zawartych w programie nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia obejmują przedstawienie i analizę treści zawartych w programie nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. Są przeglądem wybranych zagadnień z programu w powiązaniu z refleksją uzupełniającą i poszerzającą kompetencje nauczyciela i przydatne w procesie wykładania treści nauczania w szkole. Stanowią uzupełnienie wiedzy polonistycznej o rozszerzający kontekst kulturowy na poziomie adekwatnym do prowadzenia samodzielnych zajęć w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Istotą zajęć jest poszerzenie wiedzy i kompetencji kulturowych nauczyciela-polonisty oraz wyposażenie go w umiejętności przydatne dla realizacji nowoczesnych lekcji języka polskiego. Kolejna funkcja przedmiotu to uzupełnienie wiedzy polonistycznej o konteksty literackie, filozoficzne, psychologiczne, filmowe, a także z dziedziny wiedzy o teatrze i sztukach pięknych, na poziomie adekwatnym do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego w sekcjach poszczególnych grup. |
Literatura: |
Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu znajdują się w sekcjach poszczególnych grup. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: fakty i koncepcje charakterystyczne dla wybranej dziedziny w powiązaniu z treściami polonistycznymi nauczanymi na II i III etapie edukacyjnym; teksty literatury powszechnej oraz teksty kultury mogące stanowić ważne punkty odniesienia zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia; istotę i funkcję integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej, potrzebę indywidualizacji nauczania oraz nauczania interdyscyplinarnego; metody kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, korzystania z różnych źródeł wiedzy. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: powiązać wiedzę z wybranego zakresu z programem języka polskiego w szkole i zaproponować konkretne rozwiązania dydaktyczne; zastosować nowoczesne metody nauczania w procesie dydaktyki polonistycznej służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; współpracować z innymi nauczycielami szkoły i ze środowiskiem pozaszkolnym. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: samodzielnego podejmowania poszukiwań kontekstów przyczyniających się do wzrostu efektywności nauczania; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej poprzez popularyzowanie wiedzy i zachęcanie do podejmowania prób badawczych, kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się oraz odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z różnych źródeł. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie referatu): 15 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej (projektu): 15 godzin Podstawa zaliczenia: frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności); przygotowanie do zajęć, np. przedstawienie referatu (wprowadzenia teoretycznego); aktywny udział w zajęciach; przygotowanie projektu zaliczeniowego. Zasady korzystania z narzędzi SI: 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.