Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-MPWd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu procesu grupowego, rodzajów grup, etapów pracy w grupie oraz ról grupowych. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania zjawiska oporu i sposób radzenia z oporem. Ponadto student poznaje metody i techniki pracy z grupą. Przedmiot przygotowuje do poprawnego przygotowania i realizacji szkoleń. Zajęcia uświadamiają studentom jak ważne jest zdobywanie wiedzy i profesjonalnych umiejętności do pracy z grupą i potrzebę ich stałego rozwoju. |
Literatura: |
1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., 2011, Ja I mój uczeń pracujemy aktywnie, przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce, 2. Corney M.S., Corney G., 2002, Grupy, metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa, 3. Gęca Leszek, Tańce integracyjne w pracy z grupą, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA 2010. 4. Kędzior-Niczyporuk Elżbieta (red.), Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, Lublin: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA 2006. 5. Łaguna M., 2003, Szkolenia, Gdańsk, 6. Łaguna M., Fortuna P., 2015, Przygotowanie szkolenia, Sopot, 7. Paszkiewicz A., 2017, Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa, 8. Sawicka K., red., 2008, Socjoterapia, Warszawa 9. Szymańska Joanna, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2015. 10. Urban M., 2015, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, Gdańsk 11. Wasilak Anna, Noga Ewa, Stare i nowe zabawy podwórkowe, Lublin: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA 2002. 12. Zaorska Zofia, Dodać życia do lat: materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności osób starszych i grup międzypokoleniowych, Lublin: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: Wiedza (K_W06; K_W10) -ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów grup, ról grupowych, procesu grupowego, etapów pracy z grupą - charakteryzuje zjawisko oporu w grupie i sposoby radzenia z oporem Umiejętności (K_U07; K_U09) - umie analizować zasadność stosowania różnych metod i technik w celu skutecznej i efektywnej pracy z grupą i zastosować je podczas zajęć. - potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy przedstawić etapy, zasady i metody przygotowania i realizacji zajęć grupowych Kompetencje (K_K01; K_K04) - ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy z grupą i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju - jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki prowadzącego grupę |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się zostaną zweryfikowane za pomocą aktywności podczas zajęć, opracowanego projektu oraz egzaminu pisemnego. Sposób zaliczenia ćwiczeń: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25% przygotowanie autorskiego programu pracy z grupą – 50% przedstawienie autorskiego programu pracy z grupą i omówienie go z wykładowcą – 25% Sposób zaliczenia wykładu: Do egzaminu pisemnego, student zostanie dopuszczony po uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń. Egzamin pisemny odbędzie się w formie testu. Punktacja z egzaminu: • 100-95 – ocena 5,0 • 88-94 – ocena 4,5 • 80-87 – ocena 4,0 • 70-79 – ocena 3,5 • 61- 69 – ocena 3,0 • 60 i niżej – ocena 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 19 miejsc
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Domżalska | |
Prowadzący grup: | Aneta Domżalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztaty - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.