Teoria społeczeństwa i problemów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1TSPSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria społeczeństwa i problemów społecznych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoria społeczeństwa i problemów społecznych to kurs zapoznający studentów i studentki z podstawowymi koncepcjami z zakresu socjologii oraz pokrewnych nauk społecznych (nauki o polityce publicznej, antropologii kulturowej, nauk politycznych, nauk o zarządzaniu). Kurs szczególnie skoncentrowany jest wokół teoretycznego ujęcia kwestii uznawanych przez społeczeństwa za problemy, a także tego jak społeczeństwa owym problemom zapobiegają, rozwiązują je, zarządzają nimi, zwalczają je lub ignorują. Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawową terminologią nauk społecznych oraz nauczenie krytycznej lektury tekstów z zakresu nauk społecznych. |
Pełny opis: |
Teoria społeczeństwa i problemów społecznych to kurs zapoznający studentów i studentki z podstawowymi koncepcjami z zakresu socjologii oraz pokrewnych nauk społecznych (nauki o polityce publicznej, antropologii kulturowej, nauk politycznych, nauk o zarządzaniu). Kurs szczególnie skoncentrowany jest wokół teoretycznego ujęcia kwestii uznawanych przez społeczeństwa za problemy, a także tego jak społeczeństwa owym problemom zapobiegają, rozwiązują je, zarządzają nimi, zwalczają je lub ignorują. Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawową terminologią nauk społecznych oraz nauczenie krytycznej lektury tekstów z zakresu nauk społecznych. Zakres tematów: 1. Zjawiska i procesy społeczne; przedmiot socjologicznego opisu i teoretycznej interpretacji; zadania i funkcje socjologii 2. Ład społeczny, system normatywny, dewiacje i kontrola społeczna 3. Władza i panowanie 4. Konflikt społeczny 5. Osobowość społeczna; instytucje i procesy socjalizacji 6. Więź społeczna; integracja - dezintegracja społeczna 7. Struktura społeczna i formy życia zbiorowego Państwo i system polityczny 8. Kultura, rozwój i zmiana społeczna 9. Ład społeczny; system normatywny 10. Pojęcie problemu społecznego; sens empiryczny i teoretyczny 11. Socjologiczne badania i teoretyczne interpretacje problemów społecznych we współczesnej Polsce 12. Społeczeństwo wobec dewiantów; dewiacja i kontrola społeczna 13. Wiedza socjologiczna a praktyka społeczna |
Literatura: |
J. Szacki, Przedsocjologiczna myśl społeczna (w:) Encyklopedia Socjologii t. 3, 2000, s 232-238; N. Luhmann, Pojęcie społeczeństwa, (w:) WTS 2006, t.1, s. 414-424; E. Goffman, Porządek interakcyjny, (w:) WTS 2006, t.1, s. 293-315; A. V. Cicourel, Procedury interpretacyjne i reguły normatywne w procesie negocjacji statusu i roli, (w:) WTS 2006, t.2, s. 909-937; A. Kojder, Norma społeczna, (w:) Encyklopedia Socjologii, t. 2, Wyd. Oficyna Naukowa 1999, s. 336-346; A. Podgórecki, A Kojder, Prawo (w:) Encyklopedia Socjologii, t.3, Wyd. Oficyna Naukowa 2000, s. 185-191; M. Foucault, Trzy typy władzy, (w:) WTS 2006, t.1, s.512-536; M. Foucault, Wiedza i władza, (w:) WTS 2006, t.1, s.537-544; J. Turowski, Osobowość, socjalizacja, postawy, (w:) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, TN KUL 1993, s. 37-57; A. Giddens, Elementy teorii strukturacji, (w:) WTS 2006, t.2, s.663-699; W. H. Sewell Jr., Teoria struktury: dwoistość, podmiotowość sprawcza a transformacja, (w:) WTS 2006, t.2, s.700-722; A. Kłoskowska, Kultura, (w:) Socjologia – lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak 2006, s. 288-298; S. Nowak, Praktyczne zastosowania socjologii (w:) S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN 1985, s. 448-478; A. Giddens, Socjologiczne metody badawcze i myślenie teoretyczne w socjologii (w:) A. Giddens, Socjologia, PWN 2004, s. 658-701. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy student: - posługuje się pojęciami i koncepcjami teoretycznymi rozmaitych zjawisk i problemów społecznych oraz zasad organizacji życia zbiorowego - Posiada wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych) i ich elementach - Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, organizacyjnych, terytorialnych, ekonomicznych, politycznych, prawnych) i o rządzących nimi prawidłowościach. - Posiada wiedzę o problemach społecznych, także w społecznościach lokalnych, o ich przyczynach, przejawach i konsekwencjach - Posiada wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian. W zakresie umiejętności: - Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk i problemów społecznych rozmaitej natury - Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, w tym: problemów społecznych, trudnych sytuacji ludzi i zjawisk dewiacyjnych - Analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów, zjawisk i problemów społecznych - Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów społecznych - Posiada umiejętność przewidywania ludzkich zachowań, analizowania ich motywów oraz społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) konsekwencji. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych: - Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w grupach, zespołach) zajmujących się analizowaniem zjawisk i problemów społecznych - Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać podstawową wiedzę na temat zjawisk i problemów społecznych - Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, prywatnych, non profit zajmujących się problemami społecznymi oraz ich rozwiązywaniem - Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny - Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność 2. Zadania wykonane na platformie do nauki zdalnej 3. Egzamin pisemny Kryterium oceny jest zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stwierdzony na podstawie udziału w dyskusjach na zajęciach, wykonanych zadań na platformie do nauki zdalnej i egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kindler, Mikołaj Pawlak | |
Prowadzący grup: | Marta Kindler, Mikołaj Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 100 miejsc
Wykład, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kindler, Mikołaj Pawlak | |
Prowadzący grup: | Marta Kindler, Mikołaj Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.