Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3020-SP-PJMN-PJMA2 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób początkujących. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć wypowiedzi i często stosowane wyrażenia związane z życiem codziennym; np.: podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy; porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach, wymagających jedynie wymiany zdań na tematy znane i typowe; w prosty sposób opisać sobie i swoje otoczenie oraz poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
|
||
3020-SP-PJMN-PJMB1 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym niższym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć główne wątki rozmowy, gdy dotyczą one spraw znanych, związanych z pracą, szkołą, studiami, czasem wolnym itd.; wypowiadać się prostymi, spójnymi zdaniami na tematy związane z życiem codziennym oraz własnymi zainteresowaniami; opisać zdarzenia, przeżycia, zamierzenia i plany, krótko uzasadniając swą opinię. |
|
||
3020-SP-PJMN-PJMB2 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lektorat dla osób znających PJM na poziomie średniozaawansowanym. Po ukończeniu zajęć uczestnik potrafi: zrozumieć zasadniczą treść skomplikowanych tekstów na tematy konkretne i abstrakcyjne – w tym tekstów z zakresu pedagogiki; porozumiewać się na tyle swobodnie i spontanicznie, że rozmowa z rodzimym użytkownikiem języka przebiega bez zakłóceń; wyrazić własną opinię na aktualny w danym momencie temat, wskazując zarówno na wady, jak i zalety różnych rozwiązań problemu; konstruować zdania w sposób poprawny pod względem językowym. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES2 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W semestrze drugim słuchacze mają okazję zapoznać się z zagadnieniami polityki językowej wobec Głuchych, ich sytuacji prawnej (ze szczególnym uwzględnieniem warunków polskich), kwestii związanych z społecznym wymiarem tożsamości Głuchych oraz roli osób słyszących w środowisku niesłyszących. Wprowadzane są także informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Trzeci semestr zajęć poświęcony jest funkcjonowaniu dzieci głuchych w rodzinach słyszących i niesłyszących oraz możliwemu wsparciu pedagogicznemu. Omówione zostają m.in. kwestie szans edukacyjnych dziecka niesłyszącego (aż do etapu dorosłości i podejmowania studiów wyższych) oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego zorientowanego na potrzeby Głuchych. Wprowadzane są rozszerzone informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-ES4 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ostatni semestr zajęć przynosi słuchaczom wiedzę dotyczącą społecznego funkcjonowania Głuchych, w tym dostępu do służby zdrowia, służb społecznych, rozwoju zawodowego, wymiaru sprawiedliwości, usług tłumaczeniowych i opieki instytucjonalnej w okresie starości. Omawiane są zarówno stosowane rozwiązania prawne, jak i zagadnienia funkcjonowania instytucji nakierowanych na społeczne potrzeby Głuchych. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K2 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Drugi semestr zajęć dotyczących kultury stanowi poszerzenie i pogłębienie treści przyswojonych w semestrze pierwszym. Słuchacze zapoznają się z historią formowania się środowiska niesłyszących oraz z działalnością współczesnych instytucji kulturalnych i społecznych tworzonych przez Głuchych lub dla Głuchych. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W semestrze trzecim słuchacze będą zajmować się analizą poezji migowej, Visual Vernacular (formy ekspresji teatralnej łączącej pantomimę i gesty z językiem migowym i poezją ruchu ciała) i innych przejawach Deaf Art. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-K4 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są skoncentrowane wokół analizy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą Głuchych. W ostatnim semestrze słuchacze zapoznają się z różnymi przejawami zróżnicowania stylistycznego PJM, przybliżane są m.in. zjawiska takie jak humor Głuchych (żart językowy i kulturowy), różne typu narracji i storytellingu, zależności między kulturą a tożsamością w ujęciu antropologicznym i etnograficznym. Poruszone zostaną także kwestie funkcjonowania kultury Głuchych w dobie nowych mediów. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
|
||
3020-SP-PJMN-L2 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rozszerzenie wprowadzenia do lingwistyki migowej. Celem zajęć jest prezentacja podstawowych właściwości gramatyk wizualno-przestrzennych na różnych poziomach opisu. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia takie jak struktura zdania migowego (prostego i złożonego), charakterystyka kategorii gramatycznych w polskim języku migowym, zagadnienia morfologiczne i składniowe, funkcja daktylografii w komunikacji migowej oraz status elementów niemanualnych. Zajęcia stanowią teoretyczne uzupełnienie praktycznej nauki PJM i dają słuchaczom podstawowe narzędzia do samodzielnego rozszerzania wiedzy o języku migowym poprzez lekturę opracowań lingwistycznych. Egzemplifikacją przedstawianych treści są przykłady zaczerpnięte z Korpusu Polskiego Języka Migowego – obszernego zbioru nagrań wideo opracowanego przez Pracownię Lingwistyki Migowej UW. |
|
||