Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej 1 etapu edukacyjnego student:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W07)

- podstawę programową języka francuskiego na pierwszym etapie edukacyjnym (K_W19)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U05)

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U06)

- pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego (K_U10)

- porozumiewać się w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, (K_U12)

- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego (K_19)

- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych (K_U20)

- Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami (K_U24)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05)

- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania –

Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Obecność - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze - obecność na zajęciach stanowi 10% oceny końcowej

b) punktualne przychodzenie lub logowanie się na zajęcia. Punktualność stanowi 5% oceny.

c) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, lektura wybranych pozycji bibliograficznych, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 30% oceny końcowej

d)zaliczenie dwóch testów- (zalicza 60), co stanowi 40% oceny na koniec semestru

e) aktywny udział w zajęciach - 15 % oceny

Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.

Ocenie podlegają:

– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych w sylabusie,

- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz

– poprawność językowa

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Nakład pracy studenta:

2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testów: 1,5 ECTS

Zakres tematów:

W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.

2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.

3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.

4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.

5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania

6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych

7. Czytanie bajek w szkole podstawowej

8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obceg0

9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.

Każde zajęcia odbywają się według tego samego schematu

1. wprowadzenie głównego tematu zajęć w formie gier i zabaw dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym

2. analiza gier i zabaw pod kątem ich skuteczności w nauczaniu

3. podsumowanie i zaproponowanie odpowiednich lektur pogłębiających wiedzę praktyczną

Metody dydaktyczne:

metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład

• metody aktywizujące studentów: obowiązkowe wypowiedzi, wzajemne sprawdzanie prac

• samodzielna pracy studentów podczas zajęć synchronicznych: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie

• pracy w parach i w podgrupach w tzw. pokojach

• nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści

• debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.

• wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów

• gry i zabawy dydaktyczne

* zaliczenia testów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 23
Małgorzata Chojnacka 12/ szczegóły
2 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 23
Małgorzata Chojnacka 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)