Podstawy wiedzy o języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0PWJP-OGz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o języku polskim |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie właściwego posługiwania się językiem. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję przybliżyć sobie zasady poprawności i etykiety językowej, poznać zasady komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka. Zapoznają się z zasadami pisania tekstu naukowego. Zostaną wyposażeni w narzędzia umożliwiające samodzielne poszukiwanie wiedzy, jak znajomość słowników, korpusu i narzędzi internetowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny językoznawstwa oraz kształtowaniu umiejętności właściwego posługiwania się językiem. Teoria będzie dotyczyła głównie podstawowych pojęć związanych z językoznawstwem ogólnym, w tym również normatywnym. Studenci poznają rodzaje błędów oraz mechanizmy ich powstawania, zasady etykiety językowej, komunikacji inkluzywnej oraz prostego języka a także powtórzą reguły interpunkcji. Wiedza teoretyczna zostanie wykorzystana w pracy z różnego rodzaju tekstami współczesnymi. Ponadto uczestnicy zajęć zapoznają się z zasadami tworzenia tekstu naukowego, potrzebnymi przy pisaniu pracy dyplomowej. Poznają też słowniki, poradniki, Narodowy Korpus Języka Polskiego oraz zaawansowane funkcje Google (Google Scholar, Google Trends). |
Literatura: |
M. Bańko (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. S. Dubisz (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. M. Hebal-Jezierska, 2019, Wybrane problemy z wprowadzeniem prostego języka, „Oblicza Komunikacji” nr 11, Uniwersytet Wrocławski, 17-26. T. Karpowicz, 2009, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa. J. Linde-Usiekniewicz, M. Łaziński, 2022, Język niedyskryminujący, w: red. M. Bańko: Polszczyzna na co dzień, wyd. III, Warszawa, 785-814. A. Markowski, 2003, Poradnik prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Wilga. A. Markowski, 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa. A. Markowski (red.), 2012, Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa. A. Małocha-Krupa, 2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych, Wrocław. K. Mosiołek-Kłosińska (red.), 2015, Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa. T. Piekot, G. Zarzeczny, E. Moroń, 2017, Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl, (w:) K. Kłosińska, R. Zimny (red.), Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 251-265. J. Szpyra-Kozłowska, 2021, Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci. Kraków: Univeritas. A. Walkiewicz, 2022, Językowe wykładniki niebinarności płci w polszczyźnie. Część 1: Wprowadzenie do problematyki i próba semantyzacji, Prace językoznawcze XXIV 1: 85-100. A. Wrzesień, T. Piekot, W. Wysocki, 2021, Dlaczego artykuły naukowe warto pisać prostym językiem. Biuletyn PTO NOWOTWORY 6: 78–79. P. Żmigrodzki, Wielki słownik języka polskiego, link: https://wsjp.pl/. |
Efekty uczenia się: |
Student: - definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa i potrafi się nimi posłużyć; - stara się posługiwać polszczyzną zgodnie z zasadami poprawności, etykiety językowej i szacunku; - dostosowuje dobór środków języka do wieku, możliwości i funkcji społecznej odbiorcy; - wypowiada się skutecznie, prosto i przystępnie; - rozpoznaje typy błędów językowych i mechanizmy ich powstawania; - potrafi analizować teksty współczesne pod kątem normatywnym; - zna zasady tworzenia tekstu naukowego; - zna niektóre słowniki, poradniki oraz funkcje Google (Google Trends i Google Scholar); - potrafi korzystać z Narodowego Korpusu Języka Polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) zaliczenie sprawdzianu z materiału omawianego na zajęciach na min. 60%; 2) obecności (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona); 3) praca na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Monika Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.