Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-TPMd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych - znajomość koncepcji psychologicznych człowieka |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, z zakresu teorii leżących u podstaw współczesnej metodyki resocjalizacji instytucjonalnej, jak i w środowisku otwartym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z teoriami i koncepcjami, które leżą u podstaw współczesnej metodyki resocjalizacji. Student w trakcie zajęć zostanie zapoznany ze współczesnymi efektywnymi modelami pracy z przestępcami, w tym m.in. z Modelem Ryzyka, Potrzeb i Reaktywności (Risk, Need, Responsivity) autorstwa Donalda Andrewsa i Jamesa Bonty, a także Modelem Dobrego Życia (Good Lives Model) autorstwa Tony’ego Warda. Omówione zostaną także: Teoria społecznego uczenia się, Zintegrowany Psychospołeczny Model Społeczno-Kryminalnej Tożsamości autorstwa Daniela Boduszka; problematyka zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, okresowych zaburzeń eksplozywnych i zaburzeń zachowania; prawidłowe i nieprawidłowe strategie wychowawcze, w tym koncepcja J.J. McWhirtera i współpracowników. Student w trakcie zajęć będzie miał także możliwość uzyskania wiedzy na temat problematyki współwystępowania zaburzeń zachowania oraz ADHD. |
Literatura: |
Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Czapów, C. (1980). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: PWN Pisula, A., Bryńska, A., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Wolańczyk, T. (2014). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Bonta, J., Andrews, D.A. (2017). The Psychology of Criminal Conduct. Routledge |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu w zakresie: a. wiedzy: • rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych; • zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne; b. umiejętności • wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego; • przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania c. kompetencji • argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia (EU): EU WIEDZA: test EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe Na ocenę końcową składają się: - test – max 90 pkt - aktywność podczas zajęć – max 10 pkt. Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w teście wynosi 100. 100-91 – ocena 5,0 90-81 – ocena 4,5 80-71 – ocena 4,0 70-61 – ocena 3,5 60-51 – ocena 3,0 50 i niżej – ocena 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Skowroński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Skowroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.