Psychopatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS2-1PSYd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu psychopatologii. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z obowiązującymi systemami klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych, zdobędą wiedzę na te mat objawów określonych zaburzeń psychicznych i zapoznają się z możliwościami terapii poszczególnych zaburzeń psychicznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z pojęciami i terminami z zakresu psychopatologii. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z obowiązującymi systemami klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych, zdobędą wiedzę na te mat objawów określonych zaburzeń psychicznych i zapoznają się z możliwościami terapii poszczególnych zaburzeń psychicznych. Uczestnicy dowiedzą się także o przyczynach (neurologicznych i psychiatrycznych) i skutkach poszczególnych zaburzeń psychicznych i ich wpływie na zachowania społeczne osób chorujących na te zaburzenia. Problematyka wykładu obejmie następujące zagadnienia: wprowadzenie do psychopatologii, omówienie podstawowych modeli wyjaśniające powstawanie zaburzeń i chorób psychicznych i ich leczenia, zasady diagnozy nozologicznej, systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych i chorób ICD-10(11) i DSMV, psychopatologia ogólna, pojęcie zaburzeń psychicznych i kryteria normy i patologii psychicznej, symptomatologia zaburzeń psychicznych. Omówione zostaną także określone grupy zaburzeń psychicznych: schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne – diagnoza i leczenie, zaburzenia afektywne (depresja, ChAD) – diagnoza i leczenie, zaburzenia lękowe, PTSD, nerwice – diagnoza i leczenie, zaburzenia osobowości, specyficzne zaburzenia osobowości – diagnoza i leczenie, zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, ortoreksja, i in., diagnoza, uwarunkowania i leczenie, zaburzenia związane z nadużywaniem/uzależnieniem od środków psychoaktywnych, zaburzenia seksualne i parafilie – przyczyny, leczenie. |
Literatura: |
• Augustynek A. (2015). Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa: Difin. • Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2018). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP • Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM • Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN • Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner • Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP. • Pużyński S., Rybakowski, J., Wciórka J. (2011). Psychiatria t.1-3. Wrocław: Urban & Partner. • Seligman, M.,Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • zna systemy klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych • ma wiedzę dotyczącą rozróżnia objawów i jednostek chorobowych dotyczących psychopatologii • zna przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych. • wie, jakie są obecnie zalecane metody terapii tych zaburzeń. w sferze umiejętności: • umie rozpoznać specyficzne zaburzenia psychiczne w oparciu o przejawiane symptomy • ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu w życiu osobistym i społecznym • potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne • umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej osób zaburzeniami psychicznymi w sferze kompetencji społecznych : • ma krytycyzm wobec klasyfikowania zaburzeń psychicznych i świadomość względności pojęć norma i patologia, na których opiera się klasyfikacja zaburzeń psychicznych • jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne • jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób zaburzonych psychicznie i opracowywanie programów profilaktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, przygotowanie do zajęć – 10%, przedstawienie prezentacji na zadany temat – 20%, końcowy egzamin pisemny– 70% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kudlak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kudlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu psychopatologii. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z obowiązującymi systemami klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych, zdobędą wiedzę na te mat objawów określonych zaburzeń psychicznych i zapoznają się z możliwościami terapii poszczególnych zaburzeń psychicznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z pojęciami i terminami z zakresu psychopatologii. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z obowiązującymi systemami klasyfikacji chorób i zaburzeń psychicznych, zdobędą wiedzę na te mat objawów określonych zaburzeń psychicznych i zapoznają się z możliwościami terapii poszczególnych zaburzeń psychicznych. Uczestnicy dowiedzą się także o przyczynach (neurologicznych i psychiatrycznych) i skutkach poszczególnych zaburzeń psychicznych i ich wpływie na zachowania społeczne osób chorujących na te zaburzenia. Problematyka wykładu obejmie następujące zagadnienia: wprowadzenie do psychopatologii, omówienie podstawowych modeli wyjaśniające powstawanie zaburzeń i chorób psychicznych i ich leczenia, zasady diagnozy nozologicznej, systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych i chorób ICD-10(11) i DSMV, psychopatologia ogólna, pojęcie zaburzeń psychicznych i kryteria normy i patologii psychicznej, symptomatologia zaburzeń psychicznych. Omówione zostaną także określone grupy zaburzeń psychicznych: schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne – diagnoza i leczenie, zaburzenia afektywne (depresja, ChAD) – diagnoza i leczenie, zaburzenia lękowe, PTSD, nerwice – diagnoza i leczenie, zaburzenia osobowości, specyficzne zaburzenia osobowości – diagnoza i leczenie, zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, ortoreksja, i in., diagnoza, uwarunkowania i leczenie, zaburzenia związane z nadużywaniem/uzależnieniem od środków psychoaktywnych, zaburzenia seksualne i parafilie – przyczyny, leczenie. |
|
Literatura: |
• Augustynek A. (2015). Psychopatologia człowieka dorosłego, Warszawa: Difin. • Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2018). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP • Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM • Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN • Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner • Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP. • Pużyński S., Rybakowski, J., Wciórka J. (2011). Psychiatria t.1-3. Wrocław: Urban & Partner. • Seligman, M.,Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.