Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023L | 2024Z | 2024L | |||||
3020-SP-PJMN-PJMA1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób nieznających polskiego języka migowego. Podczas zajęć prezentowane są podstawowe zasady konstruowania poprawnych wypowiedzi w PJM, ćwiczone są umiejętności odbioru tekstu migowego. Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi: zrozumieć podstawowe zwroty oraz bardzo proste wyrażenia dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego, a także samemu je konstruować; przedstawiać siebie i innych; formułować pytania i odpowiedzi z zakresu życia prywatnego dotyczące np.: miejsca zamieszkania, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada; prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca miga wolno i zrozumiale oraz pomaga w rozmowie. |
|
|||
3020-SP-PJMN-PJMA2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób początkujących. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć wypowiedzi i często stosowane wyrażenia związane z życiem codziennym; np.: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy; porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach, wymagających jedynie wymiany zdań na tematy znane i typowe; w prosty sposób opisać sobie i swoje otoczenie oraz poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
|
|||
3020-SP-PJMN-PJMB1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym niższym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć główne wątki rozmowy, gdy dotyczą one spraw znanych, związanych z pracą, szkołą, studiami, czasem wolnym itd.; wypowiadać się prostymi, spójnymi zdaniami na tematy związane z życiem codziennym oraz własnymi zainteresowaniami; opisać zdarzenia, przeżycia, zamierzenia i plany, krótko uzasadniając swą opinię. |
|
|||
3020-SP-PJMN-ES1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwszy semestr zajęć przybliża studentom zagadnienia dotyczące edukacji niesłyszących w aspekcie historycznym i współczesnym. Omówione zostają dzieje doktryny oralistycznej i jej konsekwencji dla systemu edukacji niesłyszących. Słuchacze zapoznają się także z założeniami i implikacjami metody migowej oraz ideą dwujęzyczności. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-ES2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W semestrze drugim słuchacze mają okazję zapoznać się z zagadnieniami polityki językowej wobec Głuchych, ich sytuacji prawnej (ze szczególnym uwzględnieniem warunków polskich), kwestii związanych z społecznym wymiarem tożsamości Głuchych oraz roli osób słyszących w środowisku niesłyszących. Wprowadzane są także informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-ES3 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Trzeci semestr zajęć poświęcony jest funkcjonowaniu dzieci głuchych w rodzinach słyszących i niesłyszących oraz możliwemu wsparciu pedagogicznemu. Omówione zostają m.in. kwestie szans edukacyjnych dziecka niesłyszącego (aż do etapu dorosłości i podejmowania studiów wyższych) oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego zorientowanego na potrzeby Głuchych. Wprowadzane są rozszerzone informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-K1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przybliżają słuchaczom podstawowe pojęcia i idee związane z tożsamością społeczną i kulturową głuchych/Głuchych oraz rozróżnieniem między medycznym i kulturowym rozumieniem głuchoty. Wprowadzone zostaje m.in. pojęcie audyzmu i omawiane są typu zachowań audystycznych. Omówione zostaną kulturowe uwarunkowania poznawania i konceptualizowania rzeczywistości przez osoby głuche. Zajęcia są prowadzone m.in. przez specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczeństwie słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-K2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Drugi semestr zajęć dotyczących kultury stanowi poszerzenie i pogłębienie treści przyswojonych w semestrze pierwszym. Słuchacze zapoznają się z historią formowania się środowiska niesłyszących oraz z działalnością współczesnych instytucji kulturalnych i społecznych tworzonych przez Głuchych lub dla Głuchych. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-K3 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W semestrze trzecim słuchacze będą zajmować się analizą poezji migowej, Visual Vernacular (formy ekspresji teatralnej łączącej pantomimę i gesty z językiem migowym i poezją ruchu ciała) i innych przejawach Deaf Art. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
|||
3020-SP-PJMN-L1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia wstępne z zakresu lingwistyki migowej, wprowadzające słuchaczy w problematykę opisu gramatycznego polskiego języka migowego (PJM). Celem zajęć w I semestrze jest przedstawienie właściwości gramatycznych języków migowych na tle innych języków świata, porównanie modalności wizualno-przestrzennej z wokalno-audytywną i nakreślenie problemów związanych z opisem języków migowych. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
|||