Ekonometria przestrzenna w R
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW404 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonometria przestrzenna w R |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe (obowiązkowe) do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (3*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EP - grupa 1 (3*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru- studia I stopnia EP Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Umiejętność testowania hipotez statystycznych, estymacji modeli ekonometrycznych, podstawy programowania obiektowego Założenia wstępne Ekonometria, Statystyka matematyczna |
Skrócony opis: |
Ekonometria przestrzenna zajmuje się problemami zależności przestrzennej oraz zróżnicowania przestrzennego, operując na danych geo-lokalizowanych. Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy i testowania przestrzennej zależności oraz warsztatem estymacji i interpretacji modeli przestrzennych. Studenci podczas zajęć poznają także problematykę i specyfikę badań przestrzennych i wizualizacji na mapach danych regionalnych i punktowych. Studenci pracować będą wykorzystując program R, stąd też część zajęć poświęcona będzie nauce tego programu (wcześniejsza znajomość programu nie jest wymagana). Zajęcia mają charakter warsztatowo-praktyczny. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanego projektu badawczego, samodzielnie lub w grupach i przez przygotowanie recenzji artykułu (tekst w jęz.ang wybrany przez prowadzącego). |
Pełny opis: |
Metody ekonometrii i statystyki przestrzennej wykorzystywane są w badaniach regionalnych, badaniach rynku nieruchomości, zasobów naturalnych, ekonomii środowiska, ekonomii sektora publicznego i ekonomii międzynarodowej, innowacji, ubezpieczeń etc., a także lokalizacji przedsiębiorstw. Analizy tych zagadnień z użyciem klasycznej statystyki i ekonometrii, ignorujących przestrzenne zależności, dają błędne wyniki. Ekonometria przestrzenna pozwala widzieć zależność między obserwacjami sąsiedzkimi i uwzględniać tę informację w modelowaniu. Jest to uzupełnienie metod tradycyjnych w odniesieniu do problemów przestrzennych, ale wymaga specyficznych zbiorów danych (danych geo-lokalizowanych oraz map konturowych) oraz wyspecjalizowanych pakietów ekonometryczno-statystycznych. Studenci w trakcie zajęć w sposób przystępny poznają warsztat ekonometrii przestrzennej, od podstaw do poziomu umożliwiającego przeprowadzenie własnych badań. Wykorzystywany program R jest typu Open Source (www.r-project.org) , dzięki czemu może być wykorzystywany bez ograniczeń i bez kosztów zarówno w pracy naukowej jak i w celach komercyjnych. Poruszane zagadnienia: • Czym jest ekonometria przestrzenna? Specyfika badań przestrzennych, efekty przestrzenne - dane, typy zależności przestrzennych, zróżnicowanie przestrzenne, związki w przestrzeni • Wizualizacja danych regionalnych i punktowych – wyznaczanie centroidów, mapowanie warstwowe, operowanie geometriami przestrzennymi • Przestrzenna macierz wag - konstrukcja, właściwości, operacje, wykorzystanie • Formalizacja zależności przestrzennej - przestrzenny operator opóźnień (spatial lag), miary autokorelacji przestrzennej (I Morana, LISA), testowanie zależności przestrzennej • Specyfikacja i testowanie modeli przestrzennych – modele z jednym (SLX, SLM, SEM), dwoma (SAC, SDM, SDEM) lub trzema (GNS) komponentami przestrzennymi, testy AIC, BIC, LR, I Morana dla reszt • Modele złożone – modele interakcji przestrzennych, modele panelowe, modele kumulatywne • klastrowanie danych przestrzennych, teselacja dla danych punktowych • Zastosowania praktyczne analiz przestrzennych – na podstawie wybranych artykułów |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna, CeDeWu, Warszawa, 2006 - Kopczewska K., Kopczewski T., Wójcik P., (red), 2009, Metody ilościowe w R. Aplikacje ekonomiczne i finansowe, CeDeWu, Warszawa Literatura uzupełniająca: - LeSage, J., & Pace, R. K. (2009). Introduction to spatial econometrics. Chapman and Hall/CRC. - Bivand, R. S., Pebesma, E. J., Gomez-Rubio, V., & Pebesma, E. J. (2008). Applied spatial data analysis with R (Vol. 747248717). New York: Springer. - Chun, Y., & Griffith, D. A. (2013). Spatial statistics and geostatistics: theory and applications for geographic information science and technology. Sage. - Fotheringham, A. S., & Rogerson, P. A. (Eds.). (2008). The SAGE handbook of spatial analysis. Sage. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Zna w sposób pogłębiony metody i narzędzia opisu zjawisk ekonomicznych i społecznych w ujęciu przestrzennym. Zna statystyki i modele przestrzenne. Zna źródła pozyskiwania danych regionalnych. Zna sposoby wykorzystania zaawansowanego programu statystycznego w opisie zjawisk ekonomicznych i społecznych. • Przez pracę z programem na licencji Open Source oraz przez wykorzystanie materiałów dydaktycznych wytworzonych na WNE UW zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz potrafi skorzystać z narzędzi udostępnionych na zasadach Open Source oraz Creative Commons • Zna możliwości aplikacyjne przedstawionych metod statystycznych i na ich podstawie może tworzyć analizy na potrzeby analiz rynkowych w pracy lub na potrzeby własnej firmy • Na podstawie analizy danych przestrzennych i panelowych ma rozszerzoną wiedzę o społecznych strukturach przestrzennych i ich zmianach w czasie. Potrafi ocenić wpływ przestrzeni na procesy gospodarczo-społeczne, zbadać analitycznie zróżnicowanie i podobieństwo regionów, określić reżimy przestrzenne UMIEJĘTNOŚĆI • Przez krytyczną analizę wyników badań statystycznych i teorii ekonomii potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz • Potrafi pozyskać dane regionalne, mapę w postaci wektorowej oraz dzięki umiejętności pracy z zaawansowanym programem R-CRAN potrafi: przedstawić graficznie dane przestrzenne, obliczyć podstawowe statystyki przestrzenne wyestymować ekonometryczny model przestrzenny i na podstawie przedstawionych wyników wyciągać wnioski o zależnościach przestrzennych . • Potrafi przeprowadzić analizę przestrzenną. Potrafi wyszukać dane, zastosować opis modelowanie statystyczne lub ekonometryczne. Potrafi przedstawić w formie pisemnej i przekazać ustnie cały proces badawczy jako raport. KOMPETENCJE SPOLECZNE • Zapoznanie się z zaawansowanym programem statystycznym pozwala mu na rozszerzenie wiedzy we własnym zakresie i stanowi dobre wprowadzenie do nauki programowania obiektowego. • Sposób zaliczenia przedmiotu pozwala mu być krytyczny w stosunku do przedstawionych modeli i prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wykorzystaniem tych metod w prowadzeniu własnej firmy lub pracy zawodowej KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Własny projekt badawczy (50%) – do wykonania samodzielnie w grupie dwuosobowej analiza badawcza ilościowa o charakterze przestrzennym. Możliwe prace teoretyczne (np. porównanie metod, ocena właściwości metody) i tematyczne (analiza na danych empirycznych). Projekt badawczy musi obejmować: - wprowadzenie do tematu, postawienie hipotezy badawczej - opis danych – źródło, zróżnicowanie przestrzenne, ew. zmiany w czasie - specyfikację problemu/modelu ekonometrycznego i oczekiwania - estymację i diagnostykę modelu/analizę ilościową przestrzenną - interpretację wyników i konkluzje Własny projekt badawczy (50%)+recenzja przydzielonego artykułu (50%) Recenzja przydzielonego artykułu (50%) – pisemna recenzja (krytyczna) testu wybranego przez prowadzącego (teksty w języku angielskim) Recenzja artykułu musi obejmować: - cel i obszar badania – pytania / hipotezy badawcze, wykorzystane dane, obszar geograficzny - metody przestrzenne wykorzystane w badaniu wraz z własną opinią na temat zasadności ich wykorzystania – należy omówić w jakim celu użyta została określona metoda, jakie były oczekiwania co do wyników - wyniki badania (ogólnie) – czy udało się odpowiedzieć na postawione przez badacza pytanie, czy metody przestrzenne wniosły dodatkowe informacje w porównaniu z metodami klasycznymi - ogólna opinia o tekście, uwagi, komentarze, dodatkowe know-how |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kopczewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kopczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kopczewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kopczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.