Nauka polskiego języka migowego 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1m2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka polskiego języka migowego 2 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poziom docelowy kursu odpowiadający poziomowi A2/B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) oraz poziomowi A2/B1 według Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Po kursie na tym poziomie student rozumie główny sens wypowiedzi na temat mu znany, związany z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Rozumie najważniejsze informacje dotyczące wydarzeń współczesnych, lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, gdy miga się dość wolno i wyraźne. Potrafi zrozumieć teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem codziennym i zawodowym. Potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane i go interesujące, lub odnoszące się do życia codziennego (np. rodzina, zainteresowania, praca, podróże i wydarzenia bieżące). Potrafi łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i wydarzenia, swoje marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Umie opowiedzieć jakąś historię, oraz zrelacjonować treść filmu lub książki, albo opisać swoje reakcje. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia tematyczne: 1. Zajęcia powtórzeniowe, mające na celu przypomnienie materiału z pierwszego semestru oraz odświeżenie kontaktu z komunikacją wizualną. Praca w parach — studenci przeprowadzają ze sobą wywiady na temat wypoczynku w ferie, a następnie prezentują odpowiedzi drugiej osoby w postaci krótkiego opowiadania. Omówienie zasad organizacji i zaliczenia lektoratu w drugim semestrze. 2. Rozmawianie na temat fabuły filmu, przeczytanych książce/komiksie. 3. Omawianie sposobów podróżowania i roli turystyki w życiu człowieka. Przedstawianie swoich ulubionych wypraw, sposobów podróżowania itp. 4. Podsumowanie i powtórzenie materiału z tematów 1-2. Planowanie wyprawy w góry. Rozmowa o zachowaniu i bezpieczeństwie w górach. 5. Wypadki. Sposoby udzielania pierwszej pomocy. Komunikacja z osobą poszkodowaną. 6. Dyskusja na temat zmian klimatu: przyczyny, skutki, przeciwdziałanie. 7. Debata na temat ekologii we współczesnym świecie. Przedstawianie różnych punktów widzenia. Codzienne sposoby oszczędzania zasobów naturalnych. 8. Opisywanie stanów emocjonalnych i reakcji na różne wydarzenia. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami. 9. Omawianie sposobów zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie. Dyskusja o dietach (w tym weganizmie). Ekologiczna, ekonomiczna i moralna rola wyborów konsumenckich. 10. Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka. Najpopularniejsze dyscypliny, aktywne sposoby spędzania wolnego czasu. Negatywne skutki uprawiania sportu — kontuzje. 11. Omawianie sportu wyczynowego. Prezentacja ulubionych drużyn. Prezentacja zasad danej dyscypliny. 12. Rozmowa o chorobach i zaburzeniach związanych z rozwojem cywilizacyjnym i jakością życia we współczesnym świecie. 13. Usługi dostępne w mieście — omawianie, minidialogi (m.in. transport, hotel, handel, naprawa). 14. Minidialogi w restauracji, pubie, kawiarni dotyczące menu, zamawiania, preferencji, satysfakcji. 15. Zalety i wady życia w mieście. Sposoby poruszania się po mieście, obiekty i usługi. Topografia miasta. 16. Rodzaje i występowanie klęsk żywiołowych. Ich przyczyny, sposoby zabezpieczania się, praca służb ratowniczych i środki ochrony ludności. Szkody powodowane przez klęski. Sposoby ograniczania szkód. 17. Struktura administracyjna i ustrój Polski. Najważniejsze urzędy, instytucje. 18. Instytucje prawa. Rodzaje wykroczeń i przestępstw. Działania prewencyjne. Odpowiedzialność karna i cywilna. 19. Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych. 20. Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym. 21. Przewidywanie przyszłych wydarzeń dotyczących wybranego tematu bieżącego. Przedstawianie różnych możliwych scenariuszy. 22. Prezentacja głuchych artystów i ich dzieł. Filmy/obrazy ważne w kulturze Głuchych. Opisywanie wybranego obrazu. 23. Zapoznanie się z rodzajami poezji miganej. Interpretacja, wywoływane emocje. 24. Opowiadanie fabuły komiksu/książki/filmu. Powtórzenie materiału z całego semestru. Konstruowanie dłuższej wypowiedzi monologowej. 25. Powtórzenie materiału gramatycznego z całego kursu. 26. Ćwiczenie w używaniu znaków i konstrukcji przystających do sytuacji komunikacyjnej i statusu rozmówców. Zagadnienia gramatyczne: — boje — constructed actions — czas przyszły — czasowniki kierunkowe — czasowniki procesowe — elementy budujące spójność opowiadania — elementy niemanualne — elementy słowotwórcze — intensyfikacja cech — klasyfikatory i predykacja klasyfikatorowa — klasyfikatory wielkości i kształtu — konstrukcje modalne — konstrukcje porównawcze — konstrukcje pytajne — konstrukcje rozkaźnikowe — konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń — konstrukcje warunkowe — konstrukcje wyrażające przypuszczenie — konstrukcje ze znakami grupa i jego — liczebniki inkorporowane — linia czasu — mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności — modyfikacje znaków — mouthing — negacja (szyk) — przestrzenne uzgodnienie liczebników — przestrzeń topograficzna — reduplikacje — referencja (wskazy, zaimki osobowe, przydomki) — role switching — sekwencja czynności — stopniowanie intensywności cechy — stopniowanie intensywności czynności — szyk — topikalizacje — wskazy — wyrażania modalności — wyrażanie czasu przyszłego — wyrażanie strony biernej i zwrotnej — wyrażanie warunków — wyrażanie zdań złożonych — wyrażanie związków przyczynowo-skutkowych — zaimki — zaimki inkorporowane |
Literatura: |
Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzących. Filipczak J., Grabowska-Dobrowolska M., Małgorzata Limanówka M., Migaj razem z nami (kurs multimedialny), Warszawa 2018 Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996. Łacheta J., Czajkowska-Kisil M., Linde-Usiekniewicz J., Rutkowski P., red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2016 (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl). Minirozmówki migowo(PJM)-polskie i polsko-migowe(PJM), red I. Grzesiak, Olsztyn 2008 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi z zakresu rozwoju zawodowego, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Rutkowski, P., Łozińska, S., red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2014. Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: UMIEJĘTNOŚCI swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych rozumie teksty różnego typu, związane z zainteresowaniami osobistymi i zawodowymi rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje WIEDZA posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka ma świadomość kompleksowej natury języka (m. in. gramatyka, fleksja, frazeologia) oraz jego złożoności zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE potrafi współpracować w grupie zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach 2. Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy - aktywność na zajęciach - 15% oceny, - wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny, - wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny 3. Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.