Komunikacja Głuchych w aspekcie socjolingwistycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B2KG-MSK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja Głuchych w aspekcie socjolingwistycznym |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Przedmioty dla II roku filologii PJM - moduł społeczno-kuturowy - stacjonarne 2go stopnia Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma za zadanie omówienie kluczowych zagadnień dotyczących sytuacji Głuchych w Polsce w aspekcie komunikacyjnym. Wymagana umiejętność sprawnej komunikacji z w polskim języku migowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie omówienie kluczowych zagadnień dotyczących sytuacji Głuchych w Polsce w aspekcie komunikacyjnym. Uczestnicy zapoznają się z podstawami metodologii badań społecznych przydatnych badaniach nad deafstudies, które zostaną wykorzystana w praktyce. Znaczną cześć kursu będzie stanowiła lektura aktów prawnych na temat praw językowych tej mniejszości. Uczestnicy będą znali sytuacje Głuchych w poszczególnych etapach życia człowieka i będą potrafili wczuć się w sytuacje Głuchych w poszczególnych miejscach oraz ocenić dostępność przestrzeni oraz realizacje praw językowych. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia. wprowadzenie do przedmiotu – prezentacja programu zajęć, zasad udziału i warunków zaliczenia. Podstawowe definicje; metody i techniki badań społecznych- zagadnienia podstawowe przydatne z punktu widzenia badań nad społecznością głuchych. tłumacze w Polsce mniejszości narodowe i etniczne w Polsce rola języków w życiu Głuchych a tożsamość społeczna i kultura Głuchych rola osób słyszących w środowisku Głuchych rola badań korpusowych w badaniach socjolingwistycznych; niemowlęctwo; okres dzieciństwa; okres młodości; wczesna dorosłość; wiek produkcyjny; wczesna starość; późna starość; prawa językowe na przestrzeni dziejów. |
Literatura: |
40 lat pracy z młodzieżą w OSWG przyczynkiem do rozważań na temat stanu edukacji głuchych i słabosłyszących w Polsce – Biuletyn konferencyjny”, Warszawa 2010,; Adamiec T., „Głuchoniemi i świadectwa ich życia w historii cywilizacji europejskiej – od starożytności do końca XVIII w.”, Warszawa 2002 r. - niepublikowana praca; Babbie E., Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Babbie E., Podstawy badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Dunaj M., Głuchy-świat. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej. Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Łódź 2015. Gałkowski T., (red), „Audiofonologia” Tom 26/2010, Warszawa 2010; Kalata-Zawłocka A.. 2017. „Społeczne i językowe konteksty tłumaczenia języka migowego w Polsce”. T. 4. Lingwistyka Migowa w Polsce. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Kowal J., „Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących“ [w:] „Edukacja niesłyszących“, Łódź 2011;Kowal J., „Język polski jako obcy w nauczaniu milczących cudzoziemców“, Wrocław 2011 r. - niepublikowana praca; Podgórska-Jachnik D., „Głusi emancypacje“, Łódź 2013; Podgórska-Jachnik D., „Głusi wśród słyszących- głusi wśród Głuchych“ [w:] „Tożsamość społeczno kulturowa głuchych“ red. Woźnicka E., Łódź 2007; Rutkowski P., Łoźińska S., Filipczak J., Mostowski P., Łacheta J. Korpus polskiego języka migowego (PJM): założenia – procedury – metodologia. W: red. M. Sak, Deaf Studies w Polsce. Tom 1. Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie sytuacje socjolingwistyczną Głuchych w Polsce. Student zna i rozumie podstawowe akty prawne w aspekcie praw językowych Głuchych. Student potrafi krytycznie analizować literaturę w tym akty prawne. Student potrafi wykorzystywać podstawy metod badawczych nauk społecznych adekwatnych do potrzeb osób głuchych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach, znajomość literatury; 2. Wykonanie projektu i jego prezentacja; 3. Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Talipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Talipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.