Nauka polskiego języka migowego, poziom B2+
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B2M4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka polskiego języka migowego, poziom B2+ |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poziom docelowy kursu odpowiadający poziomowi B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) oraz poziomowi B2+ według Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zagadnienia tematyczne: ekonomia, polityka, współczesna sytuacja społeczno-polityczna, dyskryminacja, równouprawnienie, feminizm, przyszłość języka migowego i społeczności Głuchych, edukacja, technika i wynalazki, GMO, ruchy antynaukowe, choroby cywilizacyjne, internet i cyberbezpieczeństwo, kukltura i sztuka w cyfrowym społeczeństwie, social media, relacje międzyludzkie, duchowość, wydarzenia dekady. Zagadnienia gramatyczno-leksykalne: konstrukcje pytajne (zamknięte/otwarte), mouthing różnicujący znaczenie, topikalizacja, przestrzeń topograficzna (płaszczyzna pionowa), boje, konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń, elementy budujące spójność opowiadania, mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności, tłumaczenie spójników i konstrukcji przyimkowych, wyrażanie zdań złożonych |
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia tematyczne: Dialogi w banku (różne sytuacje). Debaty na temat podatków, kredytów itp. Omawianie sytuacji ekonomicznej. Tematy współczesne: waluty elektroniczne, transfery socjalne, upadłość konsumencka. Omawianie różnych doktryn i partii politycznych — dyskusja. Rozmowa o zjawiskach populizmu, nacjonalizmu, terroryzmu. Prezentacja drzewa genealogicznego rodziny — krótki biogram każdego z członków + opis wyglądu. Również rodziny nietypowe : patchworkowe, niepełne itp. Pytanie o członków rodziny (kim jest dla ciebie ten brunet?, czy masz rodzeństwo?, czy twoi dziadowie żyją?. Opisywanie zawodów wg wzoru: kto, gdzie pracuje, co robi. Opisywanie ubrania osoby: nazwa ubrania, materiał, kolor, deseń. Komplementowanie czyjegoś ubrania + reakcja. Opisywanie charakteru osoby. Pytanie o samopoczucie. Opisywanie położenia państw na mapie. Przedstawianie państw sąsiadujących z danym państwem. Opisywanie lokalizacji miast (praca z mapą). Krótki opis miasta: duże/małe, specjalności regionalne itp. Dialogi: —Skąd pochodzisz? — Pochodzę z …. Jestem… Przedstawianie ścieżki edukacyjnej osoby. Opisywanie, co lubiło się/ czego nie lubiło w szkole. Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych. Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym. Opowiadanie przebiegu wybranego wydarzenia historyczno-politycznego wraz z opisaniem przyczyn i następstw. Dyskusja w grupie. |
Literatura: |
Podawana przez prowadzących przedmiot. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie różnorodnej tematyki oraz w typowych sytuacjach społecznych identyfikuje przekazy w wybranych materiałach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje WIEDZA posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE potrafi współpracować w grupie zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia zajęć: 1. Składniki oceny końcowej Na ocenę końcową za zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy: Aktywność na zajęciach - 15% oceny Wyniki testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny Wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny 2. Zasady i kryteria zaliczenia Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczenia oraz poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim. 3. Nakład pracy studenta Testy i zadania domowe - 2 ECTS Udział w zajęciach - 4 ECTS Prezentacje w zajęciach - 2 ECTS 4. Obecność na zajęciach Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze. W przypadku przekroczenia tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. 5. Wykorzystanie Narzędzi Sztucznej Inteligencji Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dnia 27 lutego 2024 r., zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
WT ŚR CZ PT LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 120 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Łukasz Krysa, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
ŚR CZ LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 120 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.