Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SPREPKD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z psychologii rozwojowej z elementami psychologii klinicznej dziecka (wykład oraz ćwiczenia) omówione zostaną zagadnienia dotyczące mechanizmów prawidłowego rozwoju w poszczególnych obszarach, ich uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne oraz mechanizmy zakłócające proces wraz ze wskazaniem roli czynników zewnętrznych (rodzina, szkoła, otoczenie społeczne) w przebiegu rozwoju jednostki. |
Pełny opis: |
Na kursie omawiane są cele i obszary zainteresowania psychologii rozwojowej, metody badawcze i zbierania danych. Obszary rozwoju przedstawione w trakcie kursu obejmują rozwój moralny (Kohlberg, Haidt), poznawczy (Piaget), społeczno-emocjonalny (Erickson), osobowości (Freud), społeczno-umysłowy (Vygotsky) motoryczny, rolę zabawy w rozwoju społecznym (Parten, Smilansky, Pellegrini). Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych. W zakresie wiedzy – absolwent zna i rozumie [B.1.W2.]: - dynamiczną specyfikę rozwoju poszczególnych funkcji psychologicznych w ujęciu teoretycznym - metody zbierania danych i informacji o rozwoju funkcji charakterystyczne dla psychologii rozwojowej - zróżnicowane sposoby rozumienia i obserwacji rozwoju na podstawie zróżnicowanych podejść teoretycznych; m.in. Piaget, Wygotski, Erikson, Kohlberg, Haidt, Freud - szczegółowe kroki rozwoju w zakresie procesów poznawczych, społeczno-emocjonalnych, osobowościowych, rozumowania moralnego, percepcyjnych i motorycznych - mechanizmy rozwojowe zróżnicowanych funkcji (pamięć, uczenie się, rozwój emocjonalny, relacje społeczne, tożsamość, tzw. teoria umysłu, rozumienie pojęć, zabawa – rozwój społeczny) - podstawy psychologii klinicznej wraz z pojęciami i zdolnością rozróżnienia kłopotów wychowawczych od zaburzeń psychologicznych W zakresie umiejętności – absolwent potrafi: - trafnie i rzetelnie obserwować zachowania uczniów z adekwatną rozwojowo interpretacją i wnioskami edukacyjnymi [B.1.U1.] - identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów w odniesieniu do sprawności funkcjonalnej poszczególnych procesów i funkcji psychicznych, włączając procesy poznawcze, społeczne, etyczne, emocjonalne [B.1.U6.] - w podstawowym stopniu identyfikować potrzeby wsparcia pedagogicznego, edukacyjnego lub psychologicznego w zależności od rozpoznanych barier i dysfunkcji w funkcjonowaniu szkolnym uczniów [B.1.U5.] W zakresie kompetencji społecznych – absolwent jest gotów do: - wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, w szczególności poprzez dostosowanie spostrzegania procesów edukacyjnych do etapowości i specyfiki procesów rozwojowych poszczególnych funkcji psychicznych, a także do sprawnej merytorycznie komunikacji z uczniami i ich opiekunami [B.1.K2.] |
Literatura: |
Brzezińska, A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdansk: Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cherry, K. (2023). 7 Main Developmental Theories. In: K. Cherry (Ed.), Issues in Developmental Psychology. Some of the Big Questions About How People Develop, https:/www.verywellmind.com/developmental-psychology-overview-4581790, (updated March 13 2023). Grzegorzewska, I., Cierpałkowska, L., Borkowska, A. (2019). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Sopot: Smak Słowa. Kokkidou, M. (2017). From kindergarten to early adulthood. Findings from a longitudinal study: What factors most influence students’ academic trajectory? In Shakespearian terms, Is Something Rotten in the State of Schooling? Thessaloniki: Greek Society for Music Education. Whitbourne, S.K., Whitbourne, S.B. (2014). Adult development & aging; biopsychosocial perspectives, Fifth Edition. Hoboken: Wiley. Zelazo, P.D. (2013). The Oxford Handbook of Developmental Psychology, Vol 1 (Body & Mind) & Vol 2 (Self & Other). New York: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W01; w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W04; w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu Umiejętności - absolwent potrafi: K_U04; w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U06; wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07; posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów: K_K08; posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – obecność na wykładzie (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność (pytania, komentarze, przykłady własne studentów). Ćwiczenia – prace pisemne: eseje (refleksja wobec wskazanego procesu, możliwa wartość praktyczna) na temat materiału ćwiczeniowego do kolejnych zajęć. Ocenie podlega kompletność, logika wypowiedzi i jakość refleksji. Egzamin pisemny – ocenie podlega: - wiedza w zakresie poruszanych zagadnień (odtworzenie) - zrozumienie dynamiki omawianych mechanizmów i procesów (refleksja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Egzamin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Egzamin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sokołowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.