Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | |||||
3700-AL-TPTS-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji nad tym, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako jęz. humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania są malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii zyskuje nową interpretację, dla każdej z nich teologia staje się kluczem hermeneutycznym |
|
||
3700-AL-AWE-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course is for advanced students who are already able to write papers in English and who wish to learn how to improve their texts by revising and editing them according to standards of international scholarship and publishing. We will examine three aspects of academic writing in English. 1) Ethics – how to engage critically yet collegially with the writings of others and how to assure that one’s writing is truly one’s own, especially in light of available artificial-intelligence programs for generating prose. 2) Structure – how to articulate a clear, central argument in the paper’s title, abstract, and introduction, and how to support the argument with evidence in the body of the text. 3) English style – how to craft coherent paragraphs with lean, compelling sentences. Each student should submit to the instructor a short paper before the first class meeting, one that has been written prior to the course and on which the student will focus in the semester. |
|
||
3700-AL-AIS-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The goal of the seminar is to trace the differences between AI simulation and literary fiction. Computer games immerse us in virtual reality, while films and novels transport us into worlds projected on movie screens and described on printed pages. Generative AI converses with us using the same natural language that is used by fictional characters dialoguing in a novel. Besides the obvious differences in media technology – for instance, a computer screen vs. a theatrical stage – are there distinct features and modes of reception that differentiate simulations generated by machines from fictions staged and described by humans? |
|
||
3700-AL-CORL-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze od epok archaicznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. |
|
||
3700-AL-CW-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem konwersatorium będą próby odpowiedzi na pytania: jak opisać? jak opowiedzieć? jak patrzeć? Teoretyczne zaplecze zajęć stanowić będą proponowane w ramach „studiów wizualnych” analizy procesów widzenia jako elementarnej zdolności poznawczej. Punktem wyjścia zajęć będą konkretne ćwiczenia, których dopełnieniem będą teksty z zakresu literatury i studiów wizualnych. |
|
||
3700-AL-EOP-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony pojęciu Epifanii Starego i Nowego Testamentu |
|
||
3700-AL-FFAP-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Medium filmowe i medium są genetycznie spokrewnione, ale ich wzajemne relacje są dynamiczne i historycznie zmienne. Film to (w największym uproszczeniu) 24 nieruchome fotografie wyświetlane w trakcie jednej sekundy – proces ten jest zapętlony i powtarzalny przez cały czas projekcji. Co jednak z przypadkami, kiedy medium filmowe inspiruje artystki i artystów pracujących z medium fotografii nieruchomej (znalezionej, fotochemicznej, cyfrowej?). Co z przypadkami kina posługującego się (w części lub wyłącznie) nieruchomą fotografią w trakcie projekcji? W ramach zajęć przyjrzymy się zarówno konkretnym praktykom artystycznym, jak i towarzyszącym im kontekstom politycznym, technologicznym, dyskursywnym i społecznym. |
|
||
3700-AL-INNHK-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Zajęcia obejmują zarówno kinematografie peryferyjne (m.in. latynoamerykańskie), jak i niesłusznie marginalizowane aspekty największych przemysłów (m.in. amerykańskie kino eksploatacji). W ramach zajęć studenci poznają znaczenie omawianych tematów w szerokim kontekście ewolucji medium, dyskutują też o zasadach rządzących budowaniem historycznofilmowego kanonu i przyczynach marginalizacji poszczególnych zjawisk. |
|
||
3700-AL-JNRKJ-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia rozważania siedemnastowiecznych angielskich filozofów i poetów na temat źródeł, funkcji i kondycji języka oraz potrzeby jego gruntownej reformy, która najwyraźniej manifestuje się w utopijnych projektach języka uniwersalnego Miał być remedium na pomieszanie języków i niedoskonałość ludzkiej mowy. Podjęty zostaje również temat poszukiwania idealnego języka poezji (zwłaszcza poezji świętej), zdolnego do od-tworzenia upadłego świata i wznoszącego się ponad ruiny znaczeń. |
|
||
3700-AL-KTWB-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs dotyczny roli teorii we współczesnych badaniach nad kulturą ludzką. Zajęcia podzielone są na dwie części. Pierwsza koncentruje się na refleksji nad źródłami myślenia i nastawienia teoretycznego, ich wpływie na sposób prowadzenia badań kulturoznawczych. Część druga omawia wyzwania jakie stoją przed badaczami przy próbach zastosowania teorii w wybranych obszarach kultury, takich jak zachowania społeczne, poznanie, symbolika, kultura materialna i audiowizualna, a także doświadczenia cielesne. Każde wyzwanie jest omawiane na przykładzie konkretnego tekstu/działania. |
|
||
3700-AL-KJSM-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest uświadomienie uczestnikom, że w systemie kultury podstawowym zagadnieniem jest kwestia oznaczania, a jednym z najważniejszych narzędzi do tego służących jest język. Kultura jest bowiem systemem znakowym, który tworzy kolekcje semantyczne: przedmiotów, wartości, sposobów i stylów mówienia. Kwestie te chcemy przedstawić na przykładach kolekcji semantycznych, takich jak słownik, encyklopedia, archiwum. O słownikach i encyklopediach mówić będziemy jako o pewnego rodzaju kulturowym archiwum i swoistych tekstach kultury, jak również jako o zbiorach pojęć, definicji, wyrażeń opisujących rzeczywistość i język. Będziemy się także zastanawiać, co to znaczy, że słownik, encyklopedia, archiwum są odmianami pamięci kulturowej. |
|
||
3700-AL-MBBL-QHU | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas seminarium będziemy obserwować to, co fermentuje się pod powierzchnią „teatru dla ubogich” Brechta. |
|
||
3700-AL-PKD-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przybliżenie twórczości Philipa K. Dicka i obsesyjnie powracających w niej tematów. Dick antycypuje współczesne obsesje kultury masowej (teorie spiskowe, strach przed zagładą, strach przed cyborgizacją, fundamentalizmami religijnymi i mediami zakłamującymi obraz rzeczywistości). W pierwszej części kursu na podstawie czterech opowiadań wyodrębnimy i nazwiemy cztery obsesje tej twórczości: na przykładzie „Colony” motyw: the world is not what it seems; na przykładzie „The King of the Elves” motyw: reality is hostile - fake humans are amongst us; na przykładzie „Faith of Our Fathers” motyw: demiurges want to do us harm oraz na przykładzie „The Minority Report” motyw: timelines are malleable - future can be stolen. Podczas kolejnych spotkań lektura fragmentów najsłynniejszych powieści Dicka pokaże, jak owe obsesje stały się kanwą dłuższych fabuł. Czytanie fikcji Dicka uzupełnią eseje krytyczne o jego twórczości napisane na przestrzeni ostatnich 50 lat. |
|
||
3700-AL-PDEB-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest włączone w rozpoczęte w Pracowni „Humanizm. Hermeneutyka wartości” badania nad kulturą polskiego baroku. Dedykowane studentom II stopnia Kolegium „Artes Liberales”, Studiów Śródziemnomorskich oraz zainteresowanym studentom i doktorantom UW (OGUN), będzie realizowane z udziałem badaczy zaangażowanych w realizację projektu. Przedstawi najważniejsze ośrodki staropolskiej kultury: dwory królewskie Wazów i królów elekcyjnych, dwory magnackie i biskupie. Fenomen staropolskiego życia dworskiego ukazany zostanie w szerokim aspekcie cywilizacyjnym, charakterystycznym dla Rzeczypospolitej – między Zachodem i Wschodem, z uwzględnieniem specyfiki WXL i ziem ruskich. |
|
||
3700-AL-PWZ-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przede wszystkim zapoznanie studentów ze zjawiskami interferencji językowych w obrębie polszczyzny rozpatrywanych w kontekście oddziaływania kulturowego społeczeństw wschodnich i zachodnich. |
|
||
3700-AL-PM-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład jest poświęcony klasycznemu problemowi filozofii prawa: zdefiniowaniu relacji między prawem a moralnością. Czy prawo powinno być tożsame z dominującym stanowiskiem moralnym? Czy prawo i moralność są porządkami odrębnymi? Jakie nieoczywiste relacje łączą i dzielą te porządki? Spojrzymy na to zagadnienie przede wszystkim z perspektywy współczesnej, odwołując się do koncepcji powstałych na gruncie europejskiej i w pewnym zakresie amerykańskiej myśli filozoficznoprawnej. Perspektywa współczesna pozwoli nam na krytyczną analizę tradycyjnych ujęć sprawiedliwości wyższego rzędu, pozwoli odkryć interesującą ewolucję stanowisk koncentrujących się na prawie pozytywnym, a także tych, które nie stosują argumentu prawnonaturalnego i wykraczają poza dychotomię: prawo naturalne - prawo pozytywne. |
|
||
3700-AL-PSB-QHU | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pytaniem, na które będziemy starali się odpowiedzieć podczas seminarium brzmi: czy jedyną treścią życia jest to by nie pozostawało ono przy życiu? W końcu to Beckett mówi: Je vais continuer/Będę kontynuować. Co ten strażnik nicości, chce kontynuować? Co kontynuować, skoro nie ma czego kontynuować? |
|
||
3700-CS1-3-SW-TCN-24 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium oferowane doktorantom Szkół Doktorskich, magistrantom, licencjatom i wszystkim studentom Kolegium „Artes Liberales”, Wydziału „Artes Liberales”, Uniwersytetu Warszawskiego (ogun) jest związane z pracami naukowymi zespołów reprezentowanych przez profesorów współorganizujących i współprowadzących. Przedmiotem seminarium jest kwestia wyboru tradycji przez jednostki twórcze, zwykłych ludzi, wreszcie całe zbiorowości narodowe czy formacje kulturowe. W głównym polu zainteresowania organizatorów i uczestników seminarium umieszczamy problem kanonu tradycji narodowej i jego kształtu. |
|
||
3700-AL-SMFK-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone zmapowaniu różnych form ekspresji i wykorzystania koncepcji światów możliwych w różnych dziedzinach refleksji i kultury – od dyskursu filozoficznego i teologicznego aż po jego różnorodne aplikacje w tekstach kultury. W trakcie kursu sięgniemy po klasyczne nowożytne teksty wprowadzające filozoficzne aplikacje koncepcji światów możliwych (G. Bruno, G.W. Leibniz), współczesne odczytania tej idei i wywołane przez nie dyskusje (D.K. Lewis) oraz próby wykorzystania tego konceptu na gruncie literatury artystycznej (m.in. T. Parnicki, J. Mighton) i różnych tekstów popkulturowych. Spróbujemy także prześledzić zbieżności i potencjalne sprzeczności między tą koncepcją a ideą wieloświata (multiwersum). |
|
||
3700-AL-TKWB-I-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą miały charakter seminaryjno-warsztatowy. Ich przedmiotem będzie wspólna refleksja nad indywidualnym spotkaniem badacza z tekstem kultury, które jest zawsze wyzwaniem badawczym, ale stanowi także swoiste doświadczenie egzystencjalne. W centrum znajdą się aktualne prace i zainteresowania doktorantów i magistrantów. Zostaną również przedstawione studia prowadzących konwersatorium i zaproszonych gości. Będziemy rozważać rozmaite problemy, jakie stawia przed badaczem dany tekst kultury: kwestie teoretyczne i metodologiczne, historyczne, ideowe, społeczne i polityczne. Poza tekstami, które sytuują się bezpośrednio na obszarze naukowych zainteresowań uczestników, przedmiotem dyskusji będą także rozprawy znawców literatury i kultury, demonstrujących wyraziste postawy badawcze, nie tylko akceptowane przez uczestników konwersatorium, ale też kontrowersyjne. |
|
||
3700-AL-TPMZN-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera oryginalną perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako język humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania znajduje się malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii jako języka humanistyki zyskuje nową interpretację, dla każdej z nich teologia staje się nowym kluczem hermeneutycznym. |
|
||
3700-AL-TPOK-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. Teologia jako język humanistyki posługuje się bezpośrednim doświadczeniem człowieka, przekładając formy życia, twórczości, zachowań, uczuć, relacji społecznych na kategorie dyskursywne, wokół których na nowo budowany jest orbis humanum. Poprzez takie sproblematyzowanie teologii w jej polu zainteresowania znajduje się malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, literatura, doświadczenie mistyczne, liturgiczne czy ascetyczne. W ten sposób buduje się system nadrzędnych kategorii, wyznaczających dyskurs filozoficzny. Każda z wymienionych dziedzin, w obszarze teologii zyskuje nową interpretację, dla każdej teologia staje się nowym kluczem hermeneutycznym |
|
||
3700-AL-TPOKBC-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera oryginalną perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji nad tym, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata |
|
||
3700-AL-TPCA-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postawienie teologii w ramach dyskursu humanistycznego otwiera oryginalną perspektywę porównawczą refleksji prawosławnej, katolickiej i ewangelickiej, także w dialogu z innymi tradycjami i religiami; refleksji nad tym, co w nich wspólne i co odrębne. Język teologii jawi się jako samodzielny język humanistyki, będący kluczem do opisania człowieka i świata. |
|
||
3700-AL-TACE-QHU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course is offered to students who are willing to extend their knowledge about the history and form of the literary essay, read literary essays in English on a regular, class-to-class basis, and learn how to write a literary essay by emulating the writing styles of major literary essayists. Students will be offered tutorials on the literary essay, critical reading sessions, and creative writing workshops. |
|
||
3700-AL-TBR-QHU | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest rozległej, acz niedostrzeganej (niekiedy także celowo ignorowanej) obecności różnorodnych elementów tradycji bizantyńsko-ruskiej w kulturze polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu staropolskiego. Fenomen tradycji bizantyńsko-słowiańskiej, zarzuconej ze względu na dramatyczne losy państwa i narodu w wieku XVIII-XIX, ukazany zostanie w szerokim aspekcie cywilizacyjnym, charakterystycznym dla monarchii piastowskiej i państwowości polsko-litewskiej, rozpiętej między Zachodem i Wschodem. Osobne miejsce zajmie w naszych poszukiwaniach doświadczenie Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki WXL i ziem ruskich. |
|
||
3700-AL-TCNCK-QHU | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium oferowane doktorantom Szkół Doktorskich, magistrantom, licencjatom i wszystkim studentom Kolegium „Artes Liberales”, Wydziału „Artes Liberales”, Uniwersytetu Warszawskiego (ogun) jest związane z pracami naukowymi zespołów reprezentowanych przez profesorów współorganizujących i współprowadzących. Przedmiotem seminarium jest kwestia wyboru tradycji przez jednostki twórcze, zwykłych ludzi, wreszcie całe zbiorowości narodowe czy formacje kulturowe. W głównym polu zainteresowania organizatorów i uczestników seminarium umieszczamy problem kanonu tradycji narodowej i jego kształtu. |
|
||