Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW] Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia kultury polskiej do końca XVIII w. [3002-1LHKP1CW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/25 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-10-29 13:15 : 14:45 sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-11-05 13:15 : 14:45 sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-11-12 13:15 : 14:45 sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-11-19 13:15 : 14:45 sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2024-11-26 13:15 : 14:45 sala 8
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Agata Koprowicz
Literatura:

Szczegółowy sylabus zostanie omówiony z osobami studenckimi na pierwszych zajęciach.

Wybrana literatura:

Michel Pastoureau, Jak widziano kolory w średniowieczu? Czy możliwa jest historia kolorów?; Człowiek z rudymi włosami. Średniowieczna ikonografia Judasza, [w]: tegoż, Średniowieczna gra symboli, przeł. H. Igalson-Tygielska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 127–148; 219–234.

Daniel Arasse, Czarne oko, [w:] tegoż, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, przeł. A. Arno, Studio Wydawnicze DodoEditor, Kraków 2012, s. 47–76.

Anna Niedźwiedź, Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej jako acheiropoietos, [w:] tejże, Obraz i postać. Znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej, WUJ, Kraków 2005.

Tadeusz Chrzanowski, Orient i orientalizm w kulturze staropolskiej, [w:] tegoż, Wędrówki po Sarmacji europejskiej. Eseje o kulturze i sztuce staropolskiej, Wydawnictwo Znak, Kraków 1988, s. 177–190.

Grzegorz Grochowski, Wąsy, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 1 (151), s. 8–20, 2015.

Aleksander Jankowski, By umarłą widzieć… okno się musiało w trunnie wyrząć”. Rozważania o początkach portretu trumiennego, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 2021, nr 1, s. 57–74.

Alberto Rizzi, Widok Warszawy od strony Pragi, [w:] tegoż, Canaletto w Warszawie. Dzieła Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, w stolicy Stanisława Augusta, wstęp A. Rottermund, przeł. K. Jursz-Salvadori, Muzeum Historyczne Miasta Stołecznego Warszawy; Rosikon Press, Warszawa 2006, s. 46–53.

Louis Marin, Mapa i portret miasta (Sugestie badawcze), [w:] tegoż, O przedstawieniu, przeł. J. Bodzińska, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011, s. 239–257.

Konrad Niemira, Figle w parku, [w:] tegoż, Bazgracz. Trzy eseje o Norblinie, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2022, s. 89 – 176.

Zakres tematów:

Przykładowe tematy:

Historyczność sposobów widzenia

Kolor. Średniowieczne odcienie inności

Obraz święty. Kobiety i kult w średniowieczu

Alegoria. Renesansowy szyfr

Portret. Barokowi sarmaci

Pejzaż. Oświeceniowe miasto i wieś

Metody dydaktyczne:

Dyskusja kierowana, elementy wykładu, praca w grupach.

Uwagi:

Tytuł zajęć: Staropolska kultura wizualna

Na zajęciach zastanowimy się, w jaki sposób obrazy funkcjonowały w epoce staropolskiej. Obraz będziemy rozumieć nie włącznie jako dzieło, ale "fakt społeczno-kulturowy", a zatem jako nośnik znaczeń i element regulujący relacje społeczne. Zajęcia będą poświęcone wybranym gatunkom wizualnym, takim jak ikona, portret trumienny, pejzaż czy malarstwo wedutowe. Wybrane przykłady będziemy rozpatrywać również w kontekście europejskim.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)