Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-PKSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania (patrz wymagania formalne). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogicznych podstaw kurateli sądowej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z pojęciami i terminami z zakresu kurateli sądowej oraz aktów prawnych regulujących pracę kuratorów sądowych. Student zdobywa wiedzę na temat podstaw teoretycznych i koncepcyjnych probacji. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania rodzajów i celów dozorów i nadzorów oraz praw i obowiązków kuratorów sądowych, dozorowanych i nadzorowanych. Ponadto student poznaje metody pracy w kurateli sądowej oraz trudności i problemy w pracy kuratora sądowego. Przedmiot umożliwia studentom zapoznanie się z dokumentacją związaną z wykonywaniem dozoru i nadzoru oraz opracowanie wyników badań nad stanem kurateli sądowej. Wymiar czasu pracy studenta/ki: - godziny kontaktowe: 30 - przygotowanie do zajęć: 30 - przygotowanie sprawozdania i raportu z badań: 20 - przygotowanie do egzaminu: 10 90 godzin/3 ECTS |
Literatura: |
1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011; 2. Domżalska A., Kompetencje zawodowe kuratorów sądowych w opinii badanych podopiecznych, Opieka-Wychowanie- Terapia" nr 3-4 2011; 3. Konopczyński M., Stasiak K., Polska kuratela sądowa na przełomie wieków: nadzieje, oczekiwania, dylematy, Kraków 2016; 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2005; 5. Skowroński B., Probacja: teoria i metodyka, Warszawa 2018; 6. Skowroński B., Klimat społeczny zespołów Kuratorskiej Służby Sądowej: raport z badań, w: Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, T. 24 (2014); 7. Skowroński B., Stres sądowych kuratorów zawodowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych i nieletnich, Resocjalizacja Polska, Nr 10 (2015); 8. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (DzU z 2001 r. nr 98, poz. 1071). 9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557) 10. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych 11. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student/ka: • w sferze wiedzy: - zna i rozumie akty prawne regulujące pracę kuratorów sądowych; - ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy kuratorów dla dorosłych i kuratorów rodzinnych; • w sferze umiejętności: - potrafi analizować wyniki badań dotyczące kurateli sądowej; - potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy poprawnie zdiagnozować najważniejsze problemy podopiecznego oraz dobrać środki i metody pracy do indywidualnego przypadku; • w sferze kompetencji społecznych: - ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy kuratora sądowego i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach; - aktywny udział w zajęciach (opracowanie tekstów naukowych, czytanie ustaw i rozporządzeń prawnych); - przygotowanie wzoru dokumentacji (sprawozdania) z objęcia dozoru/nadzoru; - przygotowanie pracy pisemnej/ raportu, pt. Kuratela sądowa - przegląd wyników badań; - zaliczenie kolokwium pisemnego (testu). Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne (test) – max. 50 pkt.; - aktywność podczas zajęć – max. 15 pkt.; - praca pisemna/raport z badań (pt. Kuratela sądowa - przegląd wyników badań) – max. 25 pkt. - dokumentacja (sprawozdanie) z objęcia dozoru i nadzoru – max.10 pkt. Punktacja: 95-100 – ocena 5,0 88-94 – ocena 4,5 80-87 – ocena 4,0 70-79 – ocena 3,5 61- 69 – ocena 3,0 60 i niżej – ocena 2,0 Sposoby weryfikacji efektów uczenia: - w obszarze wiedzy: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne; - w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, przygotowanie dokumentacji (sprawozdania) i raportu z badań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Prowadzący grup: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.