Zarządzanie strategiczne - tworzenie i realizacja planów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW840-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne - tworzenie i realizacja planów |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Ekonomicznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs realizowany w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Dlatego konieczne jest zarejestrowanie się w serwisie: https://www.wne.uw.edu.pl/pl/misja-wne/formularz-3 i podpisanie umowy szkoleniowej po dokonaniu rejestracji w USOS. Kurs jest bezpłatny. |
Skrócony opis: |
Kurs jest dedykowany studentom, którzy chcą zapoznać się z zagadnieniami związanymi z istotą strategii, zarządzania strategicznego oraz ich rolą w zarządzaniu organizacją, jak również roli strategii w realizacji działań i celów personalnych. Kurs pozwoli opanować umiejętności w zakresie współczesnych koncepcji zarządzania strategicznego umożliwiających formułowanie strategii, tworzenie i realizację oraz kontrolę planów strategicznych. Pozwoli również zrozumieć jak istotnym narzędziem wsparcia w zakresie realizacji celów (państw, przedsiębiorstw, organizacji non-profit, osób) może być strategia. |
Pełny opis: |
W ramach interaktywnej pracy opartej na studiach przypadków (zarówno korporacji jak i małych organizacji), będziemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące pytania: • Dlaczego firmom, instytucjom i każdemu z nas potrzebna jest strategia działania ? • Jakie kluczowe informacje i narzędzia pozwalają dokonać diagnozy stanu organizacji i wyzwań przed nią stojących ? • Jakie krytyczne czynniki związane z szeroko rozumianym makrootoczeniem powinny być uwzględnione w projektowaniu strategii ? • Jakie krytyczne czynniki związane z analizą otoczenia konkurencyjnego (otoczenia bliższego) i sektorowego powinny zostać uwzględnione w budowie strategii ? • Jak rozpoznać kluczowe czynniki sukcesu działania w określonej branży i jakie są najważniejsze metody badania potencjału organizacji ? • Jakie są podstawowe komponenty zarządzania strategicznego organizacją ? • Jakie są podstawowe modele przydatne w wyznaczaniu strategii przedsiębiorstwa ? • Jak definiować cele strategiczne i kaskadować je na poziom strategii funkcjonalnych ? • Jakie są podstawowe narzędzia wspomagające kontrolę menedżerską ? • Czym jest kontroling strategiczny i operacyjny ? • Czym jest strategiczna karta wyników i jakie są jej podstawowe elementy ? • Jakie narzędzia zastosować aby właściwie rozpoznać ryzyka dla działania przedsiębiorstwa/organizacji ? • Jak wkomponować w strategię i zarządzanie strategiczne realizację celów klimatycznych i celów zrówno¬¬¬ważonego rozwoju ? • Jak zaprojektować strategię zrównoważonego rozwoju dla organizacji ? Zagadnienia 1. Ogólna charakterystyka idei i pojęcia strategii, procesu zarządzania strategicznego; cele, istota i etapy procesu zarządzania strategicznego, ewolucja myślenia strategicznego, główne szkoły i podejścia zarządzania strategicznego, 2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa struktura makrootoczenia przedsiębiorstwa – analiza PESTEL, analiza sektorowa: model konkurencji 5 sił Portera, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa 3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa Aktywa niematerialne i łańcuch wartości jako podstawa identyfikacji silnych i słabych stron przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, istota i źródła przewag konkurencyjnych, zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa 4. Cele przedsiębiorstwa Istota przedsiębiorczości, misja organizacji: istota i proces formułowania strategie, cele strategiczne, taktyczne i operacyjne, model SMARTER 5. Generowanie i ocena opcji strategicznych macierz SWOT, strategie podstawowe/centralne (corporate): strategie na poziomie jednostek (business), strategie funkcjonalne (functional) 6. Wdrażanie i kontrola strategii skuteczna realizacja strategii, planowanie zasobów: struktura, przywództwo, zasoby ludzkie, technika, zrównoważona karta wyników, modele biznesowe, |
Literatura: |
1. Ciszewska M. Obłój K. Wąsowska A. Strategia Korporacji, Wolters Kluwer, 2015 2. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007. 3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, 1992 lub późniejsze wydania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W efekcie procesu kształcenia student: - potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i problemy zarządzania strategicznego, - zna metody analizy strategicznej, identyfikuje różne typologie strategii, kryteria ich wyboru oraz opisuje narzędzia kontroli i monitoringu, - ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, jej celów działania, zasobów, uwarunkowań, otoczenia, etc. - ma pogłębioną wiedzę na temat zarządzania strategicznego i szkół oraz typologii strategii, - zna i rozumie konieczność poznawania koncepcji zarządzania strategicznego jako źródła wiedzy i narzędzia do oddziaływania na rozwój organizacji, - posługuje się wyspecjalizowaną terminologią, schematami i modelami z zakresu zarządzania strategicznego, - ma bogatą wiedzę z zakresu budowania i uwarunkowań wdrażania strategii przedsiębiorstwa, Umiejętności: Po ukończeniu kursu student: - potrafi dokonać analizy otoczenia mikro, mezo i makro, wykorzystując różne metody analizy strategicznej, - posiada umiejętność krytycznego myślenia i oceny stosowanych strategii dla rozwoju przedsiębiorstwa, - potrafi samodzielnie definiować problemy i szukać ich w zakresie zarządzania strategicznego, - posiada umiejętność poszukiwania, doboru, selekcji i oceny informacji na potrzeby formułowania i wdrażania strategii organizacji, - potrafi stosować metody i narzędzia stosowane w zarządzaniu strategicznym organizacją, - posiada umiejętność w zakresie wyznaczania celów strategicznych przedsiębiorstwa oraz diagnozowania kluczowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstwa - posiada umiejętność w zakresie doboru i konstrukcji planów strategicznych oraz strategii przedsiębiorstwa na poziomie całej organizacji, jak i na poziomie funkcjonalnym - ma świadomość możliwości zarządzania strategicznego jako instrumentu podnoszącego konkurencyjność organizacji, - potrafi przygotować wystąpienie ustne i pisemne poświęcone zagadnieniom związanym z problematyką zarządzania, w tym potrafi podczas wystąpienia dokonać krytycznej analizy różnych koncepcji i wypracować własne stanowisko. Kompetencje społeczne Na zakończenie kursu student: - rozumie społeczną odpowiedzialność związaną z zarządzaniem strategicznym, - potrafi dokonać samooceny kompetencji oraz doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania strategicznego, - potrafi określać priorytety służące realizacji celów zarządzania strategicznego, - potrafi współpracować w grupie jak również samodzielnie analizować studia przypadków, - rozumie ideę uczenia się przez całe życie, - zgłasza gotowość do uczestniczenia w projektach, - rozwija umiejętności przywódcze, - rozwija krytyczne myślenie, - potrafi słuchać ze zrozumieniem - potrafi planować i podejmować wyzwania związane z samokształceniem, |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność w trakcie zajęć oraz ocena efektów pracy grupowej i samodzielnej na studiach przypadków Punkty za aktywność w trakcie zajęć (30%) oraz punkty za ocenę efektów pracy grupowej (30%) i samodzielnej (40%) na studiach przypadków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Dwórznik, Marcin Michalak, Agnieszka Różycka, Grzegorz Tchorek | |
Prowadzący grup: | Marcin Dwórznik, Marcin Michalak, Grzegorz Tchorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Grupa 1: Dr Grzegorz Tchorek 03 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 10 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 17 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 24 listopad w godzinach 17:00 – 18:30 Grupa 2 – Dr Grzegorz Tchorek 03 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 10 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 17 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 24 listopad w godzinach 18:45 – 20:15 Grupa 3: Dr Marcin Dwórznik 05.11.23 9:45-14:30 19.11.23 9:45-14:30 Grupa 4: Dr Marcin Michalak 03.12.23 9:00 – 14:00 17.12.23 9:00 – 14:00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.