Ekonomia rynku pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D3ERP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia rynku pracy |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 3 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest wyjaśnienie ekonomicznych mechanizmów funkcjonowania współczesnego rynku pracy. Wyjaśnienie to bazować będzie na wybranych koncepcjach teoretycznych, które będą poddawane testom empirycznym i krytycznym interpretacjom. Punktem wyjścia do dyskusji na temat współczesnych rynków pracy będzie neoklasyczna teoria ekonomii, która jednak będzie uzupełniana o aspekty dotyczące tzw. niedoskonałych rynków pracy oraz analizę procesów istotnie wpływających na rynki pracy (kwestie demograficzne, mobilność i migracje). Zakładamy, że istotną rolę w kształtowaniu formuły zajęć będą mieć sami studenci, którzy – między innymi – będą poddawać samodzielnej analizie wybrane aspekty funkcjonowania rynków pracy i zderzać swoje opinie z poglądami innych studentów (warsztaty i debaty oraz prezentacje wybranych zagadnień na forum grupy). |
Skrócony opis: |
Konwersatorium skupia się na analizie i interpretacji procesów zachodzących na współczesnych rynkach pracy. Celem będzie wyjaśnienie ekonomicznych mechanizmów funkcjonowania tych rynków z wykorzystaniem wybranych koncepcji teoretycznych oraz dostępnej literatury empirycznej. Co istotne, istotną rolę w kształtowaniu formuły zajęć będą mieć sami studenci, którzy – między innymi – będą poddawać samodzielnej analizie wybrane aspekty funkcjonowania rynków pracy i zderzać swoje opinie z poglądami innych studentów (warsztaty i debaty oraz prezentacje wybranych zagadnień na forum grupy). |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest wyjaśnienie ekonomicznych mechanizmów funkcjonowania współczesnego rynku pracy. Wyjaśnienie to bazować będzie na wybranych koncepcjach teoretycznych, które będą poddawane testom empirycznym i krytycznym interpretacjom. Punktem wyjścia do dyskusji na temat współczesnych rynków pracy będzie neoklasyczna teoria ekonomii, która jednak będzie uzupełniana o aspekty dotyczące tzw. niedoskonałych rynków pracy oraz analizę procesów istotnie wpływających na rynki pracy (kwestie demograficzne, mobilność i migracje). Zakładamy, że istotną rolę w kształtowaniu formuły zajęć będą mieć sami studenci, którzy – między innymi – będą poddawać samodzielnej analizie wybrane aspekty funkcjonowania rynków pracy i zderzać swoje opinie z poglądami innych studentów (warsztaty i debaty oraz prezentacje wybranych zagadnień na forum grupy). Na zajęcia składać się będą cztery zasadnicze elementy: - prezentacja i krytyczna dyskusja wybranych koncepcji teoretycznych (modele funkcjonowania rynku pracy) - weryfikacja empiryczna dyskutowanych aspektów funkcjonowania rynków pracy; - wprowadzenie do praktycznych aspektów analizy rynków pracy; - samodzielna i grupowa praca studentów, którzy będą prezentować wnioski ze swoich analiz w trakcie kilku zaplanowanych warsztatów i debat oraz w ramach własnych prezentacji wybranych zagadnień. Szczegółowy program zajeć: 1. Współczesne rynki pracy – wprowadzenie 2. Podaż pracy: indywidualne i kolektywne determinanty podaży pracy i ich konsekwencje 3. Popyt na pracę: podejście neoklasyczne i możliwe modyfikacje 4. Równowaga na rynku pracy 5. Kapitał ludzki 6. Statystyczne i ekonometryczne metody analizy rynków pracy (włączając aspekty wizualizacyjne) 7. Warsztaty / debata: przyszłość rynków pracy 8. Wynagrodzenia: struktura, determinanty i kwestie regulacyjne 9. Bezrobocie: systematyzacja i poszukiwanie wyjaśnień teoretycznych i empirycznych 10. Dyskryminacja na rynku pracy 11. Warsztaty / debata: Polityki antydyskryminacyjne i ich efektywność 12. Mobilność (wewnętrzna i zewnętrzna) a rynki pracy: uwarunkowania i skutki procesów migracyjnych 13. Warsztaty / debata: Czy (i dlaczego) potrzebujemy imigrantów? 14. Zmiana technologiczna / automatyzacja a rynki pracy 15. Debata: Czy powinniśmy obawiać się robotów? 16. Niedoskonałe rynki pracy |
Literatura: |
Boeri T., J.van Ours, Ekonomia niedoskonałych rynków pracy, Warszawa 2011 Borjas, Labor Economics, MC Graw-Hill 2020 Ehrenberg R.G, Smith R., Modern Labor Economics. Theory and Public Policy, Routledge2018 Góra M., U. Sztanderska: Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Warszawa 2006 Kwiatkowski E.: Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa 2002. oraz podawana na bieżąco literatura uzupełniająca (m.in. Handbook of Labor Economics, Elsevier 2011). |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają mechanizmy funkcjonowania zarówno doskonałych, jak i niedoskonałych rynków pracy; wiedzą, jakie są determinanty podaży pracy (aktywności zawodowej) oraz popytu na pracę zgłaszanego przez pracodawców; rozumieją, czym jest równowaga na rynku pracy, z czego wynika bezrobocie i jakie są mechanizmy zróżnicowania wynagrodzeń. Studenci rozumieją rolę państwa w kształtowaniu rynku pracy, w tym zwłaszcza konsekwencje polityki miko- i makroekonomicznej oraz polityk rynku pracy. Studenci wiedzą, w jaki sposób poszukiwać danych na temat rynków pracy i potrafią się nimi posługiwać w sposób niezbędny do naukowej dyskusji. Są w stanie interpretować procesy rynku pracy oraz wiązać je z innymi zjawiskami społeczno-ekonomicznymi. Studenci potrafią pracować w grupie i uczestniczyć w debacie naukowej, tj. gromadzić niezbędny materiał teoretyczny i empiryczny, kształtować swoje stanowisko i przedstawiać je na forum grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze) i uzyskanie co najmniej 51 punktów zaliczeniowych i pozytywne zaliczenie kolokwium (I semestr) i egzaminu końcowego (II semestr); - składowe oceny (łącznie 100 pkt): 1) kolokwium i egzamin (pisemne): 70 pkt 2) przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia w trakcie zajęć: 30 pkt (trzy komponenty oceny: (1) przygotowanie koncepcji i abstraktu; (2) przygotowanie prezentacji; (3) przedstawienie wybranego zagadnienia i udział w dyskusji). Dodatkowo możliwe będzie uzyskanie 20 pkt za aktywność w trakcie zajęć, w szczególności w trakcie debat / warsztatów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kaczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Kaczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.