Język staro-cerkiewno-słowiański (1)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-SCS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język staro-cerkiewno-słowiański (1) |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Slawistyki Zachodniej i Południowej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gramatyką języka staro-cerkiewno-słowiańskiego z uwzględnieniem relacji do języka prasłowiańskiego i innych języków słowiańskich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego. Omówiony zostanie także kontekst powstania pisma słowiańskiego oraz misji Konstantyna i Metodego, jak również najważniejsze zabytki piśmiennictwa scs. |
Pełny opis: |
Tematem poszczególnych spotkań będzie: - omówienie podziałów języków indoeuropejskich i rodziny słowiańskiej; grupa „satem” i „kentum”; relacje bałto-słowiańskie; cechy ogólne języka scs; okoliczności powstania pisma słowiańskiego (głagolica a cyrylica; grażdanka). - misja Konstantego i Metodego; zabytki kanonu scs. - pochodzenie i rozwój samogłosek prasłowiańskich i scs. Prawo otwartych sylab. Prawo korelacji miejsca artykulacji, działanie joty na samogłoski i spółgłoski, palatalizacje. Rozwój systemu spółgłoskowego i samogłoskowego scs. Faza schyłkowa scs – redakcje narodowe. - morfologia: afiksy; rdzeń a temat ie. i ps. Deklinacja scs (rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik). - czasownik: koniugacje pie. i psł.; tematy czasownika; aspekt; tryby, system temporalny; bezokolicznik a supinum; imiesłowy. - indeclinabilia. - ważniejsze osobliwości syntaktyczne języka scs. - analiza poznanych zjawisk na tekstach preparowanych i realnych. |
Literatura: |
Lektury podstawowe: - Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2000 (lub późniejsze) - Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, wybór H. Karaś, Warszawa (WPol. UW) 1994 - L. Leciejewicz (red.), Mały słownik kultury dawnych Słowian, Warszawa 1972 Lektury dodatkowe: - dowolne inne polskie opracowania nt. języka staro-cerkiewno-słowiańskiego - R. Aitzetmüller, 1978, Altbulgarische Grammatik als Einführung in die slavische Sprachwissenschaft, Freiburg 1978 - L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984 - Г.. A. Хабургаев, Старославянский язык, Москва 1986 - Ст. Стоянов, М. Янакиев, Старобългарски език. Текстове и речник, София 1978 - И. Дуриданов (ред.), Граматика на старобългарския език, София 1993 - R. Večerka, Staroslověnština, Praha 1984 - L. Bednarczuk (red.), Języki indoeuropejskie, t. II, Warszawa 1986 - T. Lehr-Spławiński, W. Kuraszkiewicz, F. Sławski, Przegląd i charakterystyka języków słowiańskich, Warszawa 1954 - słowniki etymologiczne poszczególnych języków słowiańskich |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka zna i rozumie: - podziały języków indoeuropejskich i słowiańskich; - specyfikę języka prasłowiańskiego i rozwoju języków słowiańskich w opozycji do psł. i scs.; - podstawowe podziały historyczne języków słowiańskich z uwzględnieniem zjawisk typu: palatalizacje, wokalizacja jerów oraz wyniki działania praw kardynalnych rządzących językiem psł. Student/ka potrafi: - wykorzystać znajomość zasad gramatyki scs. do tłumaczenia tekstów; - przeprowadzić analizę morfologiczną słów scs. i ich wybranych odpowiedników w znanych sobie współczesnych językach słowiańskich; - dokonać rekonstrukcji wyrazów scs. i wybranych wyrazów polskich do postaci prasłowiańskiej; - wskazać odpowiedniki konstrukcji gramatycznych i zjawisk fonetycznych psł. i scs. w języku polskim i/lub znanym sobie współczesnym języku słowiańskim; - odnieść się krytycznie do różnych metod badawczych oraz tez zawartych w tekstach teoretycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach - 30% Końcowa praca pisemna - 70% Nieusprawiedliwione nieobecności (powyżej 2) winny zostać zaliczone w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowywania, korekty i redakcji tekstów. Punkty ECTS - łącznie 4, w tym: 1 p. ECTS z tytułu uczestnictwa w zajęciach (30 godzin); 3 p. ECTS z tytułu przygotowywania się do zajęć poza salą lekcyjną oraz wykonywania prac domowych (80 godzin) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ignacy Doliński | |
Prowadzący grup: | Ignacy Doliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ignacy Doliński | |
Prowadzący grup: | Ignacy Doliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.