Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej 1 etapu edukacyjnego student:
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W07)
- podstawę programową języka francuskiego na pierwszym etapie edukacyjnym (K_W19)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U05)
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U06)
- pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego (K_U10)
- porozumiewać się w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, (K_U12)
- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego (K_19)
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych (K_U20)
- Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami (K_U24)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K05)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K06)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania –
Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
1. Obecność - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze - obecność na zajęciach stanowi 10% oceny końcowej
b) punktualne przychodzenie lub logowanie się na zajęcia. Punktualność stanowi 5% oceny.
c) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, lektura wybranych pozycji bibliograficznych, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 30% oceny końcowej
d)zaliczenie dwóch testów- (zalicza 60), co stanowi 40% oceny na koniec semestru
e) aktywny udział w zajęciach - 15 % oceny
Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych w sylabusie,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– poprawność językowa
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76% - dostateczny plus
77%-85%- dobry
86%-92%- dobry plus
93%-100%-bardzo dobry
Nakład pracy studenta:
2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testów: 1,5 ECTS
|
Zakres tematów: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na pierwszym etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na tym etapie.
2. Charakterystyka grup wiekowych: dzieci młodsze -Specyfika i prawidłowości uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów w klasach młodszych.
4. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów młodszych.
5. Gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania i pisania
6. Sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych
7. Czytanie bajek w szkole podstawowej
8. Praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obceg0
9. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
Każde zajęcia odbywają się według tego samego schematu
1. wprowadzenie głównego tematu zajęć w formie gier i zabaw dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym
2. analiza gier i zabaw pod kątem ich skuteczności w nauczaniu
3. podsumowanie i zaproponowanie odpowiednich lektur pogłębiających wiedzę praktyczną
|
Metody dydaktyczne: |
metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład
• metody aktywizujące studentów: obowiązkowe wypowiedzi, wzajemne sprawdzanie prac
• samodzielna pracy studentów podczas zajęć synchronicznych: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie
• pracy w parach i w podgrupach w tzw. pokojach
• nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści
• debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.
• wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów
• gry i zabawy dydaktyczne
* zaliczenia testów.
|