Nauka polskiego języka migowego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1m1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka polskiego języka migowego 1 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poziom docelowy kursu odpowiadający poziomowi A1/A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) oraz poziomowi A1/A2 według Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia tematyczne: 1. Zajęcia mające przełamać barierę komunikacyjną oraz pomóc w przełamaniu lęku/wstydu przed używaniem artykulatorów języka migowego. Nauka kilkunastu podstawowych znaków i zwrotów. Omówienie zasad organizacji i zaliczenia lektoratu. 2. Ciąg dalszy zajęć wprowadzających — celem jest oswojenie z komunikacją wizualno-przestrzenną oraz z wykorzystaniem przestrzeni. Ćwiczenie rysowania w przestrzeni oraz odbiór takich komunikatów. 3. Słownictwo i konstrukcje pozwalające się na przedstawienie siebie oraz nawiązanie dialogu, w którym zapoznajemy się z drugą osobą. 4. Opisywanie wyglądu człowieka. Porównywanie wyglądu postaci (on ma dłuższe włosy itp.). Również pytanie o wygląd osoby/części ciała. 5. Prezentacja drzewa genealogicznego rodziny — krótki biogram każdego z członków + opis wyglądu. Również rodziny nietypowe : patchworkowe, niepełne itp. Pytanie o członków rodziny (kim jest dla ciebie ten brunet?, czy masz rodzeństwo?, czy twoi dziadowie żyją?). 6. Opisywanie zawodów wg wzoru: kto, gdzie pracuje, co robi. 7. Opisywanie ubrania osoby: nazwa ubrania, materiał, kolor, deseń. Komplementowanie czyjegoś ubrania + reakcja. 8. Opisywanie charakteru osoby. Pytanie o samopoczucie. 9. Opisywanie zdjęcia rodziny wraz z minibiogramem każdej postaci. 10. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych. 11. Opisywanie położenia państw na mapie. Przedstawianie państw sąsiadujących z danym państwem. Opisywanie lokalizacji miast (praca z mapą). Krótki opis miasta: duże/małe, specjalności regionalne itp. 12. Przedstawianie ścieżki edukacyjnej osoby. Opisywanie, co lubiło się/czego nie lubiło w szkole. 13. Opisywanie biografii osoby: gdzie się urodziła, gdzie mieszkała, gdzie i czego się uczyła, przedstawienie rodziny itd. (podsumowanie) 14. Przedstawianie ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu, w tym przegląd dyscyplin sportowych (nazwy dyscyplin, osób zaangażowanych w daną dyscyplinę, przedmiotów związanych z danym sportem itd.). 15. Sposoby podawania czasu (nacisk na liczebniki inkorporowane). Odczytywanie rozkładów jazdy, harmonogramów, godzin otwarcia itd. i pytanie o nie. Ustalanie godziny spotkania. 16. Opisywanie przebiegu swojego typowego dnia — kolejne czynności wykonywane w trakcie doby, powtórzenie godzin. 17. Przedstawianie przebiegu swojego typowego tygodnia. 18. Produkty spożywcze — owoce, warzywa, nabiał, pieczywo, napoje, mięso, wędliny. Opisywanie ciast. 19. Dialogi w sklepie. Kupowanie różnych produktów (główne spożywczych i odzieżowych), negocjowanie ceny, pytanie o dostępne towary. 20. Opis przygotowywania różnych dań oraz tworzenie menu dziennego/tygodniowego. Wizyta w restauracji, kawiarni, barze mlecznym itp. 21. Opisywanie pogody. Przedstawianie prognozy pogody: krótkookresowej dla wybranego miejsca, jednodniowej dla całego obszaru. 22. Przegląd najpopularniejszych roślin i zwierząt. Rozmowa o zasadach ich pielęgnacji. Opisywanie wyglądu zwierząt i roślin. 23. Opisywanie pór roku i zachodzących zmian w przyrodzie. Opisywanie klimatu. Prezentacja czynności charakterystycznych dla każdej pory roku. 24. Planowanie podróży. Czynności związane z przygotowywaniem się do podróży i z podróżowaniem wybranym środkiem transportu (np. odprawa na lotnisku). Opisywanie podróży życia. Dialog w biurze podróży. Nagrywanie pocztówki filmowej. 25. Prace rolne związane z porą roku. Porównanie życia na wsi i w mieście. Opisywanie swojej drogi do szkoły/pracy. 26. Opis mieszkania/domu — układ i meble. Wynajmowanie mieszkania (dialog). 27. Przygotowanie przyjęcia — ustalenie menu, zrobienie zakupów, zaproszenie gości. 28. Rozrywka w mieście. Omawianie różnych instytucji kulturalnych. 29. Opisywanie stanu zdrowia, prośba o radę. 30. Omawianie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia. 31. Planowanie przyszłości. Wyrażenie obawy, nadziei, zmartwienia. 32. Prezentacja obozów, konferencji, festiwali, stowarzyszeń związanych z Głuchymi. 33. Opowiadanie fabuły popularnych bajek. Powtórzenie materiału z całego semestru. Konstruowanie dłuższej wypowiedzi monologowej. 34. Rozmawianie na temat preferencji dotyczących sportu, jedzenia, kultury i sztuki. Zagadnienia gramatyczne: — constructed actions — czas przeszły — czas przyszły — czasowniki — czasowniki kierunkowe — czasowniki obiektowe — czasowniki procesowe — elementy budujące spójność opowiadania — elementy niemanualne — klasyfikator kształtu (kontury) — klasyfikatory kształtu i wielkości — konstrukcje porównawcze — konstrukcje pytajne (zamknięte/otwarte) — konstrukcje rozkaźnikowe — konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń — konstrukcje wyrażające prośbę — linia czasu — lokowanie obiektów w przestrzeni — mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności — negacja manualna i niemanualna — neutralna przestrzeń migania — predykacja klasyfikatorowa — proste komunikaty o nienacechowanym charakterze (zdanie proste oznajmujące) — przestrzeń gramatyczna — przestrzeń topograficzna — reduplikacja — role switching — rozmieszczenie osób, o których mówimy, w przestrzeni — stopniowanie intensywności cechy (smutny — bardzo smutny) — stopniowanie intensywności czynności (płacze – ryczy — popłakuje) — stopniowanie wielkości obiektu — topikalizacja — wskazy w charakterze zaimków — wykorzystanie przestrzeni gramatycznej (uzgodnienia przestrzenne punkt-osoba, o której mówimy) — wyrażanie posesywności (jej, jego…) — wyrażanie sekwencji czynności w czasie — wyrażanie strony biernej — wyrażanie zdań podrzędnych — zaimki inkorporowane (my-dwaj, oni-trzej) — zaimki osobowe — znaki złożone |
Literatura: |
Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzących. Filipczak J., Grabowska-Dobrowolska M., Małgorzata Limanówka M., Migaj razem z nami (kurs multimedialny), Warszawa 2018 Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996. Łacheta J., Czajkowska-Kisil M., Linde-Usiekniewicz J., Rutkowski P., red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2016 (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl). Minirozmówki migowo(PJM)-polskie i polsko-migowe(PJM), red I. Grzesiak, Olsztyn 2008 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi z zakresu rozwoju zawodowego, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Rutkowski, P., Łozińska, S., red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2014. Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje WIEDZA posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE potrafi współpracować w grupie zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia zajęć: 1. Składniki oceny końcowej Na ocenę końcową za zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy: Aktywność na zajęciach - 15% oceny Wyniki testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny Wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny 2. Zasady i kryteria zaliczenia Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczenia oraz poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim. 3. Nakład pracy studenta Testy i zadania domowe - 2 ECTS Udział w zajęciach - 4 ECTS Prezentacje w zajęciach - 2 ECTS 4. Obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze. W przypadku przekroczenia tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. 5. Wykorzystanie Narzędzi Sztucznej Inteligencji Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dnia 27 lutego 2024 r., zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Łukasz Krysa, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.