Wprowadzenie do programowania w języku Python
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-ZEWW825 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do programowania w języku Python |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EP - grupa 1 (3*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia IE - grupa 1 (6*30h) Przedmioty kierunkowe do wyboru- studia I stopnia EP Przedmioty ścieżki Gospodarka cyfrowa Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich EM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich IE Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEM Przedmioty wyboru kierunkowego dla studiów licencjackich MSEMen |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studentki i studentów programowania w języku Python, języku najczęściej poszukiwanym w wyszukiwarce Google. Kurs prowadzony jest od podstaw, dlatego nie jest wymagana wcześniejsza znajomość programowania ani informatyki na poziomie wyższym niż szkolny. Na początku zostaną przedstawione podstawy programowania oraz języka Python, a następnie najbardziej przydatne biblioteki oraz rozwiązania w rozwoju naukowym w zakresie ekonomii i pracy analityczki/analityka. Zadaniem zajęć jest przygotowanie teoretyczne uczestniczek i uczestników, aby mogli kontynuować poszerzanie wiedzy samodzielnie lub na przedmiocie “Zastosowania języka Python”. |
Pełny opis: |
• Podstawy Pythona. Konsola, środowiska wirtualne, edytory kodu, zintegrowane środowiska programistyczne, dokumentacja kodu, styl PEP 8. Co to algorytm i kontrola wersji • Podstawy programowania na przykładzie Pythona: typy zmiennych, podstawowe struktury danych (lista, krotka, zbiór, słownik), kontrola przepływu (instrukcje warunkowe, pętle, wyjątki) • Funkcje. Struktura, zakres, parametry, rekurencja, lambda • numpy (algebra liniowa) • pandas (operacje na danych) • Sieć i dane: biblioteki requests i BeautifulSoup. HTTP, API, HTML, XML, JSON • Klasy i dziedziczenie • List/dictionary comprehensions, generatory, iteratory. Zaawansowane struktury danych (collections, trees) • Pliki, przetwarzanie tekstu, wyrażenia regularne. Tworzenie efektywnego i szybkiego kodu, wielowątkowość, profilowanie |
Literatura: |
Sweigart, A. (2019), “Automate the Boring Stuff with Python: Practical Programming for Total Beginners”, 2nd Edition, No Starch Press Shaw, Z. (2016), “Learn Python 3 the Hard Way”, Addison-Wesley Professional McKinney, W. (2012),”Python for Data Analysis: Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPython”, O’Reilly VanderPlas, J. (2016), Python Data Science Handbook: Essential Tools for Working with Data, O’Reilly |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/ka umie wyjaśnić różnicę między zintegrowanym środowiskiem programistycznym a edytorem tekstu Student/ka ma świadomość istnienia różnych struktur danych, w tym innych niż podstawowe i wie, która jest odpowiednia do rozwiązania konkretnych problemów Student/ka zna pojęcia funkcji i klasy oraz wie, że nie ograniczają się one do konkretnego języka Student/ka wie, do jakich zastosowań użyć podstawowych bibliotek języka Python oraz jak wyszukiwać biblioteki potrzebne mu do konkretnych zastosowań Student/ka wie, jak dane w internecie są ustrukturyzowane, co to Application Programming Interface oraz jakie są jego zastosowania Student/ka rozróżnia powszechne formaty danych i wie, jakiego narzędzia należy użyć do ich wczytania Student/ka wie, gdzie szukać informacji dotyczących programowania UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi skonfigurować środowisko wirtualne oraz wybrać narzędzie, w którym będzie pisać kod, odpowiednio do swoich potrzeb Student/ka potrafi przeanalizować dane samodzielnie pobrane ze źródeł internetowych do wykorzystania w jej/jego pracy licencjackiej lub magisterskiej Student/ka jest w stanie przygotować prostą aplikację wykorzystującą źródła internetowe Student/ka potrafi napisać kod, który rozwiązuje problem w sposób efektywny Student/ka umie wyszukiwać rozwiązania problemów w wyszukiwarce internetowej i dostosować znalezione rozwiązania KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka rozumie, że potrzebna jest zarówno praca własna, jak i stałe poszerzanie swojej wiedzy w komunikacji z innymi, aby osiągnąć sukces w programowaniu Student/ka ma świadomość, że prawdopodobnie rozwiązanie problemu stojącego przed nią/nim zostało już znalezione i należy korzystać z doświadczenia innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane są: 1) rozwiązanie zbioru zadań sprawdzających podstawową wiedzę i umiejętności. 2) projekt końcowy. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie obu części. Jeśli przedmiot został zaliczony, ocena końcowa zależy wyłącznie od projektu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kristóf Gyódi | |
Prowadzący grup: | Kristóf Gyódi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.