GENDER SENSITIVE RESEARCH Workshop
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0GSR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | GENDER SENSITIVE RESEARCH Workshop |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | znajomość języka angielskiego (min. B2) Pomyślną realizację przedmiotu umożliwi wiedza z zakresu metod i technik badań oraz problemów społecznych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny, opierają się na podejściu research-based learning. Oznacza to, że studenci_tki uczą się zasad prowadzenia badań wrażliwych ze względu na płeć aktywnie uczestnicząc w zaprojektowanym wspólnie na zajęciach projekcie badawczym. |
Pełny opis: |
Ideą zajęć jest przygotowanie studentów_ek do prowadzenia “badań wrażliwych ze względu na płeć” (gender sensitive research). Cel jest dwojaki: 1. uwrażliwienie - podniesienie świadomości studentów_ek w kontekście płci jako istotnej zmiennej, 2. nauczenie studentów_ek, jak uwzględniać zmienną “płeć/ gender” we własnych projektach badawczych. Zajęcia mają charakter warsztatowy, oparty na podejściu research based learning, czyli włączającej studentów_ek do aktywności badawczej. W czasie zajęć studenci_tki doskonalić będą umiejętności planowania i prowadzenia projektu badawczego poprzez wykonywanie poszczególnych zadań badawczych w ramach przygotowanego wspólnie na zajęciach projektu badań wrażliwych ze względu na płeć. Każda osoba uczestnicząca w warsztatach będzie zobligowana do: - zapoznania się z literaturą przedmiotu w zakresie metodologii badań w celu przygotowania przewodnika po badaniach wrażliwych ze względu na płeć. - przygotowania (samodzielnie lub w parach) konspektu/ planu projektu badań zgłoszonego do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs na projekt); - wykonania jednego (lub więcej) zadania badawczego w ramach przygotowanego wspólnie na zajęciach projektu badań; - przygotowanie końcowego raportu z badań w formie prezentacji. Wykaz tematów i zadań realizowanych na zajęciach: 1. Wprowadzenie - cel i przedmiot zajęć. Organizacja zajęć. Podział pracy i ustalenia dot. organizacji i zaliczenia warsztatów. Omówienie listy literatury podstawowej i dodatkowej. 2. Prezentacja “dobrych praktyk” i dyskusja nad literaturą przedmiotu (1) 3. Prezentacja “dobrych praktyk” i dyskusja nad literaturą przedmiotu (2) 4. Opracowanie przewodnika po badaniach wrażliwych ze względu na płeć. 5. “Pomysł na projekt” (1) - prace nad konspektem/ planem badań do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs studencki). 6. “Pomysł na projekt” (2) - prezentacja pomysłów - konspektów projektów do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs studencki). 7. Werdykt konkursu - wybranie projektu do realizacji. Opracowanie zasad. Podział zadań w projekcie. Ustalenie harmonogramu prac. 8. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych. 9. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych. 10. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych. 11. Konsultacje z koordynatorkami warsztatów. Praca w grupach nad stanem prac projektowych, wstępna ewaluacja dotychczasowej części projektu, dyskusja nad wstępnymi wnioskami z projektu. 12. Opracowanie i analiza danych. Przygotowanie wyników badań w formie graficznej prezentacji. 13. Opracowanie i analiza danych. Przygotowanie raportu. 14. Prezentacja i omówienie raportu. Refleksje z badań. 15. Podsumowanie i ewaluacja przedmiotu. Wymiar czasu pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane: 30 h - przygotowanie do zajęć: 20 h - przygotowanie do zaliczenia: 45 h Łącznie: 95 h |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. Callamard A. (1999). A Methodology for Gender-Sensitive Research Amnesty International: https://www.researchgate.net/publication/318112893_A_Methodology_for_Gender-Sensitive_Research 2. INSTRAW (2007) Gender Research: A How-To Guide: https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2017/10/gender-research-a-how-to-guide.pdf 3. Leduc B. (2009) Guidelines for Gender Sensitive Research: https://www.icimod.org/wp-content/uploads/2019/12/Guidelines-for-Gender-Sensitive-Research.pdf 4. Simandan, D. (2019). Revisiting positionality and the thesis of situated knowledge. Dialogues in Human Geography, 9(2), 129-149. https://doi.org/10.1177/2043820619850013. 5. Gonçalves, E. and Fagundes, M. (2013), Reflections on Positionality: Pros, cons and workarounds from an intense fieldwork. Ethnographic Praxis in Industry Conference Proceedings, 2013: 335-347. https://doi.org/10.1111/j.1559-8918.2013.00028.x 6. Davis, K. (2008). Intersectionality as buzzword: A sociology of science perspective on what makes a feminist theory successful. Feminist Theory, 9(1), 67-85. https://doi.org/10.1177/1464700108086364 7. Kosygina, L. V. (2005). Doing Gender in Research: Reflection on Experience in Field. The Qualitative Report, 10(1), 87-95. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2005.1859 8. Maynard M. (2002) Studying age, race and gender: Translating a research proposal into a project, International Journal of Social Research Methodology, 5:1, 31-40, https://doi.org/10.1080/13645570110098055 9. Oakley, A. (1998). Gender, Methodology and People’s Ways of Knowing: Some Problems with Feminism and the Paradigm Debate in Social Science. Sociology, 32(4), 707–731. https://doi.org/10.1177/0038038598032004005 10. Hesse-Biber, S. N. (Ed.). (2011). Handbook of feminist research: Theory and praxis. SAGE publications. 11. Leavy, P., & Harris, A. (2018). Contemporary feminist research from theory to practice. Guilford Publications. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student_ka w sferze wiedzy: - jest wrażliwa_y na zmienną płci w badaniach społecznych i jej znaczenie w rzeczywistości społecznej - zna uwarunkowania i wpływ wybranych zjawisk społecznych na kategorię płci w sferze umiejętności: - projektuje, przygotowuje i realizuje etapy badania z uwzględnieniem logicznej i praktycznej kolejności podejmowanych działań - stosuje wybrane techniki badawcze w ramach wytworzonej metodologii - elastycznie reaguje na trudności napotykane w trakcie badań, rozwiązując pojawiające się problemy - analizuje dane badawcze i wyciąga z nich wnioski w sferze kompetencji społecznych: - podejmuje współpracę w grupie z orientacją na wspólny cel - nawiązuje kontakty z osobami badanymi - współpracuje w zespole badawczym o zróżnicowanych kompetencjach - dyskutuje na forum grupy, argumentując własne tezy |
Metody i kryteria oceniania: |
Elementy zaliczenia: Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności) oraz czynny udział. Aktywne uczestniczenie w warsztacie badawczym na wszystkich etapach pracy - przeprowadzenie zadań badawczych w ustalonym zakresie i terminie. Harmonijna i odpowiedzialna współpraca w grupie - zespole badawczym. Prezentacja wyników zrealizowanych badań na zajęciach. Ocena ciągła na podstawie systematycznej pracy na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Ostaszewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Ostaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.