Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-6SPKKDIIEEANG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru VI w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. |
Pełny opis: |
Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta. Celem praktyk jest: 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej, w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym w zakresie nauczania języka angielskiego; 2. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego; 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów; 5. Zapoznanie się z zachowaniem oraz funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci w wieku 9 -14 lat; 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów; 7. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży: biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych; 8. Zapoznanie się z zakresem obowiązków nauczyciela w szkole podstawowej: wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych; 9. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej, w klasach 4-8; 10. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce nauczania języka angielskiego oraz podstaw języka angielskiego; 11. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego; 12. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego w edukacji językowej, w klasach 4-8; 13. Zastosowanie metod aktywizujących uczniów. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: S_W01: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym S_W03: metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych S_W04: w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu S_W06: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące S_W07: w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych S_W08: różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej S_W09: metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W10: w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych S_W11: w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem języków obcych S_W19: podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem Absolwent potrafi : S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia S_U05: obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U06: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U07: posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej S_U08: posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U10: pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego S_U12: porozumiewać się w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym S_U19: wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych S_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych S_U23: animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych S_U24: zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami Absolwent jest gotów do: S_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym S_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu S_K09: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K10: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na III roku studiów obejmują 60 godzin lekcyjnych w klasach 4-8, w tym: - obserwacje 40 godzin - zajęcia praktyczne przeprowadzone przez studenta 20 godzin Kryteria oceny przedmiotu: Student jest zobligowany do przedstawienia pełnej dokumentacji odbytych praktyk. Aby uzyskać ocenę, student przedkłada portfolio: - dziennik praktyk opisem wszystkich 60 godzin lekcji (w tym lekcji obserwowanych i przeprowadzonych w szkole) - pełnej i kompletnej dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk w szkole - opinia mentora (Karta oceny praktykanta) - 3 szczegółowe konspektów lekcji (wybranych z lekcji przeprowadzonych przez studenta) wraz z materiałami dydaktycznymi oraz komentarzami dotyczącymi przebiegu lekcji. OCENA: 5 (bdb) - starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem obserwowanych lekcji zgodnie z podanym wzorem - bardzo dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora - rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z materiałami wizualnymi/ innymi pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce - złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) w pierwszym terminie (z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu) 4 (db) - drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis niektórych obserwowanych lekcji - dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (zdecydowana większość ocen B) - drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, materiały wizualne/ inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce -złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) w pierwszym terminie (z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu) 3 (dst) - niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak opisów lekcji, dużo skreśleń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy, brak pieczęci szkoły i podpisu dyrektora lub mentora - dostateczna opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (większość ocen C) - uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards' / brak pomocy dydaktycznych). Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania języka angielskiego i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce - złożenie pełnej dokumentacji w terminie poprawkowym lub po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione. |
Praktyki zawodowe: |
Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus. Sylabus stworzony na podstawie sylabusa obowiązującego w latach 2017-2020 opracowanego przez mgr Annę Walewską i mgr Barbarę Górską. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fituła | |
Prowadzący grup: | Joanna Fituła, Małgorzata Kolera, Emilia Królak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta. |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fituła | |
Prowadzący grup: | Joanna Fituła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta. |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.