Warsztaty interpretacji tekstu [3007-N1B1WI]
Semestr zimowy 2023/24
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztaty interpretacji tekstu [3007-N1B1WI] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Klejnocki | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Alicja Baluchowa, Krytyka tematyczna w: „Polonistyka” 5/1992, s. 277 - 280 2. Michał Głowiński, Świadectwa i style odbioru w: tegoż Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 136 – 154 3. Bożena Chrząstowska, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 85 - 116 4. Ryszard Handke, Hermeneutyka w: „Polonistyka” 5/1992, s. 281 – 289 5. Ryszard Handke, Komunikacja aksjologiczna – nośniki wartości w dziele literackim w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 9 – 27 6. Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 61 – 77 7. Aleksander Wit Labuda, Eksplikacja tekstu w: „Polonistyka” 5/1992, s. 266 – 276 8. Ryszard Nycz, Teoria interpretacji w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 117 – 144 9. Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 220 – 226 10. Aleksandra Okopień – Sławińska, Sztuka interpretacji jako przedmiot nauczania, w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 145 – 157 11. Katarzyna Rosner, Hermeneutyczny model obcowania z tekstem literackim w: Metodyka Literatury. Tom 2, s. 164 - 174 12. Janusz Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji” w: tegoż Dzieło – Język – Tradycja, Kraków 1998, s. 148 – 158 13. Janusz Sławiński, Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa red. J. Sławiński, H.Markiewicz, Kraków 1976 14. Seweryna Wysłouch, Analiza strukturalno – semiotyczna w: „Polonistyka” 5/1992, s. 262 – 265 15. Bogdan Zeler, Książka – lektura – hermeneutyka w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 298 – 302 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia w ramach przedmiotu obejmują: 1. Problematykę funkcjonowania tekstu literackiego (publicystycznego, filozoficznego itd.) w perspektywie odbiorcy 2. Problematykę stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej 3. Prezentację najczęściej stosowanych w szkole metod interpretacyjnych (hermeneutycznej, analizy strukturalno – semiotycznej, krytyki tematycznej, eksplikacji tekstu) 4. Warsztaty interpretacyjne według w/w szkół badawczych 5. Omówienie i przećwiczenie technik interpretacyjnych w zależności od rodzajowej przynależności tekstu źródłowego (liryka, epika, dramat; a także różne typy eseistyki z innych dziedzin humanistyki niż literatura) 6. Praktyczne ćwiczenia interpretacyjne oraz sprawdzian kompetencji analityczno - interpretacyjnych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacja, dyskusja, projekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), 2. Końcowe zaliczenie pisemne (interpretacja wybranego utworu literackiego przygotowana w domu i przesłana drogą mailową do prowadzącego zgodnie z harmonogramem sesji), 3. Kontrola obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.