Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-6SPKKDIIEEANG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru VI w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. |
Pełny opis: |
Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta. Celem praktyk jest: W nawiasie podano szczegółowe efekty uczenia się ze standardu kształcenia nauczycieli realizowane w trakcie odbywania praktyk: 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej, w zakresie organizacyjnym, pedagogicznym oraz metodycznym w zakresie nauczania języka angielskiego (D.2 W1, D.2 W2); 2. Zapoznanie się z organizacją pracy w szkole oraz z dokumentacją działalności dydaktycznej szkoły (D.2 W2, D.2 W3); 3. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej, w klasach 4-8 (D.2 U1, D.2 U2); 4. Umiejętne identyfikowanie i analiza zachowania oraz funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dzieci w wieku 9 -14 lat (D.2 U3); 5. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego (D.2 U1, D.2 U3, D.2 K1); 6. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce nauczania języka angielskiego oraz podstaw języka angielskiego (D.2 U1); 7. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego (D.2 U3); 8. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć (D.2 U2); 9. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego w edukacji językowej, w klasach 4-8 (D.2 U2); 10. Zastosowanie metod aktywizujących uczniów (D.2 U1, D.2 U2); 11. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów (D.2 U2, D.2 U3); 12. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów (D.2 U3, D.2 K1); 13. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży: biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych (D.2 U3). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Absolwent potrafi: K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na drugim etapie edukacyjnym K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej K_U12 porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym Absolwent jest gotów do: K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na III roku studiów obejmują 60 godzin lekcyjnych w klasach 4-8, w tym: - obserwacje 40 godzin - zajęcia praktyczne przeprowadzone przez studenta 20 godzin Kryteria oceny przedmiotu: Student jest zobligowany do przedstawienia pełnej i kompletnej dokumentacji potwierdzającej: przyjęcie studenta na praktyki oraz zrealizowanie przez studenta wymaganej liczby godzin praktyk. Aby uzyskać ocenę, student przedkłada PORTFOLIO, w którego skład wchodzą: - Pełna i kompletna dokumentacja (warunek konieczny do uzyskania oceny) - Opinia mentora - Dziennik praktyk opisem wszystkich 60 godzin lekcji (w tym lekcji obserwowanych i przeprowadzonych w szkole) - Trzy konspekty lekcji z refleskją na temat wdrożenia dydaktyki i rozwoju zawodowego - Materiały dydaktyczne (nieobowiązkowo) SKŁADOWE OCENY: - Dziennik praktyk: 15 punktów - Opinia mentora: 45 punktów - Dziennik praktyk: 15 punktów - Materiały dydaktyczne: 15 punktów - Kwestie organizacyjne / terminowość: 10 punktów SKALA OCEN: 90-100% → 5 85-89% → 4,5 75-84% → 4 70-74% → 3,5 60-69% → 3 0 - 59% → 2 Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus. |
Praktyki zawodowe: |
Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus. Sylabus stworzony na podstawie sylabusa obowiązującego w latach 2017-2020 opracowanego przez mgr Annę Walewską i mgr Barbarę Górską. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Fituła | |
Prowadzący grup: | Joanna Fituła, Emilia Królak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyki pedagogicznej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej w zakresie nauczania języka angielskiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania języka angielskiego w tym wczesnego nauczania języka angielskiego) z rzeczywistością pedagogiczną w działalności praktycznej. Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta. |
|
Uwagi: |
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.