Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy medycyny pola walki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-1F3
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy medycyny pola walki
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru dla I roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Pełny opis:

W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi zagadnieniami z zakresu pola walki: charakterystyką zagrożeń, rodzajem zdarzeń, typowymi obrażeniami oraz zasadami działania. Ponadto przedmiot zarysuje różnice w postępowaniu personelu medycznego cywilnego i wojskowego, zasady działania w sytuacji zagrożenia cywilno-taktycznego obowiązującego służby mundurowe oraz ludność cywilną. Przedmiot przygotowany w oparciu o wytyczne komitetu TECC (Tactical Emergency Casualty Care).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. TECC Guidlines 2015

Literatura uzupełniająca:

1. Podlasin A., Taktyczne ratownictwo medyczne, Warszawa 2023

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:

F.W1 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:

1. ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

2. chorób klatki piersiowej,

3. chorób kończyn i głowy,

4. złamań kości i urazów narządów;

F.W3 zna i rozumie zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania

F.W7 zna i rozumie wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych

F.W8 zna i rozumie zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne

K_W2 zna i rozumie objawy i przebieg chorób

K_W3 zna i rozumie sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych

Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:

F.U3 potrafi stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki

F.U4 potrafi zaopatrywać prostą ranę, zakładać i zmieniać jałowy opatrunek chirurgiczny

F.U8 potrafi wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego

F.U9 absolwent potrafi zaopatrywać krwawienie zewnętrzne

K_U1 potrafi rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego

K_U2 potrafi rozpoznać stany zagrażające życiu wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej

K_U3 potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki

K_U4 potrafi wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki

Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/gotowa do:

K_K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K_K2 kierowania się dobrem pacjenta

K_K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bieżąca, udział w dyskusji w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Wykład fakultatywny, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Rokicki
Prowadzący grup: Szymon Rokicki, Paweł Wiktorzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)