Procedury decyzyjne w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D6PDUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procedury decyzyjne w Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 6 semestr 3 rok -przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium przeznaczone dla studentów posiadających podstawy wiedzy z zakresu prawa, instytucji UE, polityk UE, administracji publicznej w państwach UE. Mając świadomość interaktywnego charakteru zajęć, student powinien wykazywać się zaangażowaniem i aktywnością na zajęciach. W szczególności student powinien znać i rozumieć podstawowe pojęcia, normy oraz zasady prawne związane z procedurami decyzyjnymi i decyzjami, posiadać podstawową wiedzę o zasadach funkcjonowania Unii Europejskiej i jej instytucji. |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy na temat specyfiki mechanizmów oraz ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie i analizę poszczególnych procedur legislacyjnych, relacji międzyinstytucjonalnych w ramach procedur decyzyjnych oraz zasad proceduralnych obowiązujących w porządku prawnym Unii Europejskiej |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania procedur decyzyjnych w Unii Europejskiej. Student poznaje fundamentalne założenia dotyczące decydowania, procedur oraz ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w UE, a także zagadnienia źródeł oraz tworzenia norm prawa unijnego. W zakresie tematycznym są także takie problemy jak: usprawnienia procesu legislacyjnego, organy współpracujące z podmiotami decyzyjnymi oraz udział parlamentów narodowych w tworzeniu norm prawa UE. Profil praktyczny wymaga nadania specyficznego charakteru prowadzonym zajęciom, stąd zdecydowany nacisk na aspekt praktyczny, zrozumienie oraz zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przez studentów weryfikowany poprzez przygotowanie i realizację WebQuestu. Zadaniem głównym studentów w ramach WebQuestu jest przygotowanie i przeprowadzeni symulacji negocjacji trialogu. Studenci w toku zajęć realizują zadania cząstkowe. Całość WebQuestu podlega wzajemnej ocenie (peer-review). Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Istota i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej 3. Charakter i rodzaje decyzji w Unii Europejskiej 4. Zwykła procedura ustawodawcza w Unii Europejskiej 5. Zwykła procedura ustawodawcza w UE - warsztaty 6. Monitoring procedur decyzyjnych w UE 7. Usprawnienia procesu legislacyjnego w UE 8. Polityka legislacyjna w Radzie 9. Procedura Komitetu pojednawczego i trzecie czytanie 10. WebQuest: przygotowanie do symulacji 11. Udział parlamentów narodowych w stanowieniu prawa wtórnego UE 12. WebQuest: ocena wzajemna 13. Symulacja 14. WebQuest: ewaluacja i konkluzje 15. Podsumowanie wiedzy i wpisy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Witkowska M., hasła: akty ustawodawcze, akty nieustawodawcze, procedury specjalne, akty nietypowe, [w:] Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w Unii Europejskiej. Słownik, (red.) Wojtaszczyk K.A., Wawrzyk P., Warszawa 2011 A. Zawidzka, Prawo pochodne Unii Europejskiej, [w:] J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010, s. 22-24, 32-36 oraz 37-55 Parlament Europejski, ACTIVITY REPORT on the Ordinary Legislative Procedure – aktualny ze strony Parlamentu Europejskiego PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI I PROCEDURA POJEDNAWCZA. Przewodnik po procedurach ustawodawczych, w których Parlament Europejski działa jako współustawodawca, na mocy traktatu z Lizbony, styczeń 2012,http://www.europarl.europa.eu/code/information/guide_pl.pdf Grzeszczak R., Prawo Unii Europejskiej, w: Grzeszczak, Graniszewski L. (red.), Oddziaływanie na procesy decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2013, s. 122-157 Kirpsza A., Analiza zjawiska wczesnych nieformalnych porozumień legislacyjnych w zwykłej procedurze ustawodawczej, „Studia Europejskie”, nr (4) 2013, s. 101–131, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/kirpsza_a.pdf Kirpsza A., Utrata kontroli nad procesem legislacyjnym w Parlamencie Europejskim na przykładzie procesu uchwalania rozporządzenia w sprawie produktów leczniczych terapii zaawansowanej, w: A. Kirpsza, G. Stachowiak (red.), Kryzys w Unii czy Unia w kryzysie?, s. 113–148, Kraków 2013. Kirpsza A., Primi inter pares. Koordynatorzy grup politycznych w Parlamencie Europejskim, „Przegląd Zachodni”, nr (4) 2014 Witkowska M., Wpływ Polaków na decyzje unijne. Ocena efektywności i skuteczności oddziaływania polskich europosłów VI i VII kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), s. 339–360. http://rie.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/rie-2014-8-333.pdf Kirpsza, A. Porozumienia pakietowe w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej, w druku, http://www.academia.edu/11090651/Porozumienia_pakietowe_w_procesie_legislacyjnym_Unii_Europejskiej Kirpsza A., Selekcja sprawozdawców w siódmej kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Parlament Europejski siódmej kadencji, 2015 w druku Fox, B., Potajemne tworzenie prawa w Unii. Czym jest trialog ?, w: Krytyka Polityczna, 2014 1–7. http://www.krytykapolityczna.pl/en/printpdf/22893 Witkowska M., PARTICIPATION OF THE NATIONAL PARLIAMENTS AND THE CRISIS OF DEMOCRATIC LEGITIMACY OF THE EUROPEAN UNION, „The Copernicus Journal of Political Studies”, No. 1/2016, pp. 41–61 Witkowska M., Parlamenty narodowe jako podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania Unii Europejskiej, w: Witkowska M. i in., Podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania UE, Warszawa 2017, s. 15-33 J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010 J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii, red., Warszawa 2008: http://www.ukie.gov.pl/HLP/files.nsf/ 0/0AABF7620AFD7BEEC12575A0003EA034/$file/Traktat_z_Lizbony.pdf Materiały źródłowe: - Eur-lex, akty prawne, https://eur-lex.europa.eu/collection/eu-law/legislation/recent.html - Strona Eur-lex, Statystyki dot. prawodawstwa, https://eur-lex.europa.eu/statistics/legislative-acts-statistics.html?locale=pl - Strona główna Parlamentu Europejskego: https://www.europarl.europa.eu/portal/pl - Strona PE tzw. Program tygodnia: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/agenda/weekly-agenda/2021-6 - Parlament Europejski zakładka Aktualności: https://www.europarl.europa.eu/news/pl - Strona PE: wizualizacja procedury legislacyjnej z opisem i danymi statystycznymi: http://www.europarl.europa.eu/external/html/legislativeprocedure/default_pl.htm - Strona: https://www.votewatch.eu/ - Strona Parlamentu Europejskiego: http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/pl/0080a6d3d8/Ordinary-legislative-procedure.html - PRZEWODNIK PO ZWYKŁEJ PROCEDURZE USTAWODAWCZEJ, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2016, https://www.consilium.europa.eu/media/29862/qc0415816pln.pdf Strona Stałego Przedstawicielstwa RP w Brukseli: http://brukselaue.msz.gov.pl/pl/ - Instrukcja dla przedstawiciela na grupę roboczą: https://www.gov.pl/documents/31305/0/dapix_20-21_01_2014_instrukcja_final.pdf/a9add339-4b25-4071-3780-74ad22d2b48e |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - ma podstawową wiedzę o strukturze administracyjnej UE i państw europejskich oraz normatywnych i funkcjonalno-strukturalnych uwarunkowaniach kompetencji organów władzy UE, władzy państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemnych relacji (K_W05) - ma podstawy do zdobycia wiedzy na temat terminologii oraz poglądy dot. struktur i instytucji unijnych oraz bieżącego funkcjonowania Unii Europejskiej, a także wiedzę o źródłach tych poglądów (K_W12) UMIĘJĘTNOŚCI Student: - potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich (K_U01) - posiada umiejętność posługiwania się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur w Unii Europejskiej (K_U02) - dysponuje umiejętnością analizowania uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania wybranych instytucji unijnych i instytucji państw członkowskich (K_U03) - posiada umiejętność prognozowania procesów i zjawisk społecznych oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społeczno-politycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich (K_U04) - jest zdolny samodzielnie posługiwać się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla wybranych instytucji i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji (K_U05) - posiada umiejętność analizowania i rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego oraz proponowania skutecznych i etycznych sposobów rozstrzygnięcia tych problemów (K_U07) - umie opracowywać i prezentować wyniki badań naukowych i wykorzystywać je do analizy i rozwiązywania problemów naukowych oraz wdrażania rozwiązań praktycznych problemów społecznych właściwych dla studiów europejskich i miejsca pracy w administracji publicznej (K_U08) - dysponuje umiejętnością przygotowywania prac pisemnych indywidualnie i zespołowo w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki (K_U09) - jest zdolny przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki (K_U10) KOMPETENCJE Student: - uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie (K_K01), - respektuje odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, budowanie tradycji zawodowej oraz współdziałanie w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach, wymagając od siebie i innych zasad etyki (K_K02) - jest świadomy inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów społecznych i na rzecz interesu publicznego (K_K03) - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć ocenie będzie podlegać: 1. Aktywny udział w zajęciach: - zabieranie głosu w trakcie wideokonferencji jest utrudnione, - zostały stworzone liczne zadania do wykonania z przypisanymi do nich punktami w zależności od skali trudności, - do wielu tematów są stworzone drobne quizy umożliwiające sprawdzenie stopnia znajomości tematu, przygotowania studentów i stopnia opanowania literatury oraz materiałów źródłowych polecanych do zajęć - prowadząca na bieżąco ocenia przygotowanie dodatkowych zadań weryfikujących nabywane umiejętności i kompetencje studentów 2. Prace praktyczne/zaliczeniowe obligatoryjne do uzyskania zaliczenia na ocenę: - każdy student do uzyskania zaliczenia na ocenę z przedmiotu musi przygotować opracowanie zadań praktycznych/zaliczeniowych, a) pierwsza praca dla wszystkich w podobnym brzmieniu polega na wyszukaniu dowolnego aktu prawnego i określeniu na podstawie przeczytanej literatury jego charakteru prawnego, czy jest aktem normatywnym czy nienormatywnym, czy jest aktem ustawodawczym czy nie ustawodawczym b) drugie zadanie to realizacja projektu w ramach WebQuestu: - w ramach WebQuestu zadaniem głównym jest przygotowanie i przeprowadzenie symulacji negocjacji trialogu - zadania cząstkowe to przygotowanie materiałów pomocnych do zajęcia stanowisk negocjacyjnych i prezentacje dla pozostałych uczestników zajęć, którzy negocjują odmienne tematy - zadania w ramach WebQuestu są poddawane wzajemnej ocenie (peer-review) 3. Ocena końcowa jest wystawiana wyłącznie osobom, które oddadzą obydwie prace praktyczne/zaliczeniowe oraz zdobędą w trakcie trwania semestru punkty umożliwiające wystawienie pozytywnej oceny. Ocena końcowa jest wystawiana wg następującej skali • na ocenę dostateczną - 75pkt • na ocenę dostateczną plus - 80pkt • na ocenę dobrą - 85pkt • na ocenę dobrą plus - 90pkt • na ocenę bardzo dobrą - 100pkt W przypadku nieuzyskania wymaganego minimum punktów student zobowiązany jest poddać weryfikacji swoją wiedzę i umiejętności w formie wyznaczonej przez prowadzącą zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Tosiek | |
Prowadzący grup: | Piotr Tosiek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy na temat specyfiki mechanizmów oraz ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej. Szczególny nacisk położony zostanie na omówienie i analizę poszczególnych procedur legislacyjnych oraz zasad proceduralnych obowiązujących w ramach porządku prawnego Unii Europejskiej |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania procedur decyzyjnych w Unii Europejskiej. Student poznaje fundamentalne założenia dotyczące decydowania, procedur oraz ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w UE, a także zagadnienia źródeł oraz tworzenia norm prawa unijnego. W zakresie tematycznym są także takie problemy jak: usprawnienia procesu legislacyjnego, organy współpracujące z podmiotami decyzyjnymi oraz udział parlamentów narodowych w tworzeniu norm prawa UE. Profil praktyczny wymaga nadania specyficznego charakteru prowadzonym zajęciom, stąd zdecydowany nacisk na aspekt praktyczny, zrozumienie oraz zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przez studentów weryfikowany poprzez przygotowanie i realizację WebQuestu. Zadaniem głównym studentów w ramach WebQuestu jest przygotowanie i przeprowadzeni symulacji negocjacji trialogu. Studenci w toku zajęć realizują zadania cząstkowe. Całość WebQuestu podlega wzajemnej ocenie (peer-review). Tematy zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Istota i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej 3. Charakter i rodzaje decyzji w Unii Europejskiej 4. Zwykła procedura ustawodawcza w Unii Europejskiej 5. Zwykła procedura ustawodawcza w UE - warsztaty 6. Monitoring procedur decyzyjnych w UE 7. Usprawnienia procesu legislacyjnego w UE 8. Polityka legislacyjna w Radzie 9. Procedura Komitetu pojednawczego i trzecie czytanie 10. WebQuest: przygotowanie do symulacji 11. Udział parlamentów narodowych w stanowieniu prawa wtórnego UE 12. WebQuest: ocena wzajemna 13. Symulacja 14. WebQuest: ewaluacja i konkluzje 15. Podsumowanie wiedzy i wpisy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Witkowska M., hasła: akty ustawodawcze, akty nieustawodawcze, procedury specjalne, akty nietypowe, [w:] Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w Unii Europejskiej. Słownik, (red.) Wojtaszczyk K.A., Wawrzyk P., Warszawa 2011 A. Zawidzka, Prawo pochodne Unii Europejskiej, [w:] J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010, s. 22-24, 32-36 oraz 37-55 Parlament Europejski, ACTIVITY REPORT on the Ordinary Legislative Procedure – aktualny ze strony Parlamentu Europejskiego PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI I PROCEDURA POJEDNAWCZA. Przewodnik po procedurach ustawodawczych, w których Parlament Europejski działa jako współustawodawca, na mocy traktatu z Lizbony, styczeń 2012,http://www.europarl.europa.eu/code/information/guide_pl.pdf Grzeszczak R., Prawo Unii Europejskiej, w: Grzeszczak, Graniszewski L. (red.), Oddziaływanie na procesy decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2013, s. 122-157 Kirpsza A., Analiza zjawiska wczesnych nieformalnych porozumień legislacyjnych w zwykłej procedurze ustawodawczej, „Studia Europejskie”, nr (4) 2013, s. 101–131, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/kirpsza_a.pdf Kirpsza A., Utrata kontroli nad procesem legislacyjnym w Parlamencie Europejskim na przykładzie procesu uchwalania rozporządzenia w sprawie produktów leczniczych terapii zaawansowanej, w: A. Kirpsza, G. Stachowiak (red.), Kryzys w Unii czy Unia w kryzysie?, s. 113–148, Kraków 2013. Kirpsza A., Primi inter pares. Koordynatorzy grup politycznych w Parlamencie Europejskim, „Przegląd Zachodni”, nr (4) 2014 Witkowska M., Wpływ Polaków na decyzje unijne. Ocena efektywności i skuteczności oddziaływania polskich europosłów VI i VII kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), s. 339–360. http://rie.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/rie-2014-8-333.pdf Kirpsza, A. Porozumienia pakietowe w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej, w druku, http://www.academia.edu/11090651/Porozumienia_pakietowe_w_procesie_legislacyjnym_Unii_Europejskiej Kirpsza A., Selekcja sprawozdawców w siódmej kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Parlament Europejski siódmej kadencji, 2015 w druku Fox, B., Potajemne tworzenie prawa w Unii. Czym jest trialog ?, w: Krytyka Polityczna, 2014 1–7. http://www.krytykapolityczna.pl/en/printpdf/22893 Witkowska M., PARTICIPATION OF THE NATIONAL PARLIAMENTS AND THE CRISIS OF DEMOCRATIC LEGITIMACY OF THE EUROPEAN UNION, „The Copernicus Journal of Political Studies”, No. 1/2016, pp. 41–61 Witkowska M., Parlamenty narodowe jako podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania Unii Europejskiej, w: Witkowska M. i in., Podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania UE, Warszawa 2017, s. 15-33 J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010 J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii, red., Warszawa 2008: http://www.ukie.gov.pl/HLP/files.nsf/ 0/0AABF7620AFD7BEEC12575A0003EA034/$file/Traktat_z_Lizbony.pdf Materiały źródłowe: - Eur-lex, akty prawne, https://eur-lex.europa.eu/collection/eu-law/legislation/recent.html - Strona Eur-lex, Statystyki dot. prawodawstwa, https://eur-lex.europa.eu/statistics/legislative-acts-statistics.html?locale=pl - Strona główna Parlamentu Europejskego: https://www.europarl.europa.eu/portal/pl - Strona PE tzw. Program tygodnia: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/agenda/weekly-agenda/2021-6 - Parlament Europejski zakładka Aktualności: https://www.europarl.europa.eu/news/pl - Strona PE: wizualizacja procedury legislacyjnej z opisem i danymi statystycznymi: http://www.europarl.europa.eu/external/html/legislativeprocedure/default_pl.htm - Strona: https://www.votewatch.eu/ - Strona Parlamentu Europejskiego: http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/pl/0080a6d3d8/Ordinary-legislative-procedure.html - PRZEWODNIK PO ZWYKŁEJ PROCEDURZE USTAWODAWCZEJ, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2016, https://www.consilium.europa.eu/media/29862/qc0415816pln.pdf Strona Stałego Przedstawicielstwa RP w Brukseli: http://brukselaue.msz.gov.pl/pl/ - Instrukcja dla przedstawiciela na grupę roboczą: https://www.gov.pl/documents/31305/0/dapix_20-21_01_2014_instrukcja_final.pdf/a9add339-4b25-4071-3780-74ad22d2b48e |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.