Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW1]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Koprowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szczegółowy sylabus zostanie omówiony ze studentkami i studentami na pierwszych zajęciach. Wybrana literatura: Peter Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. Justyn Hunia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. Daniel Arasse, Czarne oko, [w:] tegoż, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, przeł. Anna Arno, Studio Wydawnicze DodoEditor, Kraków 2012. Tadeusz Chrzanowski, Orient i orientalizm w kulturze staropolskiej, [w:], tegoż, Wędrówki po Sarmacji europejskiej. Eseje o kulturze i sztuce staropolskiej, Kraków 1988. Vanitas. Portret trumienny na tle sarmackich obyczajów pogrzebowych, red. Joanna Dziubkowa, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1996. Andrzej Pieńkos, Rewolucja plenerowa XVIII wieku? Relacje z narodzin pejzażu nowoczesnego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. Konrad Niemira, Bazgracz. Trzy eseje o Norblinie, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2022. Polaków portret własny, red. Marek Rostworowski, katalog i recenzje wystawy [wybór]. Ogniem i mieczem [film], reż. Hoffman Jerzy, 1999. 1670 [serial], reż. Maciej Buchwald, 2023 lub Kos [film], reż. Paweł Maślona, 2023. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tytuł zajęć: Staropolska kultura wizualna Na zajęciach zastanowimy się, w jaki sposób obrazy funkcjonowały w polu kultury staropolskiej i co można z nich o niej wyczytać. Wybrane przykłady będziemy rozpatrywać również w kontekście europejskim. W osobnym bloku zajęć omówimy, jak we współczesnej kulturze wizualnej (głównie filmowej i serialowej) wyobrażana jest staropolska przeszłość. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja kierowana, elementy wykładu, praca w grupach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
* frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności; nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą do ich niezaliczenia) * aktywność na zajęciach * egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.