Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2023 | 2024Z | 2024 | |||||
3401-0SE-OG | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs adresowany do osób, które interesują Skandynawią i chcą zdobyć wiedzę dotyczącą podejścia do przestępczości i karania w Norwegii, a zwłaszcza w norweskiej części Arktyki, w tym wobec ludności rdzennej. Podczas kursu omówimy podstawy kulturoznawstwa skandynawskiego oraz „mentalności norweskiej”; dowiemy się jakie kary można orzec w Norwegii (i jak ukarano Andersa Breivika), przyjrzymy się strukturze przestępczości oraz praktyce karania. Zapoznamy się z norweskim systemem penitencjarnym, który – wbrew pozorom - ma także istotne wady. Następnie poznamy kulturę i status prawny Sámi People, zwrócimy uwagę na problem przemocy wobec i wśród ludności rdzennej oraz przeanalizujemy sytuację saamskich więźniów pod kątem respektowania praw Indigenous People. „Przeniesiemy się” także na archipelag arktyczny Svalbard – porozmawiamy o popełnianych tam przestępstwach, przemocy w bliskich związkach oraz następstwach ekspansji człowieka w naturalnym środowisku występowania niedźwiedzi polarnych. |
|
||||
3401-SP-AM-APS | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowa wiedza na temat zjawisk agresji i przemocy (w tym dręczenia nękania – bullying) w szkole - skala i charakterystyka zjawiska, formy przemocy (fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc). Mechanizmy eskalacji przemocy („od słów do czynów” – wyniki badań i praktyka szkolna). Rola dorosłych w zapobieganiu i przeciwdziałaniu przemocy w środowisku szkolnym. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-AWRd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę aksjologiczną, sprofilowaną na zagadnienia wychowania resocjalizującego. Wprowadzenie to dokonuje się poprzez analizę semiotyczną terminów „wartość” i „aksjologia” (etymologia, typologia znaczeń); wskazanie katalogu wybranych wartości (prawda, dobro, piękno, wolność, szczęście, rozwój), pogłębione przez rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne oraz refleksję nad realizacją każdej z wybranych wartości w wychowaniu resocjalizującym, również w ich praktycznej postaci: przykładowych programach resocjalizacyjnych. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-AWRz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę aksjologiczną, sprofilowaną na zagadnienia wychowania resocjalizującego. Wprowadzenie to dokonuje się poprzez analizę semiotyczną terminów „wartość” i „aksjologia” (etymologia, typologia znaczeń); wskazanie katalogu wybranych wartości (prawda, dobro, piękno, wolność, szczęście, rozwój), pogłębione przez rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne oraz refleksję nad realizacją każdej z wybranych wartości w wychowaniu resocjalizującym, również w ich praktycznej postaci: przykładowych programach resocjalizacyjnych. |
|
|||
3401-SP-AM-AW | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Sposoby wspierania uczniów i uczennic w procesie akwizycji wiedzy / uczenia się (w tym: metody zapamiętywania, sposoby efektywnego robienia notatek). Wspieranie w nauce zdalnej. |
|
|||
3401-PS2-1ADJd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu studenci poznają podstawowe metody analizy danych jakościowych gromadzonych w obszarze pracy socjalnej. |
|
|||
3401-PS2-1ADZd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu studenci poznają podstawowe metody analizy danych zastanych z obszaru pracy socjalnej. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-ASPd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej. |
|
|||
3401-SP-AM-APM | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład / prezentacja oraz dyskusja dotycząca umiejscowienia i możliwego pozycjonowania asystentury międzykulturowej w szerszym kontekście praktyk pomocowych. |
|
|||
3401-SEMM-BBRd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest wprowadzenie studentów w problematykę badań biograficznych zarówno w sensie przedmiotowym (biografia jako źródło wiedzy o życiu społecznym i jednostkowym) jak i metodologicznym (warsztatowym – stosowanie metody biograficznej). Rozwój ich kompetencji analitycznych i poznawczych w zakresie rozumienia i interpretacji doświadczeń życiowych osób dotkniętych demoralizacją, przestępców, wykolejonych. W trakcie seminarium studenci są przygotowywani do konceptualizacji problemu i napisania pracy magisterskiej poświęconej wybranym aspektom demoralizacji w oparciu o studia biograficzne. |
|
||||
3401-PS2-2BEDz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3401-KR2-1BIJNd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
3401-KR2-1BIJNz | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu podstawowych metod badań społecznych. |
|
||||
3401-RES2-1BSTPd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań. |
|
||||
3401-RES2-1BSTPz | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań. |
|
||||
3401-FAKB-CEFd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3401-FAKB-CEFz | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||||
3401-PR2-2CISd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przeznaczone są na ogląd wyników nowszych (z ostatnich 10 lat) badań sondażowych CBOS dających charakterystykę polskiego społeczeństwa i jego dzisiejszych przemian. Są w ten sposób kontynuacją przedmiotu „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego” realizowanego w semestrze poprzednim. |
|
|||
3401-PR2-2CISz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przeznaczone są na ogląd wyników nowszych badań sondażowych CBOS dających charakterystykę polskiego społeczeństwa i jego dzisiejszych przemian. Są w ten sposób kontynuacją przedmiotu „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego” realizowanego w semestrze poprzednim. Szczegółowe zagadnienia są w istotnej mierze pozostawione wyborowi Studentów, stąd zmienność ich doboru w poszczególnych latach. Na studiach stacjonarnych przewiduje się 30 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy studenta na przygotowanie dwóch prezentacji wybranych wyników badań CBOS wraz z komentarzem oraz 40 godzin na przygotowanie się studenta do testu zaliczeniowego. Łącznie 90 godzin. |
|
|||
3401-SEMM-CSBd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest pomoc studentom w doskonaleniu warsztatu naukowego, podejmowaniu badań empirycznych i poprawnym przygotowaniu pracy magisterskiej. |
|
||||
3401-SEMM-CSBz | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest pomoc studentom w doskonaleniu warsztatu naukowego, podejmowaniu badań empirycznych i poprawnym przygotowaniu pracy magisterskiej. |
|
||||
3401-SEML-CSTd | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest wspieranie i asystowanie studentom w procesie doskonaleniu warsztatu naukowego do poziomu pozwalającego na poprawne przygotowanie pracy licencjackiej. |
|
|||
3401-SEML-CSTz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest wspieranie i asystowanie studentom w procesie doskonaleniu warsztatu naukowego do poziomu pozwalającego na poprawne przygotowanie pracy licencjackiej. |
|
|||
3401-SEMM-CSTd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest wspieranie i asystowanie studentom w procesie doskonaleniu warsztatu naukowego, podejmowaniu badań empirycznych i poprawnym przygotowaniu pracy magisterskiej. |
|
||||
3401-FAK-DIz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę deinstytucjonalizacji jako nowego kierunku/paradygmatu polityki społecznej. DI to proces przejścia od pomocy i opieki zakładowej do wsparcia społecznego świadczonego w sposób środowiskowy z wykorzystaniem różnorodnych zasobów i infrastruktury lokalnych społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem dążenia do zastąpienia placówek długookresowej całodobowej opieki innymi rozwiązaniami organizacyjnymi. Studenci poznają zarówno założenia polityki DI jak i praktyczne formy jej stosowania odnoszące się do pracy z różnymi grupami wrażliwymi: osobami z niepełnosprawnościami, migrantami, osobami bezdomnymi, a także odnoszące się do transformacji różnego typu instytucji. |
|
|||
3401-PR1-SP-WR-DSWd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
||||
3401-PR1-SP-WR-DSWz | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
|||
3401-RES2-1DRd | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę diagnozy w procesie resocjalizacji, w tym przekazanie wiedzy na temat specyfiki procesu diagnozowania i interpretacji wyników badań diagnostycznych. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami diagnostycznymi. |
|
||||
3401-RES2-1DRz | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę diagnozy w procesie resocjalizacji, w tym przekazanie wiedzy na temat specyfiki procesu diagnozowania i interpretacji wyników badań diagnostycznych. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami diagnostycznymi. |
|
||||
3401-SP-AM-DPWZ | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowa wiedza na temat mechanizmu wypalenia zawodowego: jego przebiegu, przejawów i konsekwencji. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu (w tym podejście self-care, podejście collective-care, minimalizowanie negatywnego wpływu obciążeń systemowych) i odbarczania. Zjawisko epistemic exploitation (za Norą Berenstain). |
|
|||