Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-6SPKKDIIEEANG
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru VI w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej.

Pełny opis:

Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta.

Celem praktyk jest:

W nawiasie podano szczegółowe efekty uczenia się ze standardu kształcenia nauczycieli realizowane w trakcie odbywania praktyk:

1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej, w zakresie organizacyjnym, pedagogicznym oraz metodycznym w zakresie nauczania języka angielskiego (D.2 W1, D.2 W2);

2. Zapoznanie się z organizacją pracy w szkole oraz z dokumentacją działalności dydaktycznej szkoły (D.2 W2, D.2 W3);

3. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej, w klasach 4-8 (D.2 U1, D.2 U2);

4. Umiejętne identyfikowanie i analiza zachowania oraz funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dzieci w wieku 9 -14 lat (D.2 U3);

5. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego (D.2 U1, D.2 U3, D.2 K1);

6. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce nauczania języka angielskiego oraz podstaw języka angielskiego (D.2 U1);

7. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego (D.2 U3);

8. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć (D.2 U2);

9. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego w edukacji językowej, w klasach 4-8 (D.2 U2);

10. Zastosowanie metod aktywizujących uczniów (D.2 U1, D.2 U2);

11. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów (D.2 U2, D.2 U3);

12. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów (D.2 U3, D.2 K1);

13. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży: biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych (D.2 U3).

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie

K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

Absolwent potrafi:

K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na drugim etapie edukacyjnym

K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych

K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

K_U12 porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym

Absolwent jest gotów do:

K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela

K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

K_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na III roku studiów obejmują 60 godzin lekcyjnych w klasach 4-8, w tym:

- obserwacje 40 godzin

- zajęcia praktyczne przeprowadzone przez studenta 20 godzin

Kryteria oceny przedmiotu:

Student jest zobligowany do przedstawienia pełnej i kompletnej dokumentacji potwierdzającej: przyjęcie studenta na praktyki oraz zrealizowanie przez studenta wymaganej liczby godzin praktyk.

Aby uzyskać ocenę, student przedkłada PORTFOLIO, w którego skład wchodzą:

- Pełna i kompletna dokumentacja (warunek konieczny do uzyskania oceny)

- Opinia mentora

- Dziennik praktyk opisem wszystkich 60 godzin lekcji (w tym lekcji obserwowanych i przeprowadzonych w szkole)

- Trzy konspekty lekcji z refleskją na temat wdrożenia dydaktyki i rozwoju zawodowego

- Materiały dydaktyczne (nieobowiązkowo)

SKŁADOWE OCENY:

- Dziennik praktyk: 15 punktów

- Opinia mentora: 45 punktów

- Dziennik praktyk: 15 punktów

- Materiały dydaktyczne: 15 punktów

- Kwestie organizacyjne / terminowość: 10 punktów

SKALA OCEN:

90-100% → 5

85-89% → 4,5

75-84% → 4

70-74% → 3,5

60-69% → 3

0 - 59% → 2

Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus.

Praktyki zawodowe:

Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus.

Sylabus stworzony na podstawie sylabusa obowiązującego w latach 2017-2020 opracowanego przez mgr Annę Walewską i mgr Barbarę Górską.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Fituła
Prowadzący grup: Joanna Fituła, Emilia Królak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej.

Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta.

Uwagi:

Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: (+48) 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)