Komunikacja Głuchych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B2KG-MLD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja Głuchych |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Przedmioty dla II roku filologii PJM - moduł lingwistyczno-dydaktyczny - stacjonarne 2go stopnia Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs rozwija zagadnienia dotyczące Komunikacji Głuchych w ujęciu interdyscyplinarnym szczególności w ujęciu socjolingwistycznym. Szczególny nacisk położony zostanie na aspekt praw językowych. Uczestnicy będą potrafili wejść w sytuacje Głuchych i znali ich faktyczną sytuację z jaką przychodzi im się zmierzyć na co dzień. Omówione zostaną zależności Kultury Głuchych pomiędzy ekskluzją i inkluzją w stosunku zarówno do osób głuchych jak i słyszących co jest typowe w aspekcie mniejszości etnicznych i ma ogromne znaczenie na sytuacje językową. Studenci zapoznają się z podstawami metodologii nauk społecznych przydatnych w badaniach nad sytuacją Głuchych w Polsce. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia. wprowadzenie do przedmiotu – prezentacja programu zajęć, zasad udziału i warunków zaliczenia. Podstawowe definicje; Wyszukiwanie i korzystanie z aktów prawnych; kultura Głuchych a komunikacja; sytuacja polityczna i historyczna g/Głuchych, orzecznictwo; metodologia badawcza w badaniach dotyczących osób głuchych metody jakościowe metody ilościowe; narodziny dziecka niesłyszącego i wczesna interwencja, sytuacja rodziców, procedury. Aspekt medyczny głuchoty vs społeczny; poradnie psychologiczno-pedagogiczne; edukacja Głuchych w Polsce; szkolnictwo wyższe; rozwój zawodowy praca i kariera służby społeczne; służba zdrowia; opieka instytucjonalna w okresie starości. wymiar sprawiedliwości |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie sytuacje socjolingwistyczną Głuchych w Polsce Student zna i rozumie podstawowe akty prawne w aspekcie praw językowych Głuchych Student potrafi krytycznie analizować literaturę Student potrafi wykorzystywać podstawy metod badawczych nauk społecznych adekwatnych do potrzeb osób głuchych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach 2. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach, znajomość literatury; 3. Wykonanie projektu i jego prezentacja; 4. Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Talipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Talipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.