China Under Mao
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-CHUM-ANG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | China Under Mao |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Zajęcia dla studentów Erasmus Zajęcia obcojęzyczne w WH UW |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs uczy na temat najważniejszych problemów i wydarzeń w historii Chin po II WŚ do roku 1976, kładąc nacisk na dekady przywództwa Mao Zedonga. Studenci będą czytać źródła z tej epoki powstałe w Chinach (w angielskim tłumaczeniu) i poprzez ich lekturę uczyć się metod analizy, interpretacji i narracji historii tego okresu. |
Pełny opis: |
Kurs skupi się na poniższej tematyce. Odnosi się ona cała do procesu budowania państwa podjętego przez Chińską Partię Komunistyczną pod przywództwem Mao Zedonga. 1. Yan’an: roots of the New China [Yan’an: korzenie Nowych Chin] 2. Wining the Civil War [Wygrywanie Wojny Domowej] 3. Building the state: changing the family and the new state structure [Budowanie państwa: reforma rodziny i nowa struktura państwa] 4. Building the state: changing ownership and eliminating enemies [Budowanie państwa: reforma własności i zniszczenie wrogów] 5. Building the state: new friends and the Five Year Plan [Budwanie państwa: nowi przyjaciele i Pierwszy Plan Pięcioletni] 6. Building the state: reforming culture [Budowanie państwa: reforma kultury] 7. “Hundred Flowers” or intellectual life under Maoism [“Sto kwiatów” lub życie intelektualne pod władzą Mao] 8. Radicalization: The Great Leap plans and Sino-Soviet Split [Radykalizacja: plany Wielkiego Skoku i pęknięcie między ZSRR i ChRL] 9. Radicalization: The Great Leap famine and rural destruction [Radykalizacja: Wielki Skok: wielki głód i zniszczenie wsi 10. Religion and revolution [Religia i rewolucja] 11. Images of power and the power of propaganda [Obrazy władzy i siła propagandy] 12. Cultural Revolution: the politics [Rewolucja Kulturalna: polityka] 13. Cultural Revolution: the youth [Rewolucja Kulturalna: młodzież] 14. Cultural Revolution: the art [Rewolucja Kulturalna: sztuka] |
Literatura: |
Bianco, Lucien. Stalin and Mao: A Comparison of the Russian and Chinese Revolutions. Translated by Krystyna Horko. Hong Kong: The Chinese University Press, 2018. Bonnin, Michel. The Lost Generation: The Rustication of China’s Educated Youth (1968-1980). Translated by Krystyna Horko. Hong Kong: The Chinese University Press, 2013. Brown, Jeremy and Paul G. Pickowicz, eds. Dilemmas of Victory: The Early Years of the People’s Republic of China. Cambridge, MA and London: Harvard University Press, 2010. Chen, Janet, Pei-Kai Cheng, Michael Lestz, and Jonathan D. Spence. The Search for Modern China: A Documentary Collection. Third Edition. New York and London: W. W. Norton & Company, 2014. Clark, Paul. The Chinese Revolution: A History. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. De Bary, Theodore and Richard Lufarno. Sources of Chinese Tradition, Volume 2: From 1600 Through the Twentieth Century. New York: Columbia University Press, 2000. Esherick, Joseph W., Paul G. Pickowicz, and Anderw G. Walder, eds. The Chinese Cultural Revolution as History. Stanford: Stanford University Press, 2006. Goossaert, Vincent and David A. Palmer. The Religious Question in Modern China. Chicago: Chicago University Press, 2011. Hsia, Tsi-an. The Gate of Darkness: Studies on the Leftist Literary Movement in China. New Edition. Hong Kong: The Chinese University Press, 2015. Idema, Wilt L. The Metamorphosis of Tianxian Pei: Local Opera Under the Revolution (1949-1956). Hong Kong: The Chinese University Press, 2015. Lary, Diana. China's Civil War: A Social History, 1945-1949. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. Ma Jisen. The Cultural Revolution in the Foreign Ministry of China. Hong Kong: The Chinese University Press, 2004. Macfarquhar, Roderick and Michael Schoenhals. Mao’s Last Revolution. Cambridge, MA and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2008. Oxfeld, Ellen. Drink Water, But Remember the Source: Moral Discourse in a Chinese Village. Berkeley: University of California Press, 2010. Pantsov, Alexander V. and Steven I. Levine. Mao: The Real Story. New York: Simo & Schuster Paperbacks, 2012. Pantsov, Alexander V. and Steven I. Levine. Deng Xiaoping: A Revolutionary Life. Oxford: Oxford University Press, 2015. Passin, Herbert. China’s Cultural Diplomacy. New York: Frederick A. Praeger, Publisher, 1963. Schoenhals, Michael. Spying for the People: Mao’s Secret Agents, 1949- 1967. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Skinner, G. William. Rural China on the Eve of Revolution: Sichuan Fieldnotes, 1949-1950. Edited by Stevan Harrell and William Lavely. Seattle and London: University of Washington Press, 2017. Smith, Stephen A. Revolution and the People in Russia and China: A Comparative History. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. Smith, Stephen A., ed. The Oxford Handbook of the History of Communism. Oxford: Oxford University Press, 2014. Walder, Andrew G. China under Mao: A Revolution Derailed. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2015. Westad, Odd Arne. Decisive Encounters: The Chinese Civil War, 1946- 1950. Stanford: Stanford University Press, 2003. Yang Jisheng. Tombstone: The Untold Story of Mao’s Great Famine. London: Penguin Books, 2013. Yang Xianyi. White Tiger, An Autobiography of Yang Xianyi. Hong Kong: The Chinese University Press, 2002. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: - umiejętność czytania, analizy, interpretacji i dyskutowania nad źródłami dot. dziejów XX w. Chin. Umiejętność rekonstrukcji wydarzeń historycznych na podstawie źródeł, - umiejętność praccy na różnorodnych źródłach do historii XX w., - wiedza na temat podstawowych problemów, wydarzeń i procesów kształtujących XX w. historię Chin, - umiejętność krytycznego czytania i rozumienia dziejów współczesnych Chin, - umiejętność wyrażania się w mowie i piśmie na temat dziejów współczesnych Chin, - świadomość i umiejętność czytania historii XX w. z wschodnioazjatyckiej perspektywy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 70%; prezentacja: 30% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Igor Chabrowski, Piotr Okniński | |
Prowadzący grup: | Igor Chabrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Igor Chabrowski, Aneta Pieniądz | |
Prowadzący grup: | Igor Chabrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.