Resocjalizacyjna pedagogika antropologiczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 3401-PR2-2RPAd |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
| Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacyjna pedagogika antropologiczna |
| Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
| Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 2 rok, II stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu współczesnej antropologii filozoficznej i sporów dotyczących natury ludzkiej. |
| Pełny opis: |
1. Termin "antropologia" i jego znaczenia. Różne typy antropologii (antropologie z przydawką). 2. Podstawowe poglądy na naturę ludzką (struktura bytowa człowieka; człowiek w relacji do dobra i zła moralnego; relacja jednostka/osoba a społeczeństwo). 3. Podstawowe wymiary natury ludzkiej (cielesność, emocjonalność, racjonalność, język, uspołecznienie, istnienie w czasie). 4. Sensotwórcze kategorie dla teorii i praktyki pedagogicznej (podmiotowość, sprawczość, odpowiedzialność, twórczość, samorealizacja, transgresja). |
| Literatura: |
Antropologia. Red. Stanisław Janeczek Wydawnictwo KUL. Lublin 2010 [Seria: Dydaktyka filozofii t. 1] Cassirer Ernst, Esej o człowieku Wprowadzenie do filozofii ludzkiej kultury, Warszawa Aletheia 2017. Ingarden Roman, Książeczka o człowieku, Kraków Wydawnictwo Literackie 2017. Kozielecki Józef, Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Warszawa PWN 1987. Spór o podmiotowość : perspektywa interdyscyplinarna. Red. Adriana Warmbier, Kraków Księgarnia Akademicka 2016. Szutta Natasza, Czy istnieje coś, co zwiemy moralnym charakterem i cnotą? Lublin Wydawnictwo Academicon 2017. |
| Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza: 1. rozpoznaje i odnosi poszczególne twierdzenia o charakterze antropologicznym do przedmiotu zainteresowania antropologii biologicznej, kulturowej, filozoficznej, pedagogicznej; Umiejętności: 1. rozróżnia różne perspektywy badań antropologicznych, ukazuje możliwość ich praktycznych aplikacji i potencjalne konsekwencje; Kompetencje: 1. interpretuje rolę i znaczenie różnych wymiarów życia człowieka dla oddziaływań readaptacyjnych; 2. ocenia wychowawczą wartość różnych strategii stymulowania aktywności i rozwoju wychowanka. |
| Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie autorskiego programu resocjalizacyjnego/profilaktycznego - 25% rekonstrukcja własnych przekonań antropologicznych- 25% egzamin ustny: rozmowa z wykładowcą na temat programu i jego założeń antropologicznych - 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.