University of Warsaw, Faculty of Economics Sciences - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN (course group defined by Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies)

Faculty: Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies Courses displayed below are part of group defined by this faculty, but this faculty is not necessarily the one that organizes these courses. Read Help for more information on this subject.
Course group: (in Polish) Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN
other groups class schedules for this group
Filters
Please log in to gain access to additional options

Precisely - show only these courses which are related to such open registration which allows you to register for the course.

Additionally, courses which you are already registered for (or applied for registration) are also included.

If you want to change these settings permanently
edit your preferences in the My USOSweb menu.
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
unavailable (log in!) - you are not logged in
unavailable - currently you are not allowed to register
register - you are allowed to register
unregister - you are allowed to unregister (or withdraw application)
applied - you applied for registration (and you can no longer withdraw it)
registered - you are registered (and you cannot unregister)
Use one of the "i" icons below for additional information.

2024Z - Winter semester 2024/25
2024L - Summer semester 2024/25
2025Z - Winter semester 2025/26
(there could be semester, trimester or one-year classes)
Actions
2024Z 2024L 2025Z
3020-SP-PJMN-PJMA2
n/a n/a
Classes
Winter semester 2024/25
  • Foreign language classes - 120 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Lektorat dla osób początkujących. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi:

 zrozumieć wypowiedzi i często stosowane wyrażenia związane z życiem codziennym; np.: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy;

 porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach, wymagających jedynie wymiany zdań na tematy znane i typowe;

 w prosty sposób opisać sobie i swoje otoczenie oraz poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.

Course page
3020-SP-PJMN-PJMB1
n/a n/a
Classes
Summer semester 2024/25
  • Foreign language classes - 120 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym niższym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi:

 zrozumieć główne wątki rozmowy, gdy dotyczą one spraw znanych, związanych z pracą, szkołą, studiami, czasem wolnym itd.;

 wypowiadać się prostymi, spójnymi zdaniami na tematy związane z życiem codziennym oraz własnymi zainteresowaniami;

 opisać zdarzenia, przeżycia, zamierzenia i plany, krótko uzasadniając swą opinię.

Course page
3020-SP-PJMN-PJMB2
n/a n/a
Classes
Winter semester 2025/26
  • Foreign language classes - 120 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi:

 zrozumieć zasadniczą treść skomplikowanych tekstów na tematy konkretne i abstrakcyjne – w tym tekstów z zakresu pedagogiki;

 porozumiewać się na tyle swobodnie i spontanicznie, że rozmowa z rodzimym użytkownikiem języka przebiega bez zakłóceń;

 wyrazić własną opinię na aktualny w danym momencie temat, wskazując zarówno na wady, jak i zalety różnych rozwiązań problemu;

 konstruować zdania w sposób poprawny pod względem językowym.

Course page
3020-SP-PJMN-ES2
n/a n/a
Classes
Winter semester 2024/25
  • Lecture - 20 hours
Groups

Brief description

(in Polish) W semestrze drugim słuchacze mają okazję zapoznać się z zagadnieniami polityki językowej wobec Głuchych, ich sytuacji prawnej (ze szczególnym uwzględnieniem warunków polskich), kwestii związanych z społecznym wymiarem tożsamości Głuchych oraz roli osób słyszących w środowisku niesłyszących. Wprowadzane są także informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-ES3
n/a n/a
Classes
Summer semester 2024/25
  • Lecture - 20 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Trzeci semestr zajęć poświęcony jest funkcjonowaniu dzieci głuchych w rodzinach słyszących i niesłyszących oraz możliwemu wsparciu pedagogicznemu. Omówione zostają m.in. kwestie szans edukacyjnych dziecka niesłyszącego (aż do etapu dorosłości i podejmowania studiów wyższych) oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego zorientowanego na potrzeby Głuchych. Wprowadzane są rozszerzone informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-ES4
n/a n/a
Classes
Winter semester 2025/26
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Ostatni semestr zajęć przynosi słuchaczom wiedzę dotyczącą społecznego funkcjonowania Głuchych, w tym dostępu do służby zdrowia, służb społecznych, rozwoju zawodowego, wymiaru sprawiedliwości, usług tłumaczeniowych i opieki instytucjonalnej w okresie starości. Omawiane są zarówno stosowane rozwiązania prawne, jak i zagadnienia funkcjonowania instytucji nakierowanych na społeczne potrzeby Głuchych.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-K2
n/a n/a
Classes
Winter semester 2024/25
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Drugi semestr zajęć dotyczących kultury stanowi poszerzenie i pogłębienie treści przyswojonych w semestrze pierwszym. Słuchacze zapoznają się z historią formowania się środowiska niesłyszących oraz z działalnością współczesnych instytucji kulturalnych i społecznych tworzonych przez Głuchych lub dla Głuchych.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-K3
n/a n/a
Classes
Summer semester 2024/25
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W semestrze trzecim słuchacze będą zajmować się analizą poezji migowej, Visual Vernacular (formy ekspresji teatralnej łączącej pantomimę i gesty z językiem migowym i poezją ruchu ciała) i innych przejawach Deaf Art.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-K4
n/a n/a
Classes
Winter semester 2025/26
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W ostatnim semestrze słuchacze zapoznają się z różnymi przejawami zróżnicowania stylistycznego PJM, przybliżane są m.in. zjawiska takie jak humor Głuchych (żart językowy i kulturowy), różne typu narracji i storytellingu, zależności między kulturą a tożsamością w ujęciu antropologicznym i etnograficznym. Poruszone zostaną także kwestie funkcjonowania kultury Głuchych w dobie nowych mediów.

Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski.

Course page
3020-SP-PJMN-L2
n/a n/a
Classes
Winter semester 2024/25
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Rozszerzenie wprowadzenia do lingwistyki migowej. Celem zajęć jest prezentacja podstawowych właściwości gramatyk wizualno-przestrzennych na różnych poziomach opisu. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia takie jak struktura zdania migowego (prostego i złożonego), charakterystyka kategorii gramatycznych w polskim języku migowym, zagadnienia morfologiczne i składniowe, funkcja daktylografii w komunikacji migowej oraz status elementów niemanualnych.

Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW.

Course page
3020-SP-PJMN-L3
n/a n/a
Classes
Summer semester 2024/25
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zwięzły opis zajęć:

W semestrze trzecim prezentowane zagadnienia koncentrują się wokół kwestii związanych z produktywnością języków migowych. Omówiona zostaje rola klasyfikatorów i predykatów klasyfikatorowych, funkcja ikoniczności i metafory na różnych poziomach opisu PJM, konstruowanie działania jako zabieg gramatyczny, zagadnienia związane z referencjalnym wykorzystaniem przestrzeni migania.

Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW.

Course page
3020-SP-PJMN-L4
n/a n/a
Classes
Winter semester 2025/26
  • Lecture - 10 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Ostatni semestr zajęć lingwistycznych dotyczy szczegółowych zagadnień gramatycznych polskiego języka migowego oraz neurolingwistycznych aspektów komunikacji migowej. Poruszane są m.in. kwestie wielokanałowości komunikatu migowego, zasad tworzenia złożonych konstrukcji zdaniowych (parataktycznych i hipotaktycznych), struktury informacyjnej i jej wykładników (mimicznych i przestrzennych), rozwoju historycznego leksykonu PJM.

Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW.

Course page
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)