Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-MPWd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu procesu grupowego, rodzajów grup, etapów pracy w grupie oraz ról grupowych. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania zjawiska oporu i sposobów radzenia z oporem. Ponadto student poznaje style uczenia się oraz metody i techniki pracy z grupą. Przedmiot przygotowuje do poprawnego przygotowania i realizacji zajęć grupowych. Zajęcia uświadamiają studentom jak ważne jest zdobywanie wiedzy i profesjonalnych umiejętności do pracy z grupą i potrzebę ich stałego rozwoju. Wymiar czasu pracy studenta/ki: - godziny kontaktowe: 60 - przygotowanie do zajęć: 30 - przygotowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą: 40 - przygotowanie do egzaminu: 20 150 godzin/5 ECTS |
Literatura: |
1. Brown R. Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Gdańsk 2006; 2. Corey M.S., Corey G., Grupy: metody grupowej pomocy psychologicznej, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 2002; 3. Kozak A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli, wykładowców, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010; 4. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia, GWP, Sopot 2015; 5. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Difin, Warszawa 2007; 6. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa 1998; 7. Rubaj M., Praca z grupą w socjoterapii, [w:] E. Grudziewska (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Difin, Warszawa 2015; 8. Sawicka K., Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1999; 9. Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, GWP, Gdańsk 2015; 10. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność, Kielce 2006; 11. Yalom I., Leszcz M., Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student/ka: • w sferze wiedzy: - ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów grup, ról grupowych, procesu grupowego, etapów pracy z grupą, stylów uczenia się; - zna i rozumie zjawisko oporu w grupie i sposoby radzenia z oporem; • w sferze umiejętności: - potrafi analizować zasadność stosowania różnych metod i technik w celu skutecznej i efektywnej pracy z grupą; - potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy zaprojektować i przeprowadzić zajęcia grupowe; • w sferze kompetencji społecznych: - uzyskuje wgląd w siebie: poznaje swój potencjał oraz ograniczenia w zakresie funkcjonowania w grupie, ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy z grupą i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju; - jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki prowadzącego grupę. -potrafi współdziałać i pracować w grupie, brać udział w dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia warsztatu: - obecność; - aktywność w trakcie zajęć max. 40 pkt ; - opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą max. 60 pkt. Aby zaliczyć warsztat trzeba zdobyć min. 90 pkt. Warunki zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemy, do którego student może przystąpić po uzyskaniu zaliczenia warsztatu. Punktacja z egzaminu: 95-100 – ocena 5,0 88-94 – ocena 4,5 80-87 – ocena 4,0 70-79 – ocena 3,5 61- 69 – ocena 3,0 60 i niżej – ocena 2,0 Sposoby weryfikacji efektów uczenia: - w obszarze wiedzy: egzamin pisemny; - w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Domżalska | |
Prowadzący grup: | Aneta Domżalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztaty - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.