Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-2PSKd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 2 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu psychologii klinicznej i psychiatrii oraz zapoznanie studentów z najważniejszymi zaburzeniami psychicznymi, które utrudniają funkcjonowanie i mają wpływ na zachowania społeczne człowieka, a zwłaszcza zachowania destrukcyjne lub przestępcze. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z obowiązującymi systemami klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych, zdobędą wiedzę na te mat objawów określonych zaburzeń psychicznych i zapoznają się z możliwościami terapii poszczególnych zaburzeń psychicznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu i ćwiczeń 1. Kryteria definiowania zaburzeń w psychologii i psychiatrii 2. Podstawy psychopatologii ogólnej 3. Psychozy i ich uwarunkowania 4. Upośledzenie umysłowe i zespoły psychoorganiczne 5. Zaburzenia osobowości, nerwice i uzależnienia 6. Koncepcje stresu i wpływ stresu na zachowanie, zespół stresu pourazowego (PTSD) – przyczyny i skutki zwłaszcza u ofiar przestępstw, wypadków i kataklizmów 7. Rodzina i szkoła jako źródła zaburzeń w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań naruszających prawo Nakład pracy studenta: Studia stacjonarne: Wykład – 30 godzin Ćwiczenia – 15 godzin kwerenda i zapoznanie się z literaturą – 20 godzin Przegotowanie do zaliczenia/ egzaminu – 25 godzin Razem: 90 godzin Studia niestacjonarne: Wykład – 20 godzin Ćwiczenia – 10 godzin Kwerenda i zapoznanie się z literaturą – 40 godzin Przegotowanie do zaliczenia/ egzaminu – 20 godzin Razem: 90 godzin |
Literatura: |
• Augustynek A., Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa 2015, Difin • Borkowska A. R., Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Waraszawa: PWN. • Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2018). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP • Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM • Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Warszawa 2007, Wyd. Scholar • Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Gałecki P., Szulc (2018). Psychiatria. Wrocław: Edra Urban & Partner • Grzesiuk L. (red.), (2005). Psychoterapia. T. 1-3, , Warszawa Eneteia • Kaplan H., Sadock B. (1998). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner • Kępiński A. (2017). Psychopatologia nerwic. Warszawa: Wyd. Literackie • Kępiński A. (2012). Schizofrenia. Warszawa: Wyd. Literackie. • Kępiński A. (2014). Poznanie chorego. Warszawa: Wyd. Literackie. • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN • Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner • Marcelli D., Psychopatologia wieku dziecięcego, Wrocław 2013, Elsevier • Pecyna, M. (1998). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: WYD. ŻAK • Seligman M., Walker E., Psychopatologia, Poznań 2003, Zysk i S-ka • Seligman, M.,Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. • Seligmann, E.P.,Walker E.F., Rosenhan, D.L.,(2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk S-ka • Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna. T. 1 i 2. Warszawa: PWN • Sęk, H., Brzezińska, A. J., (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: Strelau, I., Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: Wiedza: - zna podstawowe słownictwo i definicje stosowane w psychologii klinicznej i psychiatrii. - zna przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych i wie jakie są obecnie zalecane metody terapii tych zaburzeń. - wie jak wpływają choroby psychiczne na rozwój człowieka i jego funkcjonowanie w życiu społecznym i osobistym - ma podstawową wiedzę na temat znaczenia zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozwoju człowieka, potrafi wymienić wybrane problemy kliniczne i ich wpływ na rozwój człowieka w poszczególnych etapach życia Umiejętności: - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka. - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej i psychiatrii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pomocowej - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i psychiatrii do rozpoznawania i nazwania zaburzenia psychicznych - potrafi rozpoznać i zdefiniować potrzeby i problemy przeżywane i doświadczane przez jednostki, rodziny czy społeczności - ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływ na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i ich funkcjonowanie w życiu codziennym. - potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne Kompetencje: - ma krytycyzm wobec klasyfikowania zaburzeń psychicznych i świadomość względności pojęć norma i patologia, na których opiera się klasyfikacja zaburzeń psychicznych -jest świadomy znaczenia poprawnej komunikacji interpersonalnej z osobami przeżywającymi problemy psychiczne, przez co potrafi współdziałać w grupach i nawiązywać kontakt z podopiecznymi - jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób uzależnionych, chorych psychicznie, ofiar przestępstw, osób przezywających skutki stresu pourazowego (ofiar przestępstw, wypadków i kataklizmów) oraz dzieci z rodzin problemowych. - rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych. - jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.