Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-2SWEz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 2 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: Ukończenie studiów I-go stopnia, obronienie pracy licencjackiej. Zainteresowania szeroko definiowaną problematyką kultury i religii.
Założenia ogólne: Student powinien posiadać elementarną wiedzę na temat problematyki, którą chce uczynić przedmiotem swoich pogłębionych studiów magisterskich, metodologii badań oraz analiz statystycznych. Powinien odznaczać się umiejętnością pracy z tekstem, czytaniem ze zrozumieniem, wyszukiwaniem potrzebnej literatury. Powinien posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy metodologicznej do zastosowania w praktyce – powinien umieć skonstruować narzędzie badawcze i samodzielnie przeprowadzić badania. Umiejętność posługiwania się statystycznym programem SPSS jest także nieodzowna. Student powinien odznaczać się kompetencją poznawczą, być zainteresowanym podjętym zagadnieniem, mieć potrzebę zgłębiania wiedzy w tym zakresie. Powinien posiadać kompetencje organizacyjne dotyczące konstrukcji pracy, harmonogramu zadań oraz przeprowadzenia badań terenowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wielość i różnorodność religii i wyznań skłania do namysłu nad ich podobieństwami i odmiennością, nad kanonem prawd religijnych, sposobem oddawania czci Bogu, etycznymi unormowaniami dnia codziennego. Obok religii czynnikiem różnicującym jakość życia społecznego jest pochodzenie etniczne, zwłaszcza gdy grupa etniczna jest mniejszością. W Polsce mamy kilka odrębnych mniejszościowych grup etnicznych. Na zajęciach studenci poznają najważniejsze religie światowe oraz mniejszości etniczne obecne we współczesnej Polsce. |
Pełny opis: |
Odmienności religijne i etniczne w historii świata bywały i współcześnie są nadal zarzewiem konfliktów i wojen. Bez zrozumienia tego, czym jest religia, jakie są jej dzieje oraz społeczne funkcje nie sposób studiować filozofii, poznawać kulturę i sztukę, objaśniać mechanizmy życia społecznego. W historii Europy od IV wieku wzajemnie ze sobą rywalizują lub współgrają dwie potęgi – władza państwowa i władza kościelna. Na zajęciach studenci poznają dzieje tych wzajemnych relacji a także prawne unormowania idei wolności sumienia i wyznania. Wielość i różnorodność religii i związków wyznaniowych skłania do namysłu nad ich podobieństwami i odmiennością, nad kanonem prawd religijnych, sposobem oddawania czci Bogu, etycznymi unormowaniami dnia codziennego. Obok religii czynnikiem różnicującym jakość życia społecznego jest pochodzenie etniczne, zwłaszcza gdy grupa etniczna jest mniejszością. W Polsce mamy kilka odrębnych mniejszościowych grup etnicznych: Romowie, Ślązacy, Kaszubi, Ormianie, Tatarzy, Karaimi. Poznamy ich tradycje, odrębność kulturową, czasami także religijną, procesy asymilacji i powody społecznego czy jednostkowego ostracyzmu (odtrącania). W podsumowaniu semestralnych zajęć – w formie debaty – studenci zastanawiają się nad blaskami i cieniami pluralizmów wyznaniowego i etnicznego. Przedstawiają własne argumenty, wzajemnie kreują swoje postawy. |
Literatura: |
1.Michał Pietrzak, Prawo wyznaniowe, PWN, Warszawa 1999 2.Maria Libiszowska-Żółtkowska, Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce, wyd. Verbinum, Warszawa 2001 3.Religie Świata. Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2009 4.Jennifer J. Preece, Prawa mniejszości, wyd. Sic, Warszawa 2007 5.Etniczność – o przemianach społeczeństw narodowych, Maria Szmeja (red.), wyd. Nomos, Kraków 2008 6.Janusz Mucha, Stosunki etniczne we współczesnej myśli socjologicznej 7.Lech Nijakowski, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wyd. Scholar, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – znajomość historii i dnia dzisiejszego wybranych systemów religijnych, student potrafi je ze sobą porównywać, zna ich podstawowe założenia doktrynalne, formy kultu, oprawę obrzędów świątecznych i uroczystości rodzinnych. Zna obowiązujące w nich założenia etyczne (formy nakazów i zakazów). Zna historię oraz odrębność kulturową, językową i obyczajową obecnych współcześnie w Polsce mniejszościowych grup etnicznych. Umiejętności – w wyniku zdobytej na zajęciach wiedzy student potrafi odróżniać systemy religijne i etniczne grupy mniejszościowe. Posiada umiejętność analizy i refleksji nad opisem i oceną zjawisk ze sfery światopoglądowej. Potrafi przeciwstawiać się społecznemu ostracyzmowi i grupowemu naznaczeniu. Kompetencje społeczne i osobowe wykreowane w wyniku zajęć dadzą się streścić słowami: tolerancja wobec odmienności wyznaniowych i etnicznych, życzliwa otwartość na innych, przeciwstawianie się wykluczeniu i napiętnowaniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę jest wynikiem semestralnej pracy studenta – obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, a przede wszystkim samodzielne przygotowanie prezentacji wybranej religii lub grupy mniejszościowej, moderacja dyskusji i podsumowanie wniosków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Stachowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.