Konwersatorium monograficzne literaturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BB1K-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.204
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium monograficzne literaturoznawcze |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - stacjonarne 2. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r. Filologia bałtycka - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Filologia bałtycka - wszystkie przedmioty Przedmioty specjalizacji literaturoznawczej filologii bałtyckiej |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazane jest zaliczenie kursów: „Historia literatury litewskiej 1 i 2” na studiach I stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są prezentacji polsko-litewskich związków literackich i kulturalnych w latach 1864-1939, z uwzględnieniem zmian kulturowo-światopoglądowych, jakie zaszły w tym czasie w relacjach obu narodów. Uczestnicy zajęć poznają rolę i miejsce „tematów z Litwą w tle” w dorobku twórców kultury omawianego okresu, jak też regionalne oblicze pozytywizmu, modernizmu i awangardy na ziemiach dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego (literatura, prasa, teatr, sztuka). Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia specyfiki relacji kulturowych i sposobów interpretacji literatury rozpatrywanych w kontekście litewskiego odrodzenia narodowego i realiów społeczno-politycznych w Republice Litewskiej w l. 1918-1939. |
Pełny opis: |
Student może wybrać konwersatorium literaturoznawcze lub językoznawcze, przy czym w ciągu dwóch lat studiów każda osoba realizująca literaturoznawcze seminarium magisterskie ma obowiązek wybrać co najmniej jeden przedmiot językoznawczy z puli oferowanych konwersatoriów i proseminariów, a każda osoba realizująca językoznawcze seminarium magisterskie – jeden przedmiot literaturoznawczy z tej puli. Zajęcia mają za zadanie: • pogłębiać wiedzę zdobytą podczas kursów historii i literatury polskiej i litewskiej (w zakresie regionalnych wersji pozytywizmu, modernizmu i awangardy); • ukazać rolę literatury w budowaniu i utrwalaniu dziewiętnastowiecznych mitów kulturowych po stronie polskiej i litewskiej; • syntetycznie ukazać podobieństwa i różnice w traktowaniu w/w problematyki w literaturze obu narodów, wynikające z gatunku, stylu, rodzaju narracji, kierunku literackiego czy uwarunkowań historycznych. W części wstępnej zostanie przedstawiony historyczny kontekst polsko-litewskich związków literackich i kulturowych (geneza i znaczenie), w tym specyfika polskich strategii mitologizowania historii i przestrzeni Litwy. Uczestnicy zajęć poznają rolę i miejsce „tematów z Litwą w tle” w dorobku twórców kultury omawianego okresu, jak też regionalne oblicze pozytywizmu, modernizmu i awangardy na ziemiach dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego (z uwzględnieniem prasy, życia teatralnego i artystycznego). Podczas analizy wybranych utworów studenci doskonalą umiejętności krytycznej interpretacji tekstów literackich i poznają możliwości zastosowania pojęć z innych obszarów nauk humanistycznych przydatnych do oceny zjawisk literackich. Ponadto uczestnicy zapoznają się z podstawowymi (klasycznymi) i nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem badań komparatystycznych. Nakład pracy studenta – udział w zajęciach – 1 ECTS – bieżące przygotowywanie się do zajęć – 2 ECTS- – przygotowanie referatu na wybrany temat – 1 ECTS – przygotowanie pracy semestralnej – 1 ECTS RAZEM 5 ECTS W efekcie student zyskuje rozpoznanie następujących zagadnień: 1. metodologia badań związków literackich i kulturowych, stosowalnych wobec literatury 2. poł. XIX w. i pierwszych dziesięcioleci w. XX (stan i perspektywy badań, nowe opracowania, przyjęte w refleksji literaturoznawczej metody analizy, opisu i interpretacji zjawisk istotnych dla rozwoju kultury polskiej i litewskiej w tym okresie); 2. sposoby funkcjonowania w polskiej literaturze i sztuce l. 1864-1939 dziedzictwa ideowego „litewskiej szkoły” romantyzmu i kierunki jego modyfikacji w świetle założeń światopoglądowych i estetycznych pozytywizmu, modernizmu i awangardy; 3. rola ścisłego związku literatury i sztuki (malarstwa, muzyki, teatru, fotografii) w kształtowaniu typowych dla omawianego okresu postaw światopoglądowych i estetycznych w kulturze polskiej i litewskiej. Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu. |
Literatura: |
Literatura jest podana w dalszej części sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA - zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie filologii w relacji do innych nauk humanistycznych oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną filologii bałtyckiej - zna i rozumie w poszerzonym zakresie terminologię, teorie i metodologie badań właściwe dla literaturoznawstwa - zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody badawcze właściwe dla historii literatury i teorii literatury - zna i rozumie w poszerzonym zakresie terminologię literaturoznawczą w języku polskim i w językach bałtyckich - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania właściwe dla teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa - zna i rozumie w pogłębionym stopniu tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatur litewskiej i łotewskiej oraz dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego w obrębie obu tych literatur - zna i rozumie w pogłębiony sposób wpływ dzieł literackich na dzieje kultur bałtyckich - zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, oraz podejmować działania zmierzające do rozwijania zdolności niezbędnych do kierowania przyszłą karierą zawodową - integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz stosować ją w sytuacjach profesjonalnych - potrafi czytać, interpretować i analizować teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, a także teksty o charakterze naukowym w językach kierunkowych - potrafi przeprowadzić interpretację i analizę krytyczną wybranych zjawisk literackich stosując oryginalne podejścia, nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczenia, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym - potrafi w zaawansowanym stopniu przeprowadzić analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dokonać doboru metod, opracowania i prezentacji wyników, pozwalających na oryginalne ujęcie wybranego zagadnienia z zakresu nauk filologicznych - potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny filologicznej i innych pokrewnych dyscyplin humanistycznych oraz niespecjalistami w językach kierunkowych, a także popularyzować wiedzę o krajach bałtyckich i ich kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do właściwej oceny znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego oraz podjęcia działań na rzecz jego zachowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: ocena aktywności i przygotowania do zajęć, referat / praca zaliczeniowa na wybrany temat. Student (studentka) ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącą. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Inesa Szulska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Inesa Szulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Mitan-Gawryszewska, Inesa Szulska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Inesa Szulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Uczestnicy zajęć poznają rolę i miejsce „tematów z Wilnem w tle” w dorobku współtwórców panoramy literacko-kulturalnej miasta w wieku XX (spojrzenia litewskie, polskie, żydowskie). Analizie i interpretacji poddane zostaną: obrazy Wilna i jego mieszkańców utrwalone w literaturze, relacjach osobistych i sztuce, wielokulturowość miasta (interferencje motywów, obszary konfliktów), przestrzenie mityczne i symboliczne, rodzajowe i gatunkowe realizacje wizji miasta (obiegowe i oryginalne), geopoetyka jako sposób ujęcia kulturowych obrazów Wilna. Problematyka miejska zostanie omówiona na szerszym tle historyczno-społecznym, z uwzględnieniem dziejów rozwoju lokalnej prasy kulturalnej, zjawisk życia teatralnego i artystycznego w obrębie kultury wysokiej i popularnej minionego stulecia. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia "Wilno XX wieku: panorama życia towarzyskiego, literackiego i kulturalnego miasta" mają za zadanie: • pogłębiać wiedzę zdobytą podczas kursów historii, literatury i kultury polskiej (w zakresie regionalnych wersji modernizmu, awangardy i kierunków rozwoju literatury drugiej połowy XX wieku); • ukazać rolę literatury w budowaniu i utrwalaniu różnych jakościowo obrazów Wilna w obrębie wielokulturowej przestrzeni obecnej stolicy Litwy; • syntetycznie ukazać podobieństwa i różnice w traktowaniu w/w problematyki w literaturze (i kontekstowo kulturze) różnych narodów, wynikające z gatunku, stylu, rodzaju narracji, kierunku literackiego czy uwarunkowań historycznych. Uczestnicy zajęć poznają rolę i miejsce „tematów z Wilnem w tle” na podstawie wyboru dzieł literackich powstałych w j. polskim, litewskim i jidysz w wieku XX (teksty napisane w innych językach niż polski udostępniane są w przekładzie). Analizie i interpretacji poddane zostaną: obrazy Wilna i jego mieszkańców utrwalone w literaturze, relacjach osobistych i sztuce, wielokulturowość miasta (interferencje motywów, obszary konfliktów), przestrzenie mityczne i symboliczne, rodzajowe i gatunkowe realizacje wizji miasta (obiegowe i oryginalne), geopoetyka jako sposób ujęcia kulturowych obrazów Wilna. Problematyka miejska zostanie omówiona na szerszym tle historyczno-społecznym, z uwzględnieniem dziejów rozwoju lokalnej prasy kulturalnej, najciekawszych zjawisk życia teatralnego i artystycznego zarówno w obrębie kultury wysokiej, jak i popularnej minionego stulecia. Podczas analizy wybranych utworów studenci doskonalić będą umiejętności krytycznej interpretacji tekstów i poznawać możliwości zastosowania pojęć z innych obszarów nauk humanistycznych przydatnych do oceny zjawisk literackich. Ponadto uczestnicy zapoznają się z podstawowymi (klasycznymi) i nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem badań komparatystycznych. Nakład pracy studenta: – udział w zajęciach – 1 ECTS – bieżące przygotowywanie się do zajęć – 2 ECTS – lektura art. naukowych w j. litewskim – 1 ECTS – przygotowanie referatu – 1 ECTS RAZEM 5 ECTS W efekcie student zyskuje rozpoznanie następujących zagadnień: 1. metodologia badań problematyki urbanistycznej w literaturze i kulturze, metody geopoetyki we współczesnych teoriach i praktykach literackich, stosowalne wobec vilnian powstałych w XX w. (stan i perspektywy badań, nowe opracowania, przyjęte w refleksji literaturoznawczej metody analizy, opisu i interpretacji zjawisk istotnych dla rozwoju kilku kultur koegzystujących w jednej przestrzeni); 2. sposoby funkcjonowania w literaturze, egodokumentach i sztuce XX wieku różnych obrazów Wilna (rola środków wyrazu, strategie opisu, narzędzia perswazji artystycznej), a także kierunki modyfikacji tradycji miejskiego dyskursu w świetle ewolucji założeń światopoglądowych i estetycznych modernizmu, awangardy i postmodernizmu; 3. rola ścisłego związku literatury i sztuki (malarstwa, teatru, fotografii) w kształtowaniu specyficznej, lokalnej przestrzeni kulturowej Wilna w wieku XX. Zakres tematów: 1. Wilno u progu XX wieku (wprowadzenie do problematyki) 2. Wilno salonów i przedmieść (M. Jałowiecki, Wł. Gutowski) 3. Modernizm(y) Wilna (charakterystyka, twórcy, reprezentatywne dzieła) 4. Ku pięknu: lokalna prasa artystyczna („Żórawce”, „Tygodnik Wileński”, „Vaivorykštė”) 5. Wileński śmiech Belle Époque (kabaret „Ach”, prasa satyryczna pocz. XX wieku) 6. Wilno – środowiska literackie (regionalizm w poezji grupy „Żagary”) 7. Wileńscy żartownisie w międzywojniu 8. Życie artystyczne międzywojennego Wilna (fotografia, teatr Reduta, malarstwo) 9. Literatura i kultura litewska w Wilnie doby międzywojnia 10. Literatura i kultura żydowska w Wilnie doby międzywojnia 11. Obraz Wilna w poezji litewskiej lat 1950-1990 12. Obraz Wilna i wilnian w satyrze lat 1950-1990 13. Śladami lokalnej bohemy artystycznej („Tūla” J. Kunčinasa, poetyckie vilniana końca XX w.) 14. Temat proponują uczestnicy zajęć (referaty/prezentacje zaliczeniowe). |
|
Literatura: |
1. Wilno u progu XX wieku (wprowadzenie do problematyki) 2. Wilno salonów i przedmieść (M. Jałowiecki, Wł. Gutowski) 2.1. M. Jałowiecki, Na skraju Imperium, wybór i układ tekstu M. Jałowiecki, Warszawa: Polonika, 2021. [fragment] 2.1. Wł. Gutowski, Mój przyjaciel, Karnawał, [w tegoż:] Szarzyzny Wilna, Wilno: Druk. „Związek Drukarzy” w Wilnie, 1911. 2.2. M. Kvietkauskas, Miasto i literatura – związek z przełomu stuleci; Mieszczaństwo wileńskie – nowe dyskursy, [w tegoż:] Polifonia literatury w Wilnie okresu wczesnego modernizmu 1904-1915, przeł. B. Kalęba, Kraków: Universitas, 2012, s. 47-61. 3. Modernizm(y) Wilna (charakterystyka, twórcy, reprezentatywne dzieła) 3.1. St. Szadurska, Fale, Wilno: Druk J. Zawadzkiego, 1906 [wybór] 3.1. K. Žegota [K. Puida], Laboremus, [w tegoż:] Ruduo, k. I, Vilnius: „Vilniaus Žinių” spaustuvė, 1906. 3.1. K. Žegota [K. Puida], Iš sermėgiaus krūtinės: eilės, Vilnius: „Vilniaus Žinių” spaustuvė, 1906. [wybór] 3.2. V. Kubilius, Dviese literatūros sūpuoklese: Kazys Puida ir Vaidilutė, Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2003. [fragment] 4. Ku pięknu: lokalna prasa artystyczna („Żórawce”, „Tygodnik Wileński”, „Vaivorykštė”) 4.1. Żórawce, przed. J. Jankowskiego, Wilno 1910; „Tygodnik Wileński” (Wilno) 1911, nr 11/12; 15/16. 4.2. M. Niemojewski, Zwierciadła i drogowskazy: litewskie almanachy literackie w I połowie XX wieku, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005 [fragmenty] 5. Wileński śmiech Belle Époque (kabaret „Ach”, prasa satyryczna pocz. XX wieku) 5.1. [M. Minkiewicz, St. Bohusz-Siestrzeńcewicz], ACH!! Żart sceniczny w jednym akcie: rzecz grana w Wilnie 19 stycznia 1909 roku https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/17660/edition/26827/content 5.1. Wybór tekstów i ilustracji prasowych przygotowany przez prowadzącą („Plotka Wileńska”, „Ežys”, „Brukowiec”). 5.2. I. Fedorowicz, Śmiech jako broń zniewolonych. O wileńskiej prasie humorystycznej z lat 1907-1909, [w:] Europejskość ojczyzn: litewsko-polskie związki literackie, kulturowe i językowe: materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Wilno. 23-24 października 2008 roku, pod red. M. Dawlewicza, Wilno: Wydawnictwo Uniwersytetu Wileńskiego, 2009, s. 130-145. 6. Wilno – środowiska literackie (regionalizm w poezji grupy „Żagary”) 6.1. Żagary. Antologia poezji, wstęp T. Bujnicki, opr. J. Fazan, K. Zajas, Biblioteka Narodowa seria I 335, wyd. 1, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2019. [wybór] 6.2. T. Bujnicki, Litwa żagarystów. Między historią, mitem a współczesnością, „Bibliotekarz Podlaski” 2/2019 (XLIII), s.11-31. 7. Wileńscy żartownisie w międzywojniu 7.1. VII Szopka Akademicka vulgo Betlejki Wileńskie, juże po raz 7 [...] przez scholarów Facultatis Artizm Almae Matris Vilnensis [...] zdziałane [...], Wilno [1928]. 7.1. Wybór satyr T. Bujnickiego i K. I. Gałczyńskiego przygotowany przez prowadzącą. 7.2. M. Kozłowska, O Wilnie i śmiechu wileńskim (Regionalna satyra i humor poetycki (1920-1939) – rekonesans), [w:] Poezja i poeci w Wilnie lat 1920-1940. Studia, pod red. T. Bujnickiego i K. Biedrzyckiego, Kraków: Universitas, 2003. 8. Życie artystyczne międzywojennego Wilna (fotografia, teatr Reduta, malarstwo) 8.1. J. Bułhak, Pejzaż Wilna. Wędrówki fotografa w słowie i obrazie, Wilno: Wydawnictwo Polskie w Wilnie, 2012. [fragmenty] 8.2. Wilno = Vilnius = Vilne 1918-1948: jedno miasto, wiele opowieści = one city - many stories, red. G. Jankevičiūtė, A. Szczerski, red. nauk. G. Jankevičiūtė et al., tłum. z j. litewskiego na polski: K. Korzeniewska-Wołek, I. Korybut-Daszkiewicz, B. Mikulevič, A. Rembiałkowska, tłum. z j. polskiego na angielski i z j. angielskiego na polski: K. Dąbrowska, tłumaczenie z j. litewskiego na angielski: A. Simanavičiūtė, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2023. [wybór] 9. Literatura i kultura litewska w Wilnie doby międzywojnia 9.1. Wybór litewskiej liryki J. Kėkštasa, O. Miciūtė, A. Žukauskasa przygotowany przez prowadzącą. 9.2. A. Lapinskienė, Vilniaus lietuvių literatūra 1920-1940, Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2008. [fragment] 10. Literatura i kultura żydowska w Wilnie doby międzywojnia 10.1. Wybór poezji A. Sutzkevera i M. Kulbaka (w przekładzie na j. polski) przygotowany przez prowadzącą. 10.1. I. Rudaševskis, Vilniaus geto dienoraštis, przekł. opr. i wstęp M. Kvietkauskas; przekł. na jidysz, kom. A. Grigoravičiūtė, Vilnius: Lietuvos žydų (litvakų) bendruomenė, 2021. [fragment] 10.2. D. Kac, Wilno Jerozolimą było: rzecz o Abrahamie Sutzkeverze, przedmowa Cz. Miłosz, Wyd. 2 popr., Sejny: Pogranicze, 2004. [wybór] 11. Obraz Wilna w poezji litewskiej lat 1950-1990 11.1. Iš Vilniaus į Vilnių. Rinktinė poezija, opr. A. Marčėnas, Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2008. [wybór] 11.2. T. Venclova, Wilno jako obiekt nostalgii, „Kultūros barai” 2009, nr 9 - http://www.eurozine.com/wilno-jako-obiekt-nostalgii/ 12. Obraz Wilna i wilnian w satyrze lat 1950-1990 12.1. Šluota. Beczka w gabinecie, przedm. i wybór tekstów J. Bulota, wybór rys. A. Pakalnis, tłum. A. Stoberska, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1989. [wybór] 12.1. D. Kuziniewicz, Kochanieńkie, popatrzajcie sami, Warszawa: Wydawnictwo Pelikan, 1989 [wybrana humoreska]. 12.2. L. Venclauskienė, „Homo sovieticus”: pilko ir pliko žmogaus portreto bruožai laisvėjančios Lietuvos spaudoje, „Darbai ir Dienos” 2016, t. 65, s. 143-162. 13. Śladami lokalnej bohemy artystycznej („Tūla” J. Kunčinasa, poetyckie vilniana końca XX w.) 13.1. J. Kunčinas, Tūla, Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1993 [lub nast.] [fragment] J. Kunčinas, Tula, z j. litewskiego przeł. A. Rybałko, Sejny: „Pogranicze”, 2002. [fragment] 13.1. Wybór polskiej i litewskiej poezji ostatniej dekady XX przygotowany przez prowadzącą. 13.2. G. Bidlauskienė, Jurgio Kunčino Tūlos Vilnius: nuo miesto praktikų – prie teksto strategijų, „Colloquia” 2019, t. 43, s. 127-145. 14. Temat proponują uczestnicy zajęć (referaty/prezentacje zaliczeniowe). Literatura uzupełniająca A. Kalėda, Ieškant poetinės Vilniaus tapatybės – W poszukiwaniu poetyckiej tożsamości Wilna – In search of poetical identity of Vilnius, Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2016. D. Mačiulis, D. Staliūnas, Vilnius – Lietuvos sostinė: problema tautinės valstybės projekte (XIX a. pabaiga – 1940 m.), Vilnius: Lietuvos istorijos instituto leidykla, 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.