Idee zaangażowania społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-1IZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Idee zaangażowania społecznego |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami zaangażowania społecznego – w ujęciu historycznym i w kulturze współczesnej. Dzięki krytycznej refleksji wokół wybranych tekstów i dokumentacji działań, studenci zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające samodzielnie analizować współczesne zjawiska i praktyki społeczne wpisujące się w nurt społecznego aktywizmu i zaangażowania oraz trafnie osadzać je w kontekście historycznym. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest historia idei zaangażowania społecznego w nowoczesnej kulturze polskiej. Będzie nas interesować, skąd wywodzili się społecznicy reprezentujący różne środowiska, czym różniło się zaangażowanie społeczne w miastach i na wsiach i jak zmieniały się jego wizje na przestrzeni kolejnych dekad. Przyjrzymy się konfliktom i napięciom, które ujawniały się pomiędzy różnymi grupami działaczy, pomiędzy tym co instytucjonalne, państwowe i odgórne, a tym co oddolne, a często też wywrotowe wobec porządku państwowego. Tym aktywnościom i instytucjom przyjrzymy się przez pryzmat wybranych obszarów, stanowiących dla nas swoiste laboratoria kształtowania postaw odpowiedzialności i zaangażowania w kształtowanie otoczenia społecznego. Będziemy też spotykać się z aktywistami i aktywistkami, którzy przybliżą nam współczesne praktyki i strategie zaangażowania społecznego oraz odwiedzimy miejsca i instytucje ważne dla historii i współczesności tych ruchów. Wybrane zagadnienia: 1) „Rodowody zaangażowanych”: „inteligencja”, „społecznicy”, „działaczki”, „aktywiści”, „animatorki”, „wolontariusze”, „społeczeństwo obywatelskie”, 2) Oświata: szkoły eksperymentalne - samorządność dzieci - postępowa pedagogika - uniwersytety ludowe 3) Popularyzacja wiedzy: czytelnie ludowe – kółka samokształceniowe – biblioteki objazdowe 4) Samoorganizacja: stowarzyszenia – spółdzielnie – kooperatywy. – NGO’sy – kolektywy 5) Mieszkanie: osiedla społeczne – squaty 6) Zaangażowanie na wsi: teatry gromadzkie – ochotnicza straż pożarna - koła gospodyń wiejskich – spółdzielnie rolne – koła młodzieży wiejskiej 7) Organizacja w miejscu pracy: związki zawodowe 8) Zaangażowanie jako sprzeciw: strajki – ruchy protestu – nieposłuszeństwo obywatelskie – okupacje 9) Środowisko naturalne: ochrona przyrody – krajoznawstwo - ruchy ekologiczne |
Literatura: |
-. Mencwel Andrzej, Etos lewicy, wyd. dowolne. - Cywiński Bohdan, Rodowody niepokornych, wyd. dowolne. - Kiepurska Halina, Inteligencja zawodowa Warszawy 1905-1907, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967. - . Żurawicka Janina, Inteligencja warszawska w końcu XIX wieku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. - Radlińska Helena, Istota i zakres służby społecznej, Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej, Warszawa 1928. - Abramowski Edward, Zmowa powszechna przeciw rządowi, Ludowe Koło Oświaty, Warszawa 1905. - Abramowski Edward, Społeczne idee kooperatyzmu, wyd. dowolne. - Orsetti Maria, Kooperatyzm w dobie wojennej i widoki na przyszłość [pierwodruk w "Ku Przyszłości. Rocznik Spółdzielczy" 1917] - Dąbrowska Maria, Ręce w uścisku. Rzecz o spółdzielczości, Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza, Kraków, Warszawa 1938. -"Ku nowym formom życia społecznego". Tradycje polskiego kooperatyzmu mieszkaniowego. Wybór tekstów, wybór i oprac. Arkadiusz Peisert, Warszawa 2019 - Próchnik Adam, Zadania kulturalno-oświatowe spółdzielczości mieszkaniowej, „Biuletynie Związku Spółdzielni i Zrzeszeń Pracowniczych RP” 1936, nr 14. - Tołwiński Stanisław, Bogactwo form spółdzielczego ruchu mieszkaniowego, „Spólnota Pracy” 1936, nr 12. -. „Życie W.S.M. Biuletyn informacyjny Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej”, wybrane numery. - Matysek-Imielińska Magdalena, Miasto w działaniu : Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa - dobro wspólne w epoce nowoczesnej, Bęc Zmiana, Warszawa 2018. - Krzysztof Czyżewski, Cóż po inteligencji w czasie marnym?, „Krasnogruda” 1995, nr 4. -Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. -Zofia Łapniewska, "Etyka troski a gospodarka przyszłości", Praktyka teoretyczna 2017, nr 2 - Karol Modzelewski, Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca [Warszawa 2013] - Jan Gwalbert Pawlikowski, "Kultura a natura" w: tegoż, "Kultura a natura i inne manifesty ekologiczne", Łódź 2010 (pierwodruk: 1913) - "O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce" (red. Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński, Warszawa 2019) |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach student/ka: - zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi - zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej; - zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod; - zna i rozumie najważniejsze problemy współczesnej humanistyki i kultury najnowszej; - zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną - zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne - potrafi interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego za pomocą narzędzi antropologicznych; - potrafi stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy; - potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów; - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze - potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną, - potrafi ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. - jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - jest gotów/gotowa do dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - jest gotów/gotowa do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; upowszechniania postawy tolerancji wobec kulturowej odmienności; - jest gotów/gotowa do uczestnictwa w debacie publicznej; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność - co jest zaliczeniem: praca roczna, egzamin etc/ Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rakoczy | |
Prowadzący grup: | Marta Rakoczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest historia idei zaangażowania społecznego w nowoczesnej kulturze polskiej, z naciskiem na koniec XIX wieku i początek wieku XX oraz kontekst warszawski. W historii tej interesować nas będzie przede wszystkim: (1) geneza idei społecznikostwa i zaangażowania społecznego; (2) dwa szczególne obszary zaangażowania społecznego początku wieku XX czyli pedagogika społeczna i ruch na rzecz nowego wychowania oraz spółdzielczość i kooperatywizm; (3) ) negatywne aspekty nowoczesnego progresywizmu; ruch eugeniczny, biopolityka, społeczne zaangażowanie w służbie budowania populacji nowoczesnego państwa i narodu |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest historia idei zaangażowania społecznego w nowoczesnej kulturze polskiej, z naciskiem na koniec XIX wieku i początek wieku XX. W historii tej interesować nas będzie przede wszystkim: (1) geneza idei społecznikostwa i zaangażowania społecznego, łączącego środowiska miejskiej i wiejskiej inteligencji oraz różne instytucjonalnie formy jej działania, ze szczególnym naciskiem na kontekst warszawski; (2) dwa szczególne obszary zaangażowania społecznego początku wieku XX czyli pedagogika społeczna i ruch na rzecz nowego wychowania, skierowanego zarówno wobec dzieci, młodzieży, jak i dorosłych, a także spółdzielczość i kooperatywizm jako zinstytucjonalizowane środki ekonomicznego i społecznego przekształcania kultury nowoczesnej, skierowane zarówno wobec społeczności wiejskich, jak i miejskich i mające na celu wzmacnianie najmniej uprzywilejowanych; (3) ruch higieniczny i eugeniczny jako niebezpieczne, biopolityczne formy nowoczesnego zaangażowania społecznego; Wybrane zagadnienia: 1) „Rodowody zaangażowanych”: „inteligencja”, „społecznicy”, „działaczki”, „aktywiści”, „animatorki”, „wolontariusze”, „społeczeństwo obywatelskie” 2) Oświata i nowe wychowanie: szkoły eksperymentalne - samorządność dzieci - demokratyzacja wychowania - pedagogika społeczna - uniwersytety ludowe 3) Popularyzacja wiedzy: czytelnie ludowe – kółka samokształceniowe – biblioteki objazdowe 4) Samoorganizacja: stowarzyszenia – spółdzielnie – kooperatywy 6) Zaangażowanie na wsi: teatry gromadzkie – ochotnicza straż pożarna - koła gospodyń wiejskich – spółdzielnie rolne – koła młodzieży wiejskiej – domy ludowe 7) Organizacja w miejscu pracy: związki zawodowe 8) Ruch eugeniczny, biopolityka, społeczne zaangażowanie w służbie budowania populacji nowoczesnego państwa i narodu |
|
Literatura: |
Mencwel Andrzej, Etos lewicy, wyd. dowolne. Cywiński Bohdan, Rodowody niepokornych, wyd. dowolne. Kiepurska Halina, Inteligencja zawodowa Warszawy 1905-1907, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967. Żurawicka Janina, Inteligencja warszawska w końcu XIX wieku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. Kubicka Joanna, Na przełomie. Pozytywiści warszawscy i pomoc własna, Warszawa 2016. Glensk Urszula, Historia słabych. Reportaż i życie w dwudziestoleciu (1918–1939), Kraków 2014. Żeromski Stefan, Organizacja inteligencji zawodowej, Warszawa 1933. Falska Maryna, Wspomnienia z maleńkości dzieci z Naszego Domu w Pruszkowie, Warszawa 1924. Korczak Janusz, Dzieci ulicy, wydanie dowolne. Korczak Janusz, Dziecko salonu, wydanie dowolne. Korczak Janusz, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 1936. Rowid Henryk, Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Warszawa 1929. Radlińska Helena, Stosunek wychowawcy wobec środowiska społecznego, Warszawa 1936. Radlińska Helena, W służbie kultury wsi [w:] tejże, Oświata i kultura wsi polskiej, Warszawa 1979. Abramowski Edward, Społeczne idee kooperatyzmu, wyd. dowolne. Stefczyk Franciszek, Oszczędność, praca, solidarność. Wybór pism, Warszawa 2016. Orsetti Maria, Kooperatyzm w dobie wojennej i widoki na przyszłość [pierwodruk w "Ku Przyszłości. Rocznik Spółdzielczy" 1917] Dąbrowska Maria, Ręce w uścisku. Rzecz o spółdzielczości, Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza, Kraków, Warszawa 1938. Daszyńska-Golińska Zofia, Zagadnienia polityki populacyjnej, Warszawa 1927. Janiszewski Tomasz, Wojna obronna ze stanowiska eugeniki, Warszawa 1932 Gawin Magdalena, Rasa i nowoczesność. Historia polskiego ruchu eugenicznego (1880–1952), Warszawa 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Marta Rakoczy | |
Prowadzący grup: | Marta Rakoczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.