Podstawy nauczania resocjalizującego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-PNRd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauczania resocjalizującego |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i psychologii ogólnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć skoncentrowana jest wokół zagadnień związanych z kształceniem w procesie resocjalizacji. Problematyka kursu obejmuje charakterystykę wybranych metod nauczania, formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania/nieprzystosowaniem społecznym w Polsce, zasady nauczania resocjalizującego w ramach konstruktywistycznego paradygmatu nauczania. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wychowania, nauczania i kształcenia resocjalizującego. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: charakterystyka uczniów z nieprzystosowaniem społecznym na podstawie wyników badań; zasady nauczania nieprzystosowanych społecznie; zasady dydaktyczne; problematyka celów kształcenia (definicje, klasyfikacje, formułowanie celów, źródła celów, operacjonalizacja celów, taksonomia celów kształcenia); zagadnienie treści kształcenia; formy organizacyjne kształcenia oraz metody kształcenia; prawne podstawy kształcenia resocjalizującego; orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. |
Literatura: |
Szecówka, A. (2008). Kształcenie resocjalizujące, w: Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, B. Urban, J.M. Stanik (red.), tom 1, Warszawa: PWN Żegnałek, K. (2005). Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: WSP TWP w Warszawie Kruszewski, K. (2007). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, wyd. 7, Warszawa: PWN Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. t.2, Warszawa: PWN i APS |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie: a. wiedzy: • definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej • wskazują założenia modeli edukacyjnych • rozróżniają podstawowe metody nauczania b. umiejętności • dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych • formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego c. kompetencji • przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji • umieją współpracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia: EU WIEDZA: test końcowy jednokrotnego wyboru EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: przygotowanie zajęć dla uczniów metodą projektu. - przygotowanie zajęć dla uczniów metodą projektu – max 20 pkt - test końcowy jednokrotnego wyboru – max 80 pkt Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100 100-91 – ocena 5,0 90-81 – ocena 4,5 80-71 – ocena 4,0 70-61 – ocena 3,5 60- 52 – ocena 3,0 51 i niżej – ocena 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Prowadzący grup: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.