Kompetencje przedsiębiorcze dla nieekonomistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW736-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje przedsiębiorcze dla nieekonomistów |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Ekonomicznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, w tym sposobów działania w sytuacji zagrożenia przedsiębiorstw oraz zarządzania zmianą. W czasie zajęć studenci będą mieli nabyć kompetencje w zakresie zarządzania rozwojem firmy m.in. w zakresie planowania strategicznego (tworzenie strategii rozwoju organizacji) oraz finansowego (w tym tworzenie harmonogramów rzeczowo-finansowych, źródeł finansowania) oraz monitorowania i kontrolowania realizacji strategii rozwoju oraz finansów przedsiębiorstwa. |
Pełny opis: |
1. Podstawy tworzenia modelu biznesowego: formy prowadzenia działalności, formy opodatkowania działalności, konstrukcja „łańcucha wartości dodanej” firmy, główne założenia odnośnie modelu biznesowego 2. Podstawy tworzenia strategii rozwoju firmy: Proces budowy strategii i jej elementy składowe, wizja i misja organizacji, logika tworzenia strategii 3. Analiza zewnetrzna (modeli 5 sił Portera, analiza PESTEM) 4. Analiza wewnętrzna (audyt organizacyjny) 5. Analiza SWOT, Model Canvas 6. Schemat logiki tworzenia celów strategicznych, ustalanie celów strategicznych, tworzenie systemu zarządzania i monitorowania realizacji strategii, strategiczna karta wyników 7. Ćwiczenie tworzenie strategii rozwoju 8. Podstawy tworzenia strategii marketingowej, negocjacje 9. Podstawy prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej 10. Sprawozdawczość finansowa (konstrukcja sprawozdań finansowych), umiejętność analizy i czystania sprawozdań finansowych 11. Podstawy tworzenia planu finansowego (harmonogram rzeczowo-finansowy, plan przychodów, w tym metody ustalania ceny) 12. Źródła finansowania działalności (finansowanie kapitałami własnymi, pozyskanie środków poprzez emisję akcji, pozyskanie inwestora strategicznego, finansowego, venture capital, finansowanie społecznościowe, emisja obligacji, pozyskanie kredytu bankowego, leasing, factoring) 13. Ćwiczenie tworzenie planu finansowego 14. Zarządzanie przez innowacje (model procesu innowacyjnego, formy innowacji, źródła innowacji, UDI, Blue Ocean Strategy) 15. Podsumowanie zajęć, zaliczenie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Sierpińska, B. Niedbała, Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Centra odpowiedzialności w teorii i praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003 P. Kotler, Marketing, Dom wydawniczy Rebis, Warszawa 2012, Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: Drucker P. F. (przeł. Doroba A.), Zawód Menedżer, MT Biznes, Czarnów 1998 Griffin R. W. (przeł. Rusiński M.), Podstawy Zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001 Rokita J., Zarządzanie przedsiębiorstwem, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny, Centralny Ośrodek Szkolenia Zawodowego, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu podstaw prowadzenia firmy w Polsce, posiada umiejętności z zakresie wyboru modelu biznesowego firmy (w tym formy prawnej) oraz programowania jej rozwoju (konstrukcja strategii rozwoju), zna również podstawy finansowe prowadzenia własnego biznesu. Wiedza: Po zakończeniu zajęć student zna procedury zakładania i prowadzenia własnej firmy, potrafi omówić formy prawne prowadzenia przedsiębiorstw, zna podstawowe zasady opodatkowania działalności przedsiębiorstw. Umiejętności: Po zakończeniu zajęć student potrafi założyć własny biznes m.in. wybrać formę prawną, sporządzić strategię rozwoju firmy oraz plan finansowy (prognoza przychodów i kosztów). Kompetencje społeczne – postawy: Po zakończeniu zajęć student, rozumie rzetelność w prowadzeniu działalności gospodarczej, ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia się, zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia są oceniane na podstawie kolokwium końcowego (60%) oraz efektów pracy zespołowej w trakcie całego semestru (40%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Dwórznik, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Marcin Dwórznik, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Dwórznik, Krzysztof Opolski | |
Prowadzący grup: | Marcin Dwórznik, Krzysztof Opolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.