Psychologia faz życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-3PROz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia faz życia |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Psychologia rozwojowa jest jedną z teoretycznych dziedzin psychologii. Zajmuje się zmianami psychiki i zachowania, które obserwujemy w ciągu życia człowieka. Nauka ta bada też procesy i struktury psychiczne człowieka. Specyficzną cechą tej dziedziny nauki jest badanie powyższych zmian w czasie. Część tych zmian w zachowaniu i psychice jest wspólna dla danego okresu życia i można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć ich wystąpienie, inne natomiast są indywidualne i niepowtarzalne. Podstawowym obszarem zmian jest cykl życia jednostki.Psychologia rozwojowa wciąż zadaje sobie wiele pytań, a do głównych należą: - Czy te zmiany rzeczywiście zachodzą? - Czy mają one charakter raczej wrodzony czy nabyty - Czy mają związek z rozwojem społecznym? - Jaki jest czas tych zmian i czy można wyróżnić stadia rozwojowe? |
Pełny opis: |
Podczas wykładu z psychologii rozwoju będę omawiała następujące bloki tematyczne: • Zdefiniowanie przedmiotu i zakresu psychologii rozwoju i jej stosunku do innych nauk • Omówienie pojęć: „rozwój”, zmiana rozwojowa” • Czynniki i mechanizmy rozwoju psychicznego • Badanie dotyczące rozwoju człowieka • Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka • Periodyzacja rozwoju psychicznego • Okresy rozwojowe • Rozwój funkcji psychicznych Podczas ćwiczeń z psychologii rozwoju studenci będą mieli okazję poznawania i utrwalania treści przedmiotu z pomocą dwóch podstawowych metod tej nauki – obserwacji i inicjowania doświadczeń. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, Zagadnienia ogólne, t.1, WN PWN, Warszawa 1996 2. B. Harwas – Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, WN PWN, Warszawa 2000 3. B. Harwas – Napierała, J.Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Rozwój funkcji psychicznych, t. 3, WN PWN, Warszawa 2002 4. Psychologia rozwoju człowieka 3t.: Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., WN PWN 1996; Harwas – Napierała B., Trempała J., WN PWN 2000; Harwas – Napierała B., Trempała J., WN PWN 2002; 5. Turner S. J., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP 1999; Literatura uzupełniająca: 1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, WN Scholar 2000; 2. Bryant E. P., Colman A. M., Psychologia rozwojowa, Zysk i S-ka wydawnictwo 1997. 3. Włodarski Z., Matczak A., !998, Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli., Warszawa, WSiP |
Efekty uczenia się: |
Zdobycie wiedzy dotyczącej: 1. Przedmiotu i zakresu psychologii rozwoju. 2. Podstawowych pojęć (rozwoju, zmiany rozwojowej, czynników i mechanizmów rozwoju psychicznego). 3. Badania rozwoju psychicznego. 4. Teorii rozwoju psychicznego. 5. Periodyzacji rozwoju i okresów życia (okres prenatalny, dzieciństwo, adolescencja, dorosłość). 6. Różnic indywidualnych. Umiejętności: 1. Rozpoznaje u siebie i innych osób aktualna fazę rozwojową. 2. Potrafi ocenić, czy rozwój danej osoby przebiega prawidłowo, czy z zakłóceniami. Identyfikuje rodzaj zakłóceń. 3. Rozpoznaje kontekst rozwojowy (rodzinny, rówieśniczy), potrafi ocenić jego jakość (zasoby, braki). 4. Rozumie podejścia do rozwoju z perspektywy różnych kierunków psychologii (psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna, socjobiologia, postmodernizm). Wyjaśnia obserwowane przez siebie zakłócenia rozwoju wykorzystując teorie i koncepcje psychologiczne. 5. Stosuje aparat pojęciowy psychologii rozwoju do opisu zjawisk i prawidłowości z zakresu tej dziedziny wiedzy. Kompetencji społecznych i osobistych: 1. Efektywnie współdziała z innymi tworząc projekty, prace badawcze, prezentacje. 2. Rozumie aspekty etyczne prowadzenia badań psychologicznych – jako badacz podchodzi do innych osób z należnym szacunkiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji są oceniane za pomocą zaliczeniowej pracy pisemnej oraz pracy podczas ćwiczeń w grupie ćwiczeniowej. Prowadząca zajęcia ocenia wiedzę i umiejętności jej zastosowania podczas 3 kolokwiów pisemnych. Za każde kolokwium można uzyskać 1-20 punktów i suma punktów (1-60) składa się na wynik końcowy wraz z punktami z ćwiczeń (aktywny udział w zajęciach 1-10 punktów, dwie prace pisemne do zaprezentowania na forum grupy po od 1-15 punktów).Maksymalna suma możliwych do zdobycia punktów łącznie wynosi 100. Oceny wynikające z punktacji: 0-50 punktów – niedostateczna; 51-60 punktów – dostateczna; 61-70 punktów – dostateczna+; 71-80 punktów – dobra; 81-90 punktów – dobra+; 91-100 punktów – bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kiliszek | |
Prowadzący grup: | Ewa Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.