Sprawiedliwość i wrażliwość. Osoby o szczególnych potrzebach w polskim systemie sprawiedliwości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEML-SWOSPd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sprawiedliwość i wrażliwość. Osoby o szczególnych potrzebach w polskim systemie sprawiedliwości |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
14.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | znajomość polskiego modelu postępowania karnego (głównego i wykonawczego) w podstawowym zakresie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej o interdyscyplinarnym charakterze. Realizowany on będzie poprzez: • naukę identyfikowania i formułowania problemów naukowych, • naukę konstruowanie hipotez badawczych, • kształtowanie umiejętności doboru metod badawczych; • naukę konstruowania narzędzi badawczych; • kształtowanie umiejętności logicznego doboru bibliografii, • kształtowanie umiejętności stosowania danych statystycznych, • rozwijania umiejętności logicznego formułowania i prezentowania wniosków z przeprowadzonych analiz naukowych i badawczych. |
Pełny opis: |
Tematem wiodącym seminarium będzie traktowanie osób o szczególnych potrzebach (ze względu na ich wiek, niepełnosprawność, umiejętności językowe, uwarunkowania kulturowe) w polskim systemie sprawiedliwości (od momentu zainicjowania postępowania, stosowania środków zapobiegawczych do etapu wykonywania kary czy też środków karnych). Na zajęciach omówione zostaną wynikające z obowiązujących norm krajowych oraz standardów międzynarodowych obowiązki organów zaangażowanych w proces karny i proces wykonywania kar wobec osób wymagających szczególnego traktowania (zarówno osób występujących w charakterze zatrzymanego, podejrzanego, oskarżonego, skazanego, jak i świadków czy pokrzywdzonych). Obowiązki te zostaną przyporządkowane do poszczególnych organów występujących w toku postępowania karnego i rozważone z perspektywy ich miejsce w systemie wymiaru sprawiedliwości. W ramach seminarium szczególna uwaga zostanie zwrócona na: - Sytuację osób z niepełnosprawnością intelektualną; - Sytuację osób z niepełnosprawnością fizyczną i sensoryczną; - Sytuację osób starszych; - Sytuację cudzoziemców i osób nieposługujących się językiem polskim; - Sytuację dzieci w systemie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. W trakcie seminarium będziemy porównywać regulacje krajowe z aktami o charakterze międzynarodowymi i wynikającymi z nich standardami (w szczególności w zakresie prawa do rzetelnego postępowania, zakazu nieludzkiego lub poniżającego traktowania, jak również zakazu dyskryminacji), a także rozważać, jak powinny one wpływać na traktowanie osób o szczególnych potrzebach przez podmioty zaangażowane w krajowy system sprawiedliwości. Wskazane zobowiązania zostaną skonfrontowane z problemami praktycznymi, które zostały potwierdzone w raportach niezależnymi organów monitorujących, jak i orzecznictwie sądów krajowych i międzynarodowych (w tym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka). Oceny te zostaną zweryfikowane z poglądami i opiniami praktyków - policjantów, funkcjonariuszy Służby Więziennej, kuratorów, psychologów, terapeutów, sędziów, prokuratorów, adwokatów. Z tego względu elementem seminarium będą spotkania z przedstawicielami podmiotów zaangażowanych w system sprawiedliwości w sprawach karnych oraz ciał monitorujących sposób przestrzegania praw osób pozbawionych wolności. Ich doświadczenie praktyczne pozwoli spojrzeć na system wymiaru sprawiedliwości z różnych perspektyw. Przygotowywane w ramach seminarium prace mogą dotyczyć np. traktowania osób starszych czy też osób z niepełnosprawnościami w jednostkach penitencjarnych, traktowania cudzoziemców przebywających w miejscach pozbawienia wolności lub którzy stają przed organami ścigania, podejścia do nieletnich ze szczególnymi potrzebami (w tym oceny funkcjonowania placówek przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną), rozwiązań wynikających z zasady humanitaryzmu dotyczących traktowania osób chorych w trakcie wykonywania kary. Ponadto mile widziane będą prace prawno-porównawcze, ukazujące różne modele dotyczące traktowania osób o szczególnych potrzebach (np. osób młodocianych lub osób transpłciowych). Szacowany godzinowy nakład pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane – 60 - godziny pracy własnej przeznaczone na poznawanie literatury, zbieranie danych, opracowanie metodologii itp. – 120 - godziny pracy własnej przeznaczone na prowadzenie badań, analizę i opracowanie wyników badań – 120 - godziny pracy własnej przeznaczone na redakcję i korektę pracy – 100 Razem: 400 godzin |
Literatura: |
Dotycząca przedmiotu pracy i seminarium: Kodeks postępowania karnego, Kodeks karny wykonawczy, Europejska Konwencja Praw Człowieka, orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, aktualne komentarze do wskazanych aktów prawnych, literatura wskazana przez prowadzącą zajęcia. Dotycząca metodologii badań: Ch. Frankfort - Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: 1. Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia z dziedziny prawa karnego i praw człowieka 2. Zna zasady prawidłowego redagowania tekstów naukowych. 3. Rozumie zasady prawa autorskiego i jego znaczenie dla tworzenia pracy licencjackiej. w sferze umiejętności: 1. Potrafi wykorzystać pojęcia teoretyczne z ww. tematyki przy analizie konkretnych problemów naukowych i badawczych. 2. Potrafi analizować statystyki dotyczące funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. 3. Potrafi analizować teksty aktu prawnego i konfrontować je z praktyką systemu sprawiedliwości. 4. Potrafi analizować teksty źródłowe. 5. Potrafi analizować i komentować orzeczenia sądowe oraz raporty z monitoringu miejsc pozbawienia wolności. 6. Umie przygotować opracowanie na temat praktyk w ramach systemu sprawiedliwości w sprawach karnych. w sferze kompetencji społecznych: 1. Jest gotowy/a do współpracy i kontaktu z instytucjami i osobami, które posiadają dane niezbędne do przygotowania pracy i przeprowadzenia badań oraz tymi, które są odbiorcami naukowych efektów ich pracy. 2. Jest gotowy podczas seminariów pracować zespołowo nad problemami badawczymi i ich rozwiązaniami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, która uwzględnia: • Aktywność na zajęciach, w szczególności udział i zaangażowanie w dyskusję ogólną na zajęciach seminaryjnych oraz w dyskusjach nad założeniami prac pozostałych uczestników seminarium. • Prezentacje na temat analizowanych w pracy zagadnień szczegółowych. • Postępy w opracowaniu tematu i struktury pracy licencjackiej. • Terminowe składanie poszczególnych rozdziałów pracy licencjackiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-LIC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.