Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-5SDPIIEEFRA
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8

CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270

EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823

Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/

Français dans le monde - wybrane numery czasopisma

Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma

Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette

Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.

Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.

Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.

Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.

Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym

S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwą dla nauczania języków obcych

S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych

S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu

S_W08 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

Umiejętności: student potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych

S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U07 - posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

S_U12 porozumiewać się w języku polskim i francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i francuskim

S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego

S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U23 - animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K09 podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

Ocenie podlegają:

a) przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji),

b) pozytywne zaliczanie bieżących kontroli ustnych i pisemnych i pozytywny wynik zaliczenia końcowego - zalicza 60%,

c) przeczytanie wskazanych przez wykładowcę artykułów z czasopisma pt. "Języki obce w szkole". oraz omówienie jednego z nich np. w formie prezentacji podczas zajęć.

d)poprawność językowa.

Zalicza 60% możliwej liczby punktów:

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Oprócz uzyskania zaliczenia na oceną, student zdaje również egzamin.

Nakład pracy studenta:

2 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, symulacja fragmentów lekcji, zaliczenie wskazanych lektur = 1 ECTS

- zdany egzamin = 1 ECTS

Zakres tematów:

W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:

1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.

2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się.

3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.

4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa.

5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.

6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.

7. Rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.

8. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.

9. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego (Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych . Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języka obcego. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji.)

10. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.

Metody dydaktyczne:

- metoda dyskusji bezpośredniej

- samodzielnego dochodzenia do wiedzy (m.problemowa, m.przypadków)

- projekty

- prezentacje multimedialne

- mikronauczanie

- praca w parach, małych grupach i indywidualna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala 15
Małgorzata Chojnacka 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)