Laboratorium etnograficzne - ćwiczenia terenowe II rok
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL02P |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium etnograficzne - ćwiczenia terenowe II rok |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cztery wyjazdy badawcze w ramach grupy laboratoryjnej. |
Pełny opis: |
Laboratorium - badania terenowe to zajęcia praktyczne, które dopełniają Laboratorium etnograficzne. Związane są z pracą w terenie badań, specyficznym dla każdej grupy laboratoryjnej. Badania terenowe stanowią spójną z „Laboratorium etnograficznym” całość, która ma na celu wpojenie studentom umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych projektów badawczych. Badania terenowe stanowią najlepszą możliwą formę nauki czym jest i jak prowadzić wywiad etnograficzny, jak, co i kiedy dokumentować (notatka terenowa, dokument multumedialny) oraz czym jest obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca. Badania są realizowane (z wymaganą obecnością nauczyciela akademickiego prowadzącego grupę) w terenie, specyficznym dla każdej grupy laboratoryjnej. W ostatnich latach badania były prowadzone m.in. we wsiach i miasteczkach na Podhalu, Podlasiu, Mazowszu, wśród środowisk miejskich w Warszawie (emigranci, animatorzy kultury), Szczecinie (stoczniowcy) oraz w Gruzji, Macedonii, Ukrainie, Budziaku, wschodniej Litwie. W czasie pobytu badawczego prowadzący są w stałym kontakcie ze studentami, by podczas rozmów doradzać im pokierowanie projektem badawczym, wskazać właściwe procedury prowadzenia wywiadów i obserwacji. |
Literatura: |
Literatura jest dobrana do laboratorium etnograficznego, z którym Laboratorium badania terenowe są powiązane |
Efekty uczenia się: |
Student dzięki uczestnictwu w badaniach etnograficznych przede wszystkim: umie przygotować projekt badawczy, sformułować pytania badawcze i hipotezy, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie zrealizować projekt badawczy i jest świadom jego elastyczności potrafi więc dostosować go do „specyfiki terenu”; zna podstawowe metody prowadzenia badań etnograficznych; potrafi przeprowadzić wywiad etnograficzny (namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafi akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej) i ocenić popełnione przez siebie błędy; potrafi przeprowadzić obserwację, sporządzić notatkę terenową; dostrzega potencjał i zagrożenia związane ze stosowaniem metod wizualnych w badaniach; potrafi ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań; potrafi uporządkować i zaprezentować wyniki badań; jest świadom złożonej natury relacji badacz-badany w terenie; dostrzega problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi. potrafi współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętności nabywane przez studentów są sprawdzane poprzez ocenienie przepisanych przez nich wywiadów (zazwyczaj około 10 wywiadów na wyjazd). Prowadzący czytają, komentują i przekazują swoje uwagi oraz sugestie studentom. Na życzenie prowadzących studenci mogą również przedstawić całość lub fragment z notatek terenowych oraz dokumentacji wizualnej (zdjęcia, filmy). Weryfikacja efektów kształcenia badań łączy się z formami zaliczenia laboratorium, które wspólnie pozwalają zweryfikować umiejętność prowadzenia indywidualnego projektu badawczego.. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.