Geologia dynamiczna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WGEDI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.301
|
Nazwa przedmiotu: | Geologia dynamiczna I |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma formę ćwiczeń i polega na samodzielnej pracy studentów z okazami skał i minerałów oraz mapami geologicznymi, pod okiem prowadzącego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez jeden semestr. Uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych. Zajęcia odbywają się tylko w formie stacjonarnej w pracowni dydaktycznej Wydziału Geologii. Możliwa jest zmiana terminu zajęć po uzgodnieniu z prowadzącym. Kontynuacją przedmiotu w semestrze letnim jest „Geologia dynamiczna II”. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia składają się z 2 części: - makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał, - podstawy interpretacji map i przekrojów geologicznych. Dział „Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał” obejmuje: - opis cech makroskopowych minerałów i sposoby ich określania, - makroskopowe rozpoznawanie wybranych minerałów o znaczeniu skałotwórczym, - opis cech teksturalnych skał, - makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał magmowych, - makroskopowe rozpoznawanie odmian regionalnych skał magmowych w Polsce. Dział „Interpretacja map geologicznych” obejmuje: - definicje: mapa geologiczna, przekrój geologiczny; klasyfikacje map geologicznych, - pojęcia podstawowe dotyczące map i przekrojów geologicznych oraz warstw skalnych i ich przedstawiania na mapach i przekrojach geologicznych, - interpretacja planisekcyjnych map i przekrojów geologicznych – rozpoznawanie budowy płytowej, monoklinalnej i fałdowej. |
Literatura: |
„Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Minerały i skały” oraz „Materiały do ćwiczeń z interpretacji map geologicznych” – skrypty przygotowane przez zespół prowadzących ćwiczenia. Stanley, S.M. 2002. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Ćwiczenia uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych. Efekty uczenia się w obszarze wiedzy student/-ka: - dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego - zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych - zna modele opisujące środowisko geologiczne - ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym Efekty uczenia się w obszarze umiejętności student/-ka: - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo - zna język obcy na poziomie B2, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie geoinżynierii i geologii stosowanej w języku polskim i angielskim - wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych student/-ka: - wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, przy czym w przypadku ćwiczeń z rozpoznawania skał opuszczone zajęcia należy odrobić w innym terminie); - zaliczenie na ocenę pozytywną kolokwium ze skał. Na początku każdych ćwiczeń z rozpoznawania minerałów i skał sprawdzane jest w formie krótkiej kartkówki przygotowanie studenta do bieżących zajęć. Student odpowiada na 1 lub 2 krótkie pytania. Za poprawne odpowiedzi uzyskuje określoną ilość punktów. Suma punktów uzyskanych w ciągu semestru jest podstawą dopuszczenia do kolokwium z rozpoznawania minerałów i skał. Kolokwium składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza - teoretyczna może zawierać zarówno pytania testowe jak i otwarte. W pytaniach otwartych student samodzielnie udziela krótkich odpowiedzi, natomiast w części testowej wybiera poprawną odpowiedź/odpowiedzi z kilku proponowanych. Odpowiedzi na pytania oceniane są odpowiednią ilością punktów. Druga część kolokwium pozwala ocenić wiedzę studenta z praktycznego rozpoznawania minerałów i skał. Każdy student otrzymuje zestaw złożony z losowo wybranych minerałów skałotwórczych oraz skał. Kolokwium ma formę pisemną. Za każdy prawidłowo rozpoznany i opisany okaz student otrzymuje określoną liczbę punktów. Ocena z kolokwium wystawiana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z części teoretycznej i praktycznej. Kolokwium poprawkowe odbywa się na takiej samej zasadzie jak kolokwium w I terminie i obejmuje obie części: teoretyczną i praktyczną. Wiedza z części ćwiczeń dotyczącej „Interpretacji map geologicznych” sprawdzana jest w formie kartkówki. Ocena końcowa jest sumą (w zaokrągleniu do 0.5) ocen składowych z kolokwium ze skał, kartkówek z rozpoznawania skał oraz kartkówki z map, pomnożonych odpowiednio przez: 0.68, 0.22 i 0.11. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Leonowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bieńkowska-Wasiluk, Paulina Leonowicz, Danuta Olszewska-Nejbert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Leonowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bieńkowska-Wasiluk, Paulina Leonowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.