Warsztaty-Rozumieć siebie-rozumieć innych. W dialogu międzykulturowym.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-KM-RSRI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty-Rozumieć siebie-rozumieć innych. W dialogu międzykulturowym. |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty służą skoncentrowane są z jednej strony na doświadczaniu przez uczestników i uczestniczki ich myśli, emocji, momentów uskrzydlających i trudnych oraz refleksji nad nimi w kontekście komunikacji międzykulturowej, zaś z drugiej na poszukiwaniu optymalnych rozwiązań trudnych sytuacji w tym obszarze. Warsztaty kierowane są do osób, które mają już doświadczenia z modelami komunikacyjnymi. Tym razem połączą je z kreatywnym zastosowaniem własnej wiedzy merytorycznej, wymyślając adekwatne sytuacje dialogu międzykulturowego. Nabywane podczas warsztatów kompetencje i wiedza posłużą więc jako materiał do ćwiczeń nad sytuacjami proponowanymi przez samych uczestników i uczestniczki oraz do późniejszej refleksji nad wypracowanymi rozwiązaniami. |
Pełny opis: |
Opis: Warsztaty opierają się na założeniu, że wszelka komunikacja, a w sposób szczególny komunikacja międzykulturowa, przebiega w sposób bardziej komfortowy dla osób w niej uczestniczących, jeśli są one świadome swoich własnych potrzeb, myśli i emocji, granic w kontaktach międzyludzkich oraz kluczowych mechanizmów, zachodzących w procesie komunikacji. Jeśli ponadto potrafią one poddawać tę świadomość refleksji, podejmować w oparciu o to decyzje, a następnie wdrażać je w życie, to zdecydowanie rośnie szansa na prowadzenie nawet trudnych dialogów w sposób możliwie bezpieczny i satysfakcjonujący. Powyższe założenia i wartości obecne są w szeroko pojmowanym kręgu kultury zachodniej. Nie są powszechnikami kulturowymi i nie należy spodziewać się ich respektowania w każdej sytuacji komunikacyjnej na świecie. Jednakże dla uczestników i uczestniczek warsztatów krąg kultury zachodniej stanowi podstawowy punkt odniesienia. Wynika z tego wyzwanie łączenia własnego dziedzictwa z rozumieniem specyfiki innych kultur i rozwiązywanie trudności, które mogą się pojawić w dialogu międzykulturowym, z poszanowaniem dla kultur wszystkich stron, które w dialogu uczestniczą. Tego zaś nie da się osiągnąć bez ćwiczenia. Warsztaty stanowią przestrzeń, współtworzoną przez osoby uczestniczące oraz prowadzącego, ćwiczenia umiejętności rozumienia samej/samego siebie i innych oraz podejmowania decyzji w oparciu o wnioski wynikające z takich refleksji. Podstawowy zestaw koncepcyjnych narzędzi będą stanowić modele autorstwa Friedemanna Schulza von Thuna. Rozwiązania w zakresie praw, zachowań i procedur asertywnych będą ramą dla ćwiczeń określania własnych i postrzegania cudzych granic oraz ich stawiania w kontaktach międzyludzkich. Uruchomienie refleksyjności uczestników i uczestniczek poprzez notowanie opisów myśli, emocji czy stanów wynika z inspiracji myślą i praktyką Janusza Korczaka. Dodatkowym elementem, wspierającym podnoszenie opisanych powyżej kompetencji, będzie także struktura warsztatu: oparcie go o kontrakt, diagnozę oczekiwań i obaw oraz atmosferę wzajemnego szacunku i równości w procesie uczenia się w duchu podejścia podmiotowego. |
Literatura: |
Zostanie podana bezpośrednio przed zajęciami. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik/uczestniczka zna i rozumie: Modele i koncepcje prezentowane podczas zajęć. Istotność kompetencji intra- oraz interpersonalnych dla prawidłowej komunikacji międzykulturowej. Potrafi: Zastosować w praktyce międzykulturowej wskazania i procedury obecne w prezentowanych podczas zajęć modelach i koncepcjach. Dokonać wglądu w siebie na poziomie potrzeb, myśli, emocji i granic. Komunikować w sposób asertywny swoje potrzeby, myśli i emocje oraz stawiać granice. Radzić sobie z wyzwaniami związanymi z dialogiem międzykulturowym przy użyciu proponowanych metod. Jest gotów/gotowa do: Przyjmowania postawy otwartej w procesie komunikacji międzykulturowej. Uczenia się z doświadczenia, w tym zwłaszcza w oparciu o popełniane błędy. Prowadzenia komunikacji, w tym międzykulturowej, w oparciu o szacunek dla podmiotowości osób uczestniczących w dialogu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: Stuprocentowa obecność na warsztacie. Udział w proponowanych aktywnościach. Wykonanie zadania, polegającego na napisaniu w trakcie trwania zajęć krótkiej refleksji nad własnym doświadczeniem warsztatu. Ocena końcowa zależy od jakości napisanej refleksji (respektowania wymaganej długości i uwzględnienia wszystkich jej elementów, podanych podczas warsztatu). W wypadkach losowych, wymuszających maksimum trzygodzinną nieobecność będą ustalane dodatkowe zadania, umożliwiające zaliczenie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 8 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rubinkowska-Anioł | |
Prowadzący grup: | Wojciech Lasota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 8 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rubinkowska-Anioł | |
Prowadzący grup: | Wojciech Lasota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.