Ekonomia instytucjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-M2EINSTYT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia instytucjonalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Rozszerzenie Ekonomii studia magisterskie II stopnia - II rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne Studenci uczęszczający na zajęcia zobowiązani są do wcześniejszego ukończenia następujących kursów: Mikroekonomia A i B Makroekonomia A i B Wymagania formalne Student powinien biegle poruszać się w obszarze podstawowych modeli mikro- i makro-ekonomicznych Założenia wstępne Ukończenie następujących kursów powinno ułatwić studentom opanowanie materiału prezentowanego podczas zajęć z EI: Ekonomia polityczna Ekonometria Historia gospodarcza Historia myśli ekonomicznej |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z dorobkiem różnych nurtów ekonomii instytucjonalnej, a zwłaszcza Nowej Ekonomii Instytucjonalnej, która w dużym stopniu wpłynęła na obecny kształt ekonomii głównego nurtu. Przedstawiane teorie ilustrowane będą szeregiem przykładów bazujących na doświadczeniach polskich i zagranicznych. Zajęcia odbywają się w formie wykładu przeznaczonego dla studentów studiów stacjonarnych II-go stopnia. Wykład kończy się egzaminem pisemnym. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla tych wszystkich, których nurtują ciekawe pytania odnośnie otaczającej nas rzeczywistości i chęć do ich wyjaśniania za pomocą teorii ekonomii. Przykładowe pytania, którymi będziemy zajmować się podczas wykładów są następujące: - co mają ze sobą wspólnego prawa własności, uprawa drzew kakaowych i dobrobyt gospodarstw w Ghanie? - jak sprawić by wspólnoty lokalne w Nepalu efektywnie zarządzały tamtejszymi systemami irygacyjnymi? - jak tłumaczyć fakt, iż w dobie powszechnego rozwoju ok. 200 mln dzieci podejmuje pracę? - na czym polega fenomen mikrokredytów? - jak powstawały średniowieczne gildie kupieckie w krajach Maghrebu? - dlaczego duże firmy przetwórcze angażują się w pomoc dla małych gospodarstw rolnych? - na ile samorządom lokalnym rzeczywiście zależy na innowacyjności na terenach wiejskich? Na te pytania, i szereg innych, będziemy szukać odpowiedzi sięgając do dorobku nowej ekonomii instytucjonalnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa D. Acemoglu, S. Johnson, (2005). “Unbundling institutions.”, Journal of Political Economy 113(5), 949-995. M. Brzozowski, P. Gierałtowski, D. Milczarek, J. Siwińska-Gorzelak: Instytucje a polityka makroekonomiczna i wzrost gospodarczy, WUW, Warszawa 2006, rozdz. 1, 2, 3, 5 M. Iwanek, J. Wilkin: Instytucje i instytucjonalizm w ekonomii. Wydanie 2, WNE UW, Warszawa 1998 D. North: Instytucje, ideologia i wyniki gospodarcze, FOR 2007 M. Lissowska: Instytucjonalne wymiary procesu transformacji w Polsce, SGH, Warszawa 2004, rozdz. 1 O. Williamson: Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, PWN 1998 , rozdz. I-III, XI, XV Literatura dodatkowa Besley, Timothy, Maitreesh Ghatak (2009), “Property Rights and Economic Development.”, in Dani Rodrik and Mark Rosenzweig (eds.) Handbook of Development Economics Vol. V, Amsterdam: Elsevier. Besley, Timothy, Anne Case (2003). “Political Institutions and Policy Choices: Evidence from the United States.” Journal of Economic Literature, 41(1), 7-73. E.L. Glaeser, R. La Porta, F. Lopez-de-Silanes, A. Shleifer (2004). “Do institutions cause growth?”, Journal of Economic Growth, 9(3), 271-303. Persson, Torsten, Guido Tabellini (2003). The Economic Effects of Constitutions: What do the Data Say?, Cambridge: MIT Press. Rozdz. 4. D. Rodrik, (2007). One Economics, Many Recipes: Globalization, Institutions, and Economic Growth, Princeton University Press, 2007. Rozdz. 5 & 6. |
Efekty uczenia się: |
Ukończenie kursu daje studentom podstawy do szerszego spojrzenia na zjawiska gospodarcze, daleko wykraczającego poza standardowe spojrzenie neoklasyczne. Poznane teorie dostarczają im nowych narzędzi poznawczych i ułatwiają wyjaśnianie obserwowanych procesów ekonomicznych. Tym samym, kurs ten wzbogaca wiedzę studentów i wzmacnia ich umiejętności analityczne. Ponadto, daje on możliwość do realnego zastosowania umiejętności pozyskanych czy to na zajęciach z mikroekonomii, makroekonomii czy też ekonometrii przy opisie zjawisk społeczno-gospodarczych. KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym przyjmującym formę pytań otwartych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Fałkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Fałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Fałkowski | |
Prowadzący grup: | Jan Fałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.