Prawo i polityka penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-PK-PPPz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo i polityka penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacji prawno-kryminologicznej zaoczne - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Racjonalizacje wykonania kary i ich zakotwiczenie w wiedzy o człowieku i społeczeństwie. Poznanie zasad organizacji aparatu wykonania kar oraz psychospołecznych mechanizmów funkcjonowania człowieka w karnej instytucji zamkniętej. Analiza aktualnego systemu penitencjarnego jego podstawy prawne, efektywność oraz konfrontacja rozstrzygnięć normatywnych z wiedzą z zakresu psychologii, socjologii, aksjologii i innych nauk zintegrowanych. Krytyka izolacyjnych środków karnych – kierunki reform w Polsce i świecie. Środki alternatywne Postawy społeczeństwa wobec osób inkryminowanych . |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie systematyczne przedstawienie wiedzy z zakresu penitncjarystyki zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i normatywnym. Zapoznanie z podstawowymi systemami wykonania kar izolacyjnych stosowanych w przeszłości, ich modyfikacjami i wpływie na współczesne modele polityki penitencjarnej. .Ukazanie znaczenia międzynarodowych kongresów penitencjarnych i międzynarodowych standardów traktowania więźniów w procesie humanizowania postępowania ze skazanymi Ćwiczenia mają za zadanie pogłębienie wiedzy zdobytej na wykładzie, a zwłaszcza stworzyć forum do dyskusji, której celem jest skonfrontowanie praktycznych umiejętności wyuczonych w toku zajęć z pedagogiki i psychologii resocjalizacyjnej z możliwościami stworzonymi przez formalno-prawny system wykonania kar. Nakład pracy studenta: Wykład = 30 godzin. Ćwiczenia ……………………………= 30 godzin Samodzielne przygotowanie do każdego wykładu/ćwiczeń 2 godziny tygodniowo = 60 godzin. Przygotowanie do zaliczenia = 30 godzin RAZEM = 90 godzin. Zakres tematów: 1.Zakres przedmiotowy prawa i polityki penitencjarnej. Miejsce penitencjarystyki wśród dyscyplin prawniczych (system wzajemnych powiązań) oraz innych dziedzin nauk humanistycznych i medycznych (zakres wpływów doktrynalnych). Aksjologiczne i ideowe przesłanki racjonalizacji kar, czynniki wpływające na wybór i określenie celu ich wykonania. 2.Rozwój myśli i praktyki penitencjarnej w ujęciu historycznym. Przegląd klasycznych systemów wykonania kar izolacyjnych oraz koercyjnych środków pozbawienia lub ograniczenia wolności. 3.Organizacja aparatu wykonania kar, ustrój administracji penitencjarnej, struktura organów i instytucji wykonujących środki probacyjne. Formalno – prawny status służby więziennej i kuratorskiej. Podstawy normatywne funkcjonowania systemu wykonania kar i postępowania ze skazanymi. 4.Zasady przewodnie polityki penitencjarnej, ich odbicie w warstwie normatywnej i instytucjonalnej Rozwarstwienie populacji skazanych ze względu na rodzaj orzeczonej kary bądź zastosowanego środka (indywidualizacja sądowa)oraz zróżnicowanie sposobów postępowania stosownie do ich treści i funkcji (kary pozbawienia wolności, kara ograniczenia wolności, tymczasowe aresztowanie, środki zabezpieczające i probacyjne). 5.Wykonanie kary pozbawienia wolności. Indywidualizacja penitencjarna – jako warunek racjonalnego procesu resocjalizacji skazanych. Klasyfikacja, typologia zakładów karnych, ich kategoryzacja rodzajowa, zróżnicowanie systemów odbywania kary, środki oddziaływań penitencjarnych. Szczególne środki bezpieczeństwa. 6.Wewnętrzna organizacja zakładu karnego. Podział zadań i służb, pozycja naczelnika, organy kolegialne, udział wolontariuszy we wspomaganiu pracy resocjalizacyjnej ze skazanymi. 7.Położenie prawne skazanych. Ochrona ich praw Granice władztwa zakładowego. System kontrolno – nadzorczy nad funkcjonowaniem administracji penitencjarnej i przestrzeganiem praw skazanych. Sądowy nadzór penitencjarny. Roszczenia odszkodowawcze. 8.Warunkowe przedterminowe zwolnienie. Geneza, założenia programowe, formalne i materialne przesłanki zastosowania warunkowego zwolnienia, procedura. Okres próby, organizacja i sposób wykonywania nadzoru kuratorskiego. Odroczenie i przerwa w wykonaniu kary pozbawienia wolności - uzasadnienie tych instytucji, procedura, skutki. 9.Wykonywanie aresztu tymczasowego. Cele wykonywania aresztu tymczasowego i środki ich realizacji. Obowiązki i prawa osób tymczasowo aresztowanych, nadzór nad wykonywaniem środka. 10.Wykonanie kary ograniczenia wolności. Treść i znaczenie tej kary w polityce kryminalnej. Organ wykonujący, zmiany toku jej wykonania i konsekwencje uchylania się od związanych z nią rygorów. 11.Wykonanie środków zabezpieczających. Środki zabezpieczające w modelu polityki karnej opartej na koncepcji represji dwutorowej i ich inspiracje (aspekt historyczny). Lecznicze środki zabezpieczające w obecnej polityce kryminalnej. Funkcje, orzecznictwo, nadzór na ich wykonaniem. 12.Pomoc i opieka postpenitencjarna. Jej znaczenie w procesie społecznej readaptacji więźniów opuszczających zakłady karne. Społeczne skutki skazania i długotrwałej izolacji. Instytucje świadczące tę pomoc i jej infrastruktura. Kuratela penitencjarna. |
Literatura: |
1.Stefan Lelental: Wykład prawa karnego wykonawczego z elementami polityki kryminalnej. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 1996; 2.Stefan Lelental: Kodeks karny wykonawczy. Komentarz. Wyd. C.H. Beck. Warszawa. 2010. 3. Henryk Machel: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche. Gdańsk 2003; 4. Danuta Gajdus, Bożena Gronowska: Europejskie standardy traktowania więźniów - rekonstrukcja standardów oraz ich znaczenie dla polskiego prawa i praktyki penitencjarnej. Wyd. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowanictwa „Dom Organizatora”. Toruń 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: WIEDZA 1.Opisać system organów wykonujących kary, oznaczyć powiązania organizacyjne i funkcjonalne z instytucjami tworzącymi ich krąg zewnętrzny. 2.Wskazać czynniki wpływające na kształt polityki penitencjarnej, odtworzyć jej obecną treść i przytoczyć racje uzasadniające sens przyjętych rozwiązań formalnych. 3.Posługiwać się biegle pojęciami z zakresu tej dyscypliny, językiem prawnym i prawniczym, a także zestawiać je z terminami używanymi w naukach zintegrowanych; wykorzystać ich osiągnięcia w krytycznej ocenie modelu formalno – prawnego i projektach zmian. 4.Myśleć w kategoriach wariantowych (w kształceniu prawniczym akcent kładziony jest zwykle na przyswojenie i interpretację obowiązującego ustawodawstwa ). W ramach tych zajęć będą przedstawiane różne modele polityki penitencjarnej i różne sposoby realizacji czasem tych samych celów w ramach rozmaicie ukształtowanego zaplecza instytucjonalnego (wzory historyczne i materiały prawno – porównawcze). 5.Docenić znaczenie międzynarodowych wysiłków na rzecz humanizowania postępowania ze skazanymi i uświadomić sobie realne granice reform penitencjarnych. UMIEJĘTNOŚCI 1.Traktować prawo respektujące założenia aksjologiczne społeczeństwa jako podstawową gwarancję ochrony skazanego w postępowaniu wykonawczym; dokonać jego roztropnej i opartej na wiedzy naukowej krytyki. 2.Pozyskać ustawowe i wykonawcze akty prawne odnoszące się do poszczególnych segmentów polityki penitencjarnej, przeprowadzić ich analizę i wykładnię. 3.Zestawić założenia programowe polityki penitencjarnej z osiągnięciami nauk , do których twierdzeń i dorobku się odwołują. 4.Podjąć rzeczową, merytoryczną dyskusję w sprawach więziennictwa i polityki kryminalnej, w której często dominują emocje i tzw. wiedza zdroworozsądkowa albo ukryta za parawanem języka naukowego ignorancja. POSTAWY 1.Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych treści, a także docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii. 2.Podjąć wysiłek ukształtowania w sobie wolnego od uprzedzeń stosunku do przestępcy, respektować jego godność ludzką, przeciwstawić się postawomStudent będzie potrafił: WIEDZA 1.Opisać system organów wykonujących kary, oznaczyć powiązania organizacyjne i funkcjonalne z instytucjami tworzącymi ich krąg zewnętrzny. 2.Wskazać czynniki wpływające na kształt polityki penitencjarnej, odtworzyć jej obecną treść i przytoczyć racje uzasadniające sens przyjętych rozwiązań formalnych. 3.Posługiwać się biegle pojęciami z zakresu tej dyscypliny, językiem prawnym i prawniczym, a także zestawiać je z terminami używanymi w naukach zintegrowanych; wykorzystać ich osiągnięcia w krytycznej ocenie modelu formalno – prawnego i projektach zmian. 4.Myśleć w kategoriach wariantowych (w kształceniu prawniczym akcent kładziony jest zwykle na przyswojenie i interpretację obowiązującego ustawodawstwa ). W ramach tych zajęć będą przedstawiane różne modele polityki penitencjarnej i różne sposoby realizacji czasem tych samych celów w ramach rozmaicie ukształtowanego zaplecza instytucjonalnego (wzory historyczne i materiały prawno – porównawcze). 5.Docenić znaczenie międzynarodowych wysiłków na rzecz humanizowania postępowania ze skazanymi i uświadomić sobie realne granice reform penitencjarnych. UMIEJĘTNOŚCI 1.Traktować prawo respektujące założenia aksjologiczne społeczeństwa jako podstawową gwarancję ochrony skazanego w postępowaniu wykonawczym; dokonać jego roztropnej i opartej na wiedzy naukowej krytyki. 2.Pozyskać ustawowe i wykonawcze akty prawne odnoszące się do poszczególnych segmentów polityki penitencjarnej, przeprowadzić ich analizę i wykładnię. 3.Zestawić założenia programowe polityki penitencjarnej z osiągnięciami nauk , do których twierdzeń i dorobku się odwołują. 4.Podjąć rzeczową, merytoryczną dyskusję w sprawach więziennictwa i polityki kryminalnej, w której często dominują emocje i tzw. wiedza zdroworozsądkowa albo ukryta za parawanem języka naukowego ignorancja. POSTAWY 1.Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych treści, a także docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii. 2.Podjąć wysiłek ukształtowania w sobie wolnego od uprzedzeń stosunku do przestępcy, respektować jego godność ludzką, przeciwstawić się postawom |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student dopuszczany jest na podstawie zaliczonych ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 22 miejsc
Wykład, 15 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kobes | |
Prowadzący grup: | Paweł Kobes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.