Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-TPMz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych - znajomość koncepcji psychologicznych człowieka |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Metody psychokreacji i działania praktycznego. Rola teorii w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Modele pojęciowe wyjaśniające specyfikę zaburzeń przystosowania. Koncepcja czynników ryzyka i ochrony w profilaktyce wychowawczej i psychokorekcji. Katogorie zaburzonych zachowań dzieci i młodzieży. Koncepcja czynników ryzyka. Podatność i odporność na krzywdę. Deficyty w obszarze kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się, informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych |
Pełny opis: |
Metodyka jako nauka i sztuka działania praktycznego. Rola teorii opisująco-wyjaśniających w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Zaburzenia przystosowania - modele pojęciowe. Kategorie zachowań problemowych młodzieży – koncepcja czynników ryzyka. Podatność na krzywdę oraz odporność. Deficyty w zakresie kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Pojęcie interakcji wychowawczej i korekcyjnej: spostrzeganie interpersonalne i symboliczne komunikowanie się. System, twierdzeń dotyczących budowania interakcji wychowawczo-korekcyjnej. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne [oddziaływanie dyscyplinujące] i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się [kształtowanie się autorytetu wychowawcy – autorytet zewnętrzny i wewnętrzny, treningi umiejętności], informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych. Instytucje wychowania resocjalizującego i psychokorekcji. |
Literatura: |
1. L. Pytka Pedagogika resocjalizacyjna, 2. Cz. Czapów Wychowanie resocjalizujące, Część pierwsza, 1978 3. K. Sawicka [opr.] Polska myśl resocjalizacyjna, 1993 4. J. McWhirter ….- Zagrożona młodzież , PARPA, 2001, roz. 1, 9 5. K. Sawicka Terapia w resocjalizacji w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.2 6. C. Hillenbrand – Pedagogika zaburzeń zachowania, 2007, roz. 3 , 4 , 6 7. L. Pytka _ Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czapówa, w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.1 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu w zakresie: a. wiedzy: • rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych; • zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne; b. umiejętności • wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego; • przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania c. kompetencji • argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Testowy egzamin pisemny Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach Praca pisemna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Skowroński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Skowroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.