Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-PKSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania (patrz wymagania formalne) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy pozyskaniu wiedzy, kompetencji i umiejętności niezbędnych do realizacji zadań zawodowego kuratora sądowego, poprzez pogłębianie wiedzy oraz umiejętności w dziedzinie diagnozowania i prognozowania nieprzystosowania społecznego, projektowania i realizacji oraz ewaluacji wychowania resocjalizującego w różnych strategiach (indywidualnej, grupowej instytucjonalnej i środowiskowej) |
Pełny opis: |
1. Aktualne tendencje w pedagogice specjalnej-resocjalizacyjnej-penitencjarnej i standardach międzynarodowych oraz ich implikacje dla pracy kuratora zawodowego w naszym kraju. 2. Pojęcie oraz formy indywidualizacji na gruncie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz prawa (karnego, karnego wykonawczego i penitencjarnego) oraz ich wpływ na pracę kuratora. 3. Treści i etapy diagnozowania, prognozowania, projektowania oraz realizowania i ewaluacji oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych przez kuratora. 4. Ćwiczenia w opracowywaniu indywidualnych programów resocjalizacji oraz ewaluacja efektów oddziaływań na podopiecznego, instytucję oraz środowisko. |
Literatura: |
Zarys metodyki kuratora sądowego, praca zbiorowa, Warszawa 2007 P. Szczepaniak: Możliwości i problemy we współpracy służb: socjalnej i penitencjarnej W: Ćwiczenia z polityki społecznej red. A. Rejzner, Instytut Rozwoju służb społecznych, Warszawa 2007, s. 48-63 P. Szczepaniak: Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów W: System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce Red T. Bulenda, R. Musidłowski, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003 P. Szczepaniak: Indywidualne programy resocjalizacji. Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 1987 nr 14-15 L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000, K. Pospiszyl Resocjalizacja : teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Warszawa : Wydaw. Akademickie "ŻAK", 1998. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: W zakresie wiedzy • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego • zna procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów rozmaitych działań interwencyjnych w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji W zakresie umiejętności • potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami • dobiera skuteczne strategie, metody i formy interwencji, których celem jest poprawa sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności, W zakresie kompetencji społecznych • jest gotowy do nawiązywania relacji pomocowych • jest wrażliwy na zjawiska wymagające interwencji społecznej aktywizuje innych |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach np. opracowanie tekstu lub projektu), kontrola obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Prowadzący grup: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.